Expertisepunt LOB

Praatplaat loopbaanmomenten

Met behulp van deze praatplaat kun je met je team verkennen hoe LOB als rode draad in de opleiding verweven kan worden. De plaat beschrijft belangrijke loopbaanmomenten die elke student in een mbo opleiding tegenkomt, ongeacht het niveau of de opleidingsvariant (BOL of BBL). Bij ieder loopbaanmoment staan laagdrempelige activiteiten beschreven die je in een klas of met een individuele student kunt uitvoeren. Op de achterkant staat meer uitleg over de doelen rondom ieder loopbaanmoment.

De plaat helpt teams om op een eenvoudige manier het gesprek aan gaan over LOB in de opleiding:

  • Wat is LOB en wat zijn loopbaanmomenten eigenlijk?

  • Hoe richten we LOB in de opleiding concreet en herkenbaar in?

  • Welke doelen hebben we met LOB en welke activiteiten passen daar bij?

Wat kun je doen met deze tool?

De praatplaat kun je gebruiken als hulpmiddel in een gesprek of een werksessie met collega’s. Bijvoorbeeld als je aan de slag wilt met benoemen of aanscherpen van LOB doelen en activiteiten. En als je LOB wilt verbinden met andere opleidingsdoelen. Denk altijd goed na over het startpunt van je team: wat weten collega’s al over LOB, wat is nog onbekend? Hoe wordt er nu al gewerkt en waar willen jullie naar toe? Als er op school een visiestuk bestaat of een LOB beleid, dan kan het helpen om die documenten vooraf door te nemen. Je kunt de tool beter niet gebruiken als verplichte blauwdruk of als afvinklijstje. Over het algemeen vinden collega’s dat niet prettig. Zorg dus dat je ruimte houdt echt samen te bepalen hoe je als team aan de slag wilt.
Expertisepunt LOB

Tips en interessante links

  • Kijk ook eens naar de LOB-curriculumplanner. Dit is een instrument om in stappen een doorlopend en samenhangend LOB-programma voor de eigen school of opleiding vorm te geven. Het is geschikt voor het vo en het mbo.
  • Kijk de Webinar Vormgeven aan een loopbaangerichte leeromgeving eens terug.
  • Bekijk de Wegwijzer LOB-leeromgeving of Infographic LOB-leeromgeving, zodat je weet waaraan een loopbaangerichte leeromgeving moet voldoen.
  • Omdat iedere leerling anders is, heeft een team van ROC de Leijgraaf de Reflectietoolbox ontworpen. Dit is een digitale leeromgeving waarin studenten door verschillende werkvormen worden uitgedaagd te reflecteren op (bpv-)ervaringen, situaties, competenties, activiteiten en andere zaken die te maken hebben met de ontwikkeling van hun loopbaancompetenties. 
  • De ICT-opleiding van Rijn IJssel heeft een LOB-werkwijze ontwikkeld waarmee studenten snel inzicht krijgen in de LOB-competenties en hoe ze die kunnen verbeteren.

Meer inspiratie