Nieuws

Expertisepunt LOB

Praktijkvoorbeeld van de maand: Een doorlopende LOB-leerlijn naar kansrijke beroepen in Rotterdam-Zu

dinsdag 22 oktober 2024

Een uitgebreid pakket aan LOB-activiteiten voor het basis- en voortgezet onderwijs, plus een baangarantie voor jongeren die kiezen voor een kansrijke vervolgopleiding in de richting Haven, Zorg of Techniek. Dat zijn de pijlers onder het project ‘Gaan voor een Baan in Rotterdam Zuid. Projectleiders Esther Lek en Thomas Ebeltjes: “LOB begint bij talentontwikkeling op de basisschool”.

Leerlingen laten kennismaken met kansrijke opleidingen en beroepen ‘op Zuid’, daar gaat het om bij het project Gaan voor een Baan. Het programma ging zo’n twaalf jaar geleden van start en inmiddels doen zo’n zestig basisscholen en zeventien middelbare scholen in Rotterdam Zuid eraan mee. Zij kunnen gebruik maken van een uitgebreid LOB-aanbod, waaronder een lessenserie LOB voor in de klas, gastlessen techniek, en evenementen waar leerlingen kennismaken met werk en werkgevers.

Lees het gehele interview

Lees verder >

NIEUW! De doorstroomtool

donderdag 10 oktober 2024

Deze doorstroomtool brengt alle mogelijke doorstroomopties binnen het vmbo-havo-vwo-mbo-hbo onderwijs in beeld.

Per overstap zijn linkjes opgenomen, waarmee je als loopbaanprofessional de jongeren zo goed mogelijk kan voorbereiden op en begeleiden naar deze overstap.

De doorstroomtool is in ontwikkeling en met jouw hulp kunnen wij deze aanvullen en verbeteren. Heb je suggesties of opmerkingen, stuur dan een mail naar info@expertispuntlob.nl.

Lees verder >

Rapport 'Als je door de bomen het bos niet meer ziet'

woensdag 9 oktober 2024

Dit rapport bevat de uitkomsten van het onderzoek 'Als je door de bomen het bos niet meer ziet'. Dit is een verdiepend onderzoek naar de risicofactoren en oplossingen van prestatiedruk en stress van mbo-studenten.

Studenten met een havo/vwo-achtergrond scoren goed op het mbo

woensdag 2 oktober 2024

Mbo-studenten met een havo- of vwo-vooropleiding hebben betere kansen op de arbeidsmarkt dan studenten met een vmbo-vooropleiding. Ook stromen ze vaker door naar het hoger onderwijs en vallen ze minder vaak uit.

Dat blijkt uit onderzoek op basis van CBS-data over studenten die in de periode 2015-2017 instroomden in het mbo.

 

Het aandeel mbo-studenten dat in deze periode met een havo- of vwo-diploma naar het mbo ging is laag: zo’n drie procent van de mbo-instroom. In absolute getallen ging het in de onderzochte periode om zo’n 3.000 studenten per jaar. De gemiddelde leeftijd van de studenten met een havo/achtergrond was – logischerwijs – wat hoger dan die van de mbo-student met een vmbo-achtergrond. Deze havo/vwo-instromer was wat vaker vrouw en had minder vaak een migratieachtergrond. Opvallend is dat de studenten met een havo/vwo-achtergrond minder vaak een ‘kraptestudie’ kozen dan jongeren met een vmbo-achtergrond.

Meer lezen

Lees verder >

Kabinet wil ‘pact’ voor sturing studiekeuze studenten

dinsdag 1 oktober 2024

Het kabinet wil volgend jaar een pact sluiten met scholen, studenten en werkgevers voor het gericht opleiden van studenten voor tekortsectoren. Dat valt te lezen in het regeerprogramma dat vrijdag 14 september gepresenteerd werd.

Het kabinet-Schoof is er van doordrongen dat het groeiende personeelstekort een bedreiging vormt voor de welvaart van Nederland. Daarom wil het kabinet stimuleren dat meer jongeren kiezen voor studies die opleiden voor deze tekortsectoren. In een ‘pact’ met alle betrokkenen partijen – scholen, studenten, werkgevers, werknemers – wil het kabinet hierover afspraken vastleggen. Onder de tekortsectoren vallen in ieder geval zorg, onderwijs en techniek.

Pact

In de zomer van 2025 wil het kabinet de te maken afspraken vastleggen. Het nieuw te sluiten ‘pact’ zou een aanvulling moeten zijn op de begin 2023 gemaakte afspraken in de werkagenda mbo en het stagepact. Naast de hoofddoelstelling – het aanpakken van personeelstekorten in cruciale sectoren – zou in het pact ook aandacht moeten zijn voor nevendoelstellingen. Het gaat dan onder andere om het beschermen van kleinschalig vakmanschap.

Lees meer

Lees verder >

Bouwen aan regionale samenwerkingsverbanden LOB

maandag 16 september 2024

Een soepele in- en doorstroom was, op studentenwelzijn na, door onderwijsinstellingen het meest gekozen thema waaraan zij de beschikbaar gestelde financiële middelen van het Nationaal Programma Onderwijs wilden besteden. Een gesprek met Karina Baarda en Annet Linnebank over regionale initiatieven en professionalisering van LOB.

De financiële ondersteuning vanuit het Nationaal Programma Onderwijs is veelal ingezet om de in- en doorstroom voor leerlingen en studenten te versoepelen. In dit interview belichten Karina en Annet hun visie op het verankeren van LOB in de onderwijsprogramma's en hoe je daar samen in en met de regio mee kan omgaan. Ook wordt de toerusting voor LOB-professionals besproken en de uitbreiding van LOB richting het PO.

Lees verder via: deze link naar de website van het NRO

Lees verder >

Kwaliteitsplannen: ‘Scholen maken te weinig keuzes’

vrijdag 23 augustus 2024

De mbo-scholen maken in hun kwaliteitsagenda’s voor de komende jaren weinig scherpe keuzes. Ze kiezen ervoor om de beschikbare middelen verspreid in te zetten over alle mogelijke thema’s. Urgente problemen worden hierdoor onvoldoende aangepakt.

Die scherpe kritiek uit minister Eppo Bruins in een brief aan de Tweede Kamer over de voortgang van de Werkagenda mbo en het Stagepact. Het afgelopen jaar hebben alle mbo-scholen hun verbeterplannen voor de komende jaren vastgelegd in kwaliteitsagenda’s. De agenda’s zijn inmiddels allemaal goedgekeurd door de minister. De scholen kunnen daarom de komende jaren rekenen op extra kwaliteitsgelden.

Lees het gehele artikel in MBO Today

Lees verder >

Onderzoeksrapport Studiekeuze in beweging

maandag 29 juli 2024

Er is op dit moment sprake van historisch grote personeelstekorten in Nederland, waarbij de krapte het grootst is in de sectoren onderwijs, zorg, techniek en ICT. Een van de oplossings-richtingen waarin gezocht wordt, is het (sterker) stimuleren dat studenten een opleiding volgen in een richting met een duurzaam arbeidsmarktperspectief.

In dit rapport lees je de conclusies van het onderzoek naar maatregelen die sterker sturen richting opleidingen met een duurzaam arbeids-marktperspectief in tekortsectoren.

Hoofdconclusie van het onderzoek is dat voor de sturende maatregelen die in dit onderzoek zijn onderzocht de doeltreffendheid niet kan worden aangetoond.

Er wordt echter ook geconcludeerd, op basis van bestaande literatuur, de afgenomen interviews en de vig-nettenstudie, dat studiekeuze wel – maar niet makkelijk - beïnvloedbaar is. De belangrijkste factor die studiekeuze beïnvloedt, is het beeld dat studenten van de studie en het daarop-volgende beroep hebben. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om concrete kosten van de opleiding, baankansen en later salaris, maar om het beeld dat studenten hebben van de inhoud van hun studie, het latere beroep, de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en de arbeidsomstandigheden. Dit beeld komt niet altijd overeen met de werkelijkheid. Deze beelden zijn te beïnvloeden door loopbaanoriëntatie en voorlichting. Deze beïnvloeding is uitdagend omdat beelden van leerlingen al op zeer vroege leeftijd ontstaan en sterk gestuurd worden door hun sociale omgeving.

Lees verder >

Praktijkvoorbeeld van de maand "LOB versterkt de verbindingen binnen en buiten de school"

woensdag 3 juli 2024

Op Stedelijk College Eindhoven is LOB een pijler van het onderwijs. Er is een doorlopend LOB-programma en leerlingen hebben van klas 2 tot en met hun eindexamen dezelfde LOB-coach. Dat zorgt voor veel meer continuïteit in de begeleiding, vertellen decaan Koen Meulendijks en lid van de opleidingsdirectie Arjen Daelmans. En dat is niet het enige voordeel.

Praktijkvoorbeeld: Hoe ga je om met een leerling die bijna altijd te laat is? Je kunt er herhaaldelijk wat van zeggen, en aantekeningen maken in Magister of Som. Signaleren dat de leerling nooit op tijd is en dat meenemen in een overdracht naar een vervolgopleiding: leerling heeft weinig discipline, moeite om op tijd te komen.

Maar het kan ook anders, zeggen Arjen Daelmans, lid van de opleidingsdirectie bij het Stedelijk College Eindhoven, en Koen Meulendijks, decaan, docent Economie en Ondernemen en jaarlaagvoorzitter. Want de eerste vraag zou moeten zijn: hoe komt het dat die leerling te laat is? Wat nou als je ontdekt dat de leerling ’s morgens eerst nog broertjes en zusjes naar de basisschool brengt? Dan zie je niet een kind met weinig discipline, maar een kind dat zelfstandig is en verantwoordelijkheden draagt.

“Voor mij is dit de kernvraag bij LOB”, zegt Arjen. “Hoe kunnen we die kwaliteiten die een kind búiten de school laat zien, meer naar boven halen? Want als school zijn we maar een gebouw, het leren en ontwikkelen gebeurt voor een groot deel op straat, thuis, op de sportclub en tijdens stages. Dus hoe kunnen we waarderen wat een kind buiten schooltijd doet en leert, en dat meenemen in wat we leerlingen meegeven in een volgende stap?” Het was een van de redenen voor het Stedelijk College Eindhoven om zo’n zeven jaar geleden te gaan werken met LOB-coaches, in plaats van mentoren.

Lees het gehele interview

Lees verder >

Het stimuleren van studentsucces; de student ècht centraal?

dinsdag 25 juni 2024

Op 20 juni is Kariene Mittendorff officieel geïnstalleerd als lector Studentsucces bij het Saxion-lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs.
De titel van haar lectorale rede ‘Stimuleren van studentsucces, de student centraal?’ bevat een vraagteken. Dat is niet voor niets. Want wat is er voor nodig om de student daadwerkelijk centraal te zetten in de omslag in het onderwijs, van studiesucces naar studentsucces?

Kariene Mittendorff gaat in haar lectorale reden in op welke rol je als hogeschool  wilt spelen in de socialisatie van studenten, en hoe je dat concreet kan doen. Ze breekt hierbij een lans voor een meer pedagogisch perspectief op ons onderwijs, en tegelijkertijd voor het meer centraal stellen van studenten in onze aanpak.

In haar rede worden daarom een aantal onderwerpen behandeld die meer invulling geven aan een holistisch perspectief op studentsucces, waarbij de pedagogische opdracht én de student een centrale plek hebben. 

Download de lectorale rede van Kariene Mittendorff

Lees verder >