Nieuws

Expertisepunt LOB

Tweede Kamer neemt wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ aan

dinsdag 8 juli 2025

De Tweede Kamer heeft met ruime meerderheid het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ aangenomen. Alle fracties stemden voor, met uitzondering van de PVV en Forum voor Democratie.

Het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ geeft mbo-scholen de wettelijke taak om studenten – die daar behoefte aan hebben – na het behalen van hun diploma nog enige tijd te begeleiden op weg naar werk. Het wetsvoorstel heeft een lange aanloop. Al in 2018 startten een aantal scholen met een proef. Hierbij verzorgden de scholen aan studenten met een entreeopleiding of een mbo-opleiding op niveau 2 twee jaar lang extra begeleiding bij het vinden van werk. De proef verliep goed, waarna het traject startte om tot wetgeving te komen. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’.

 

Eerste Kamer
Op dinsdag 1 juli stemde bijna de gehele Tweede Kamer voor het wetsvoorstel. De enige fracties die tegenstemden waren de PVV en Forum voor Democratie. Minister Bruins hoopt dat de wet snel na het reces in de Eerste Kamer besproken kan worden. De wet zou dan vanaf 1 januari 2026 van kracht kunnen zijn.

Bekijk de uitslag van de stemming in de Tweede Kamer

 

bron: mbo today

Lees verder >

Aanvragen VABOK-regeling

maandag 7 juli 2025

Van 15 augustus tot en met 15 september 2025 kunnen onderwijsinstellingen voor de laatste keer subsidie aanvragen binnen de regeling Versterking Aansluiting Beroepsonderwijskolom (VABOK).

Deze subsidie is bedoeld voor samenwerkingsverbanden van vo-/vavo-/vso-instellingen, mbo’s en hogescholen die samen doorlopende leerroutes ontwikkelen tussen vmbo-mbo-hbo in sectoren met een tekort aan vakmensen, zoals techniek, zorg, onderwijs en kinderopvang.

De regeling richt zich op opleidingen met hoge uitval en vereist een minimumaantal ingestroomde studenten. Alleen opleidingen die voldoen aan specifieke voorwaarden en in de door DUO gepubliceerde overzichten staan, komen in aanmerking.

Meer informatie is te vinden op de website van DUO

Lees verder >

Seksualiteit en LOB: op het eerste gezicht geen logische combinatie, toch?

vrijdag 4 juli 2025

Bij het Expertisepunt LOB richten we ons op loopbaanontwikkeling, -oriëntatie en -(studie)begeleiding van jongeren. Dat betekent: jongeren helpen om zelfinzicht te ontwikkelen, te ontdekken wat ze belangrijk vinden, en keuzes te maken die hun toekomst vormgeven. Op het eerste gezicht lijkt het onderwerp seksualiteit daar misschien niet direct bij te horen.

Toch willen we hier graag even bij stilstaan. Want wie je bent, hoe je je verhoudt tot anderen en hoe je je ontwikkelt in relatie tot je omgeving — dat zijn allemaal aspecten die raken aan persoonlijke ontwikkeling. En precies daar raakt seksualiteit aan zelfinzicht. Weten wat bij je past, waar je grenzen liggen, hoe je online en offline relaties aangaat en welke rol dat speelt in je leven: het zijn allemaal onderwerpen die jongeren helpen bij het nemen van zelfregie.

In dat licht vinden we het belangrijk om aandacht te besteden aan de vernieuwde Wegwijzer Seksualiteit online, ontwikkeld door het ministerie van OCW in samenwerking met verschillende expertorganisaties. Deze wegwijzer helpt scholen om online seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, slachtoffers te ondersteunen én om op school het gesprek aan te gaan over seksualiteit, veiligheid en gedrag.

We nodigen scholen en LOB-professionals uit om dit thema niet uit de weg te gaan, maar het — waar passend — onderdeel te maken van gesprekken over zelfbeeld, keuzes en toekomst. Want alleen met écht zelfinzicht kun je duurzame keuzes maken voor later.

 

Bekijk de wegwijzer

 

Lees verder >

Nieuwe tool helpt Caribische studenten bij voorbereiding op studie in Nederland

vrijdag 27 juni 2025

Jaarlijks starten meer dan 1.600 jongeren uit het Caribisch deel van het Koninkrijk met een studie in Nederland. Een goede voorbereiding is essentieel voor een succesvolle overstap. Daarom is er nu een nieuwe online tool gelanceerd die studenten helpt om snel inzicht te krijgen in wat zij moeten regelen en waar ze recht op hebben.

Campagne ‘Voorbereiden op studeren in Nederland’ van start
Op maandag 23 juni is de campagne Voorbereiden op studeren in Nederland gestart. Deze campagne wijst studenten en hun ouders op de handige tool die beschikbaar is via rijksoverheid.nl/caribischestudenten. De tool biedt in één minuut een helder overzicht van de belangrijkste zaken die studenten vóór hun vertrek naar Nederland moeten regelen. Er is ook een Engelstalige versie beschikbaar.

 

Samenwerking voor betere ondersteuning
De ontwikkeling van de tool is het resultaat van een brede samenwerking tussen onder andere het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, DUO, de Sociale Verzekeringsbank, de SKGZ (voorheen Zorgverzekeringslijn), de Strategic Education Alliance en de Dienst Publiek en Communicatie.

Deze tool sluit aan bij bredere verbeteringen voor Caribische studenten. Zo ontvangen studenten sinds vorig jaar automatisch een burgerservicenummer (BSN) bij het aanvragen van studiefinanciering, waardoor zij al vóór vertrek een DigiD kunnen aanvragen en daarmee eerder zaken kunnen regelen in Nederland.

 

Wat kunt u doen als onderwijsprofessional?
Via de genoemde website zijn communicatiematerialen beschikbaar in zowel het Nederlands als Engels, zoals posters, social media content, voorbeeldteksten en een communicatiekalender. Deze materialen zijn vrij te gebruiken om studenten via uw eigen kanalen te informeren en ondersteunen. Ook voor decanen en LOB-coördinatoren bevat de tool nuttige informatie.

 

Meer weten?
Voor vragen of opmerkingen over de campagne, neem contact op via: campagnemanagement@minaz.nl.

Lees verder >

SAVE THE DATE! Doorstroomconferentie, samen werken aan naadloze onderwijsroutes

woensdag 25 juni 2025

De arbeidsmarkt verandert in rap tempo, het onderwijs worstelt met tekorten en traditionele onderwijsroutes sluiten minder goed aan op de belevingswereld van jongeren Daarom is juist nú het moment om samen werk te maken van onderwijs dat jongeren beter begeleidt naar de wereld van morgen.

Namens de VO-raad, MBO Raad en Vereniging Hogescholen nodigt het Expertisepunt LOB je van harte uit voor de doorstroomconferentie ‘Samen werken aan naadloze onderwijsroutes’. Met ervaring uit de praktijk, beleidsinzicht en gedeelde ambitie zoeken we antwoorden op vragen rond arbeidsmarktgericht opleiden, samenwerking tussen onderwijssectoren, de rol van loopbaancompetenties bij een leven lang ontwikkelen en de weerbaarheid van jongeren. Jouw bijdrage is essentieel om tot concrete en gedragen oplossingen te komen. Doe je mee? 


Voor wie is deze dag?

Aansluitcoördinatoren, samenwerkingsverbanden vo-mbo-hbo, LOB-coördinatoren, (strategisch) beleidsadviseurs/coördinatoren aansluiting/doorstroom, medewerkers van loopbaancentra. Speciaal voor bestuurders vindt na de plenaire opening een bestuurstafel plaats: een verdiepende ontmoeting met collega-bestuurders uit vo, mbo en hbo, begeleid door een inspirerende spreker en moderator.

Datum: 23 januari 2026
Tijd: 10.00 – 17.00 uur (09.30 uur inloop)
Locatie: De Christelijke Hogeschool in Ede (CHE) Kosten: gratis

 

Zet deze datum alvast in de agenda.
Meer informatie volgt in een officiële uitnodiging na de zomer.

Lees verder >

Geheel vernieuwde zoekmachine op KiesMBO.nl

maandag 23 juni 2025

Zijn jouw leerlingen op zoek naar een mbo-opleiding, een mbo-school of iets anders? Laat ze de vernieuwde zoekmachine op KiesMBO.nl gebruiken. Ze voeren (een gedeelte) van een zoekwoord in en krijgen direct de resultaten te zien met duidelijke plaatjes.
Via de categorieën opleidingen, scholen en overig klikken ze verder. Het zoekveld staat centraal op de homepage en is op andere pagina's ook altijd aan te klikken links in het menu.

Gun jongeren meer tijd en ruimte: kies voor brede brugklassen

dinsdag 17 juni 2025

De MBO Raad pleit voor het structureel invoeren van brede brugklassen, naar aanleiding van uitspraken van Louise Elffers, voorzitter van de Onderwijsraad, in de Volkskrant. Vroege selectie op 11- of 12-jarige leeftijd vergroot ongelijkheid en beperkt de ontwikkelkansen van jongeren.

Brede brugklassen geven leerlingen meer tijd om hun talenten te ontdekken en bewustere keuzes te maken. Daarbij is het essentieel dat jongeren vroeg kennismaken met vakmanschap en beroepspraktijk. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) speelt hierin een belangrijke rol: pas als leerlingen weten wat er te kiezen valt, kunnen zij een passende richting bepalen.

Lees het volledige bericht van de MBO Raad.

 

Als Expertisepunt LOB vinden wij dat die ruimte alleen niet genoeg is. Jongeren moeten ook weten wát er te kiezen valt. En daar speelt loopbaanontwikkeling, -oriëntatie en -(studie)begeleiding (LOB) van jongeren een cruciale rol in. LOB helpt leerlingen bewust na te denken over hun toekomst, zichzelf te leren kennen en inzicht te krijgen in beroepen en opleidingsroutes. Brede brugklassen bieden meer tijd, en die tijd kunnen goed benutten voor goede LOB. Door leerlingen al vroeg in aanraking te brengen met vakmanschap, praktijkervaring en reflectie, vergroten we hun kansen op een doordachte én passende keuze. Daarom pleiten wij voor brede brugklassen mét stevige LOB-verankering. Niet alleen om de kansengelijkheid te bevorderen, maar ook om jongeren écht in staat te stellen hun weg te vinden in een steeds complexere wereld van werk en onderwijs.

Lees verder >

Nieuw onderzoeksrapport: Wat maakt LOB-activiteiten succesvol?

donderdag 12 juni 2025

Onderwijsinstellingen in het vo, mbo en ho werken dagelijks aan loopbaanontwikkeling, -oriëntatie en -(studie)begeleiding (LOB) om jongeren en jongvolwassenen te helpen richting te geven aan hun toekomst. Maar wat maakt een LOB-activiteit nu écht succesvol? Associate lector Daphne Wiersema en onderzoeker Mieke van Diepen van de Hogeschool van Amsterdam gingen op onderzoek uit.

Het onderzoek – Leren van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk – is uitgevoerd in opdracht van het Expertisepunt LOB en gebaseerd op een analyse van 65 praktijkvoorbeelden uit de databank van het Expertisepunt. De centrale vraag: waarom worden deze voorbeelden als succesvol ervaren?

 

Vijf succescategorieën
Op basis van de analyse identificeerden de onderzoekers vijf categorieën van succeselementen:

  1. De taal van jongeren spreken
  2. Aansluiten bij basisbehoeften van jongeren (relatie, autonomie en competentie)
  3. Samen werken aan LOB binnen de organisatie
  4. Samen werken aan LOB buiten de organisatie
  5. Materiële randvoorwaarden

Opvallend is dat vooral het aansluiten bij de taal en basisbehoeften van jongeren veelvuldig werd genoemd in de praktijkvoorbeelden. Dit laat zien dat effectieve LOB meer is dan alleen goede begeleiding; het vraagt ook om een benadering die jongeren écht begrijpt en betrekt.

 

Meer dan alleen ‘leren kiezen’
Naast het versterken van loopbaancompetenties – zoals vaak centraal staat in definities van LOB – bleken instellingen ook andere doelen na te streven, zoals het verbeteren van taalvaardigheid. LOB wordt in de praktijk dus vaak breder geïnterpreteerd dan enkel ‘leren kiezen’.

Een ander interessant inzicht: sommige LOB-activiteiten richtten zich niet direct op jongeren, maar op het versterken van de leeromgeving of de samenwerking met externe partijen, zoals ouders of het werkveld.

 

Aanbevelingen voor de praktijk
Om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij het ontwerpen en versterken van LOB-activiteiten, bevelen de onderzoekers het volgende aan:

  • Ontwikkel een checklist of handreiking met succeselementen.
  • Presenteer doelen en subdoelen van LOB in een schematisch overzicht.
  • Zorg voor meer eenduidigheid in praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld via een vaste vragenlijst of leidraad.

 

200+ voorbeelden om van te leren
Wij bieden inmiddels ruim 200 inspirerende praktijkvoorbeelden op deze website. Met het nieuwe onderzoek krijgen deze voorbeelden extra waarde: ze maken zichtbaar wat werkt en waarom.

 

Lees het volledige rapport Leren van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk.
Bekijk de praktijkvoorbeelden op onze website.

Lees verder >

Nieuwe toolkit ‘Studeren’ ondersteunt scholen bij informeren van eindexamenleerlingen

woensdag 11 juni 2025

Scholen spelen een belangrijke rol in de voorbereiding van jongeren op hun volgende stap: studeren. Om decanen, mentoren en andere begeleiders hierbij te ondersteunen, heeft de overheid de toolkit 'Studeren' ontwikkeld. Deze toolkit biedt handige communicatiematerialen om eindexamenleerlingen en hun ouders/verzorgers te informeren over regelzaken rondom studeren, zoals studiefinanciering, inschrijving en andere praktische zaken.

De toolkit bevat o.a. e-mails, posters, video's, social media posts en tijdlijnen die eenvoudig ingezet kunnen worden in het mentoraat, op ouderavonden of via de schoolcommunicatie. Door jongeren te wijzen op deze informatie en tools, help je hen goed voorbereid aan hun studie te beginnen.

Bekijk de toolkit op: www.campagnetoolkits.nl/studeren-toolkit-voor-scholen

Lees verder >

Subsidieregeling 'Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom'

donderdag 1 mei 2025

Het ministerie van OCW stelt een nieuwe subsidie beschikbaar: Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom. Deze regeling is bedoeld om de samenwerking te verbeteren tussen vmbo, mbo en hbo, met als doel een soepele doorstroom voor studenten en een versterkte beroepskolom. Samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen kunnen een aanvraag indienen om trajecten te ontwikkelen die bijdragen aan een betere afstemming van programma’s en loopbaanontwikkeling.

De subsidie kan vanaf 2 september 2025 worden aangevraagd via DUS-I. Meer informatie over de regeling, voorwaarden en aanvraagprocedure vind je op de website van DUS-I.

 

Wil je aan de slag met het versterken van de aansluiting tussen vmbo, mbo en hbo? Dan is deze regeling mogelijk interessant voor jouw organisatie.

Lees verder >