Nieuw onderzoeksrapport: Wat maakt LOB-activiteiten succesvol?
donderdag 12 juni 2025
Het onderzoek – Leren van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk – is uitgevoerd in opdracht van het Expertisepunt LOB en gebaseerd op een analyse van 65 praktijkvoorbeelden uit de databank van het Expertisepunt. De centrale vraag: waarom worden deze voorbeelden als succesvol ervaren?
Vijf succescategorieën
Op basis van de analyse identificeerden de onderzoekers vijf categorieën van succeselementen:
- De taal van jongeren spreken
- Aansluiten bij basisbehoeften van jongeren (relatie, autonomie en competentie)
- Samen werken aan LOB binnen de organisatie
- Samen werken aan LOB buiten de organisatie
- Materiële randvoorwaarden
Opvallend is dat vooral het aansluiten bij de taal en basisbehoeften van jongeren veelvuldig werd genoemd in de praktijkvoorbeelden. Dit laat zien dat effectieve LOB meer is dan alleen goede begeleiding; het vraagt ook om een benadering die jongeren écht begrijpt en betrekt.
Meer dan alleen ‘leren kiezen’
Naast het versterken van loopbaancompetenties – zoals vaak centraal staat in definities van LOB – bleken instellingen ook andere doelen na te streven, zoals het verbeteren van taalvaardigheid. LOB wordt in de praktijk dus vaak breder geïnterpreteerd dan enkel ‘leren kiezen’.
Een ander interessant inzicht: sommige LOB-activiteiten richtten zich niet direct op jongeren, maar op het versterken van de leeromgeving of de samenwerking met externe partijen, zoals ouders of het werkveld.
Aanbevelingen voor de praktijk
Om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij het ontwerpen en versterken van LOB-activiteiten, bevelen de onderzoekers het volgende aan:
- Ontwikkel een checklist of handreiking met succeselementen.
- Presenteer doelen en subdoelen van LOB in een schematisch overzicht.
- Zorg voor meer eenduidigheid in praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld via een vaste vragenlijst of leidraad.
200+ voorbeelden om van te leren
Wij bieden inmiddels ruim 200 inspirerende praktijkvoorbeelden op deze website. Met het nieuwe onderzoek krijgen deze voorbeelden extra waarde: ze maken zichtbaar wat werkt en waarom.
Lees het volledige rapport Leren van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk.
Bekijk de praktijkvoorbeelden op onze website.
Nieuwe informatie over beroepen helpt jongeren bij studiekeuze
maandag 14 april 2025
Studiekiezers kunnen nu op Studiekeuze123.nl ook terecht voor uitgebreide informatie over beroepen, gekoppeld aan relevante studierichtingen in het hoger onderwijs. Dit biedt jongeren de mogelijkheid om zich op een nieuwe manier te oriënteren: vanuit concrete informatie over beroepen kunnen ze gerichter zoeken naar passende opleidingen.
Beroepen gekoppeld aan studies
Op de beroepenpagina’s van Studiekeuze123.nl vinden studiekiezers informatie over beroepen en over de studies die professionals in deze beroepen hebben gevolgd. Daarnaast bevatten de webpagina’s onder meer persoonlijke video’s van jonge professionals die vertellen over hun werk en carrièrepad, en artikelen over algemene thema’s zoals “Hoe wordt je salaris bepaald?”, “Ondersteuning op de werkvloer” en “Hoe blijf je gemotiveerd?”. De komende periode wordt hard gewerkt aan verdere uitbreiding van de beroepenpagina's.
Een passende studiekeuze
Via Studiekeuze123.nl helpt Landelijk Centrum Studiekeuze jaarlijks meer dan 2 miljoen studiekiezers, decanen en ouders in de voorbereiding op het maken van een passende studiekeuze. De beroepenpagina’s vormen hier een belangrijke toevoeging op. Natanja de Bruin, Projectleider Arbeidsmarktinformatie: “Uit de gesprekken die we hebben gevoerd met jongeren en decanen blijkt dat jongeren vaak geen duidelijk beeld hebben van beroepen en functies. Met deze nieuwe uitbreiding kunnen we ze nog beter helpen om een passende studiekeuze te maken.”
Ook voor begeleiders
De informatie over beroepen is ook waardevol voor decanen, mentoren en studieloopbaanbegeleiders. BiOND, de vereniging voor professionele begeleiders van leerlingen in het voortgezet onderwijs en studenten in het mbo, is blij met de uitbreiding. Minette van den Bemd, directeur van BiOND: “Geweldig dat de studiekiezer nu op de site van Studiekeuze123.nl ook beroepen kan bekijken. Soms weet een leerling wat hij wil worden, of welke beroepen interessant lijken, maar niet welke studie daarbij past. Ook de uitleg bij soms wat abstractere beroepen en de algemene informatie over de arbeidsmarkt is waardevol. Decanen kunnen hun leerlingen nu nog breder informeren en begeleiden.”
Samenwerking
De ontwikkeling van de informatie over beroepen is tot stand gekomen in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, in nauwe samenwerking met studiekiezers, decanen, ouders, content-creators, informatie-experts en andere betrokken partijen.
Bron:
persbericht studiekeuze123.nl
10 april 2025
Adnan Tekin: 'Vrije studiekeuze essentieel voor succesvolle carrière'
maandag 7 april 2025
Het kabinet wil een pact sluiten met scholen, studenten en werkgevers om meer jongeren te laten kiezen voor studies in tekortsectoren zoals zorg, onderwijs en techniek. Het kabinet-Schoof erkent dat het groeiende personeelstekort een bedreiging vormt voor de Nederlandse welvaart en wil daarom gerichter opleiden voor deze sectoren. Tegelijkertijd vinden momenteel de open dagen plaats, waarop duizenden scholieren zich oriënteren op hun toekomstige studie. Het maken van de juiste keuze is complex, maar scholen staan klaar om hen te begeleiden, zodat ze met succes hun mbo-diploma behalen en een belangrijke maatschappelijke bijdrage kunnen leveren.
Lees verder >Wij zoeken een office assistent!
donderdag 3 april 2025
Als office assistent bij het Expertisepunt LOB ben je de spin in het web van ons project. Je werkt nauw samen met de 7 collega's van het projectteam en daarnaast onderhoudt je contact met de 18 collega's in de verschillende regio's.
Wat deze functie leuk maakt:
- de afwisseling in werkzaamheden
- je krijgt ruimte om te doen wat jij graag doet (daar zorgen we voor)
- leuke betrokken collega's; altijd goede sfeer
- je wordt gezien en gewaardeerd
- het is een interessant project en je krijgt de kans om te werken op het snijvlak van onderwijs en beleid
Verantwoordelijkheden
- Plannen en organiseren van bijeenkomsten voor kleine groepen in het land;
- Ondersteunen bij de organisatie van grote events;
- Plaatsen van berichten en agenda-items op de website;
- Voorbereiden en notuleren vergaderingen
- Andere voorkomende administratieve werkzaamheden (zoals offertes opvragen en controleren)
Kwalificaties
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden
- Goed kunnen plannen en organiseren
- Gemakkelijk kunnen schakelen tussen verschillende werkzaamheden
- Je bent secuur en proactief
- Goed overweg kunnen met programma's van MS Office
Het gaat om een tijdelijke functie binnen een project met een doorlooptijd t/m 30 juni 2027.
Bekijk de volledige vacature en solliciteer via de website van de MBO Raad
Reageren kan tot en met 11 april 2025.
We kijken uit naar je reactie!
Voortijdig schoolverlaten: niet door 'groenpluk', maar wat dan wel?
maandag 31 maart 2025
Wat betekent dit voor scholen, decanen en LOB-professionals? Het onderzoek benadrukt het belang van betekenisvolle loopbaangesprekken en een stevig LOB-programma dat jongeren helpt richting te vinden in hun studie en toekomst. Nieuwsgierig naar de bevindingen en aanbevelingen? Lees het volledige artikel op de website van Ingrado: Groenpluk blijkt niet de reden voor voortijdig schoolverlaten.
Lees verder >Nieuwe ronde VABOK-regeling
donderdag 27 maart 2025
Van 1 tot 31 mei 2025 kunnen scholen subsidie aanvragen voor de zogenaamde VABOK-regeling: versterking aansluiting beroepskolom.
Week van het Vakmanschap: Expertisepunt LOB biedt Snelscan voor Bedrijfsbezoeken
maandag 10 maart 2025
LOB Verbinders presenteren nieuwe producten: Versterk LOB in het mbo!
maandag 10 maart 2025
De LOB-scan vernieuwd met reflectiecanvas
dinsdag 18 februari 2025
De LOB-scan is een krachtig hulpmiddel om het gesprek over loopbaanontwikkeling, -oriëntatie en -(studie)begeleiding (LOB) binnen onderwijsinstellingen te structureren. Met dit instrument krijgen teams inzicht in hoe LOB binnen hun school of opleiding wordt ervaren. Door de scan gezamenlijk in te vullen, ontstaat een gedeeld beeld van de huidige situatie en worden concrete speerpunten bepaald om LOB te verbeteren.
Nieuw is het reflectiecanvas, te vinden onder de tegel "Van analyse naar actie". Dit invulbare Word-document ondersteunt teams niet alleen bij het analyseren van de scanresultaten, maar ook bij een gerichte reflectie. Door middel van concrete vragen helpt het canvas bij het identificeren van sterke punten, verbeterkansen en de vertaling van inzichten naar de onderwijspraktijk. Zo wordt het proces van kwaliteitsverbetering binnen LOB versterkt en krijgt de aanpak binnen jouw school of opleiding meer richting en impact.
De LOB-scan en het reflectiecanvas zijn vrij te gebruiken en bieden waardevolle ondersteuning aan scholen die werk willen maken van loopbaanbegeleiding.
Wil je aan de slag?
Bekijk de tool en de nieuwe functionaliteiten op aandeslag.expertisepuntlob.nl/lobscan.
Subsidiekans: Maatschappelijke diensttijd verankeren binnen LOB
maandag 17 februari 2025
Waarom is deze subsidie interessant vanuit LOB?
MDT en LOB raken elkaar op meerdere vlakken. MDT helpt jongeren bij hun talentontwikkeling, het opdoen van praktijkervaring en het maken van bewuste loopbaankeuzes. Dit sluit direct aan bij de doelen van LOB en kan een waardevolle aanvulling zijn binnen het onderwijs. Door deze subsidie kunnen onderwijsinstellingen, gemeenten en bedrijven samenwerken aan een toekomstbestendig MDT-aanbod, ingebed in regionaal beleid en werkwijzen.
Wat houdt de subsidie in?
- Subsidiebedrag: tussen de € 100.000 en € 300.000 per aanvraag
- Looptijd: maximaal 12 maanden
- Totaal beschikbaar budget: € 7,5 miljoen
- Doel: structurele inbedding van MDT binnen beleid, onderwijs en arbeidsmarkt
Wie kan aanvragen?
Samenwerkingsverbanden bestaande uit:
- Minimaal één MDT-organisatie als hoofdaanvrager
- Minimaal twee MDT-organisaties als medeaanvragers
- Minimaal twee partners uit het bedrijfsleven, fondsen, overheden of onderwijs
Belangrijke deadlines:
- Start indiening subsidieaanvragen: 10 februari 2025
- Deadline aanvraag: 3 juni 2025, 14.00 uur
- Besluit over toekenning: november 2025
- Uiterlijke startdatum project: 1 januari 2026
Meer weten?
Wil jij deze kans grijpen en MDT verder verankeren binnen jouw onderwijsinstelling of regio? Bezoek de ZonMw-website voor alle details en aanvraagprocedures: ZonMw-subsidie Inbedding MDT-aanbod.