Nieuws

Expertisepunt LOB

Het docentschap in de doorlopende leerroute vmbo-mbo; een vak apart!

maandag 30 oktober 2023

“De kern en dat waar ik gewoon heel veel energie van krijg is het begeleiden van studenten naar het worden van een professionele beroepsbeoefenaar. Ik vind het gewoon ontzettend gaaf dat hele proces te mogen zien, maar ook te mogen begeleiden en coachen. Dat is voor mij de kern van het docentschap. Kijk, het overbrengen van kennis is maar zo’n klein stukje van mijn werk als docent-coach. Zo noem ik mijzelf ook altijd. Ik ben geen docent, maar ik ben docent-coach en vooral dat coachen is zo’n 80/85% van mijn werk als docent. Dat is de basis van mijn werk. Het is de relatie die ik aanga met mijn studenten. Op basis van die relatie werk ik met hen toe naar hun diploma.” (Docent doorlopende leerroute)

Gedreven door de wens de overgang van vmbobasis naar mbo-2 te vergemakkelijken en voortijdig schoolverlaten te verminderen is Landstede Groep in 2020 gestart met het project ‘Versterken samenwerken vmbo-mbo’. Vanuit dit project zijn op verschillende schoollocaties  pilots gestart waarin doorlopende en/ of geïntegreerde leerroutes van vmbo-basis naar mbo-2 worden ontwikkeld en uitgevoerd.

Landstede Groep beoogt met de ontwikkeling van doorlopende routes te bereiken dat jongeren betekenisvolle praktijkervaringen opdoen, invloed uitoefenen op hun eigen leerproces en een loopbaan-georiënteerde dialoog aangaan over hun leerervaringen.

Dit praktijkonderzoek beoogt inzicht te krijgen in het docentschap binnen de doorlopende leerroutes. En daarmee taal te geven aan de (door)ontwikkeling en versterking van het docentschap binnen docententeams van doorlopende leerroutes.

Download het rapport

Lees verder >

LOB en kansrijke keuzes op het vmbo

donderdag 12 oktober 2023

Dit onderzoek heeft betrekking op ‘optimale studieloopbaankeuzes’ op het vmbo. Dit betreft de keuze van een profiel binnen het vmbo en de keuze van een vervolgopleiding na het vmbo.

Voor optimale studieloopbaankeuzes is zowel de aansluiting op interesses en talenten, als de aansluiting op de vraag naar arbeid van belang. Leerlingen hechten groot belang aan dit laatste; ze hechten veel waarde aan een keuze waar ze werk mee kunnen vinden, zelfs nog iets sterker dan de aansluiting op interesses en talenten. Maar voor scholen ligt de prioriteit bij LOB vooral bij interesses en talenten en veel minder bij de aansluiting op de arbeidsmarkt. LOB heeft dan ook weinig invloed op kansrijk kiezen.

Vanuit school kiest men vaak voor bevestiging van keuzes van leerlingen. Dit geldt zeker bij de keuze van de vervolgopleiding. Bij de profielkeuze geldt dit iets minder, want hier wordt gekeken of de keuze past bij de resultaten voor vakken. Kansrijk kiezen speelt daarbij minder een rol. Van alles wat ze geleerd hebben van LOB zijn leerlingen het minst positief over wat ze hebben geleerd over kansen op werk. In deze context is het niet verbazingwekkend dat de effecten van LOB op kansrijke keuzes beperkt zijn. Veel leerlingen kiezen – ondanks dat ze twijfelen – voor opleidingen die op de arbeidsmarkt een verhoogde kans op werkloosheid en een lagere beloning geven. Vooral voor de meer kwetsbare groepen, bijvoorbeeld leerlingen die een mbo2-opleiding gaan volgen, of leerlingen met een migratieachtergrond, is dit nadelig.

Download het gehele onderzoek

Download de factsheet LOB en kansrijke keuzes

Lees verder >

Praktijkvoorbeeld van de maand "Universiteiten slaan een brug naar het vo"

vrijdag 22 september 2023

Hoe kunnen we jongeren helpen bij de overstap van het vwo naar de universiteit?

Het is een onderwerp waar Jacqueline Hoornweg (Universiteit Leiden) en Loes Mulders (VU Amsterdam) zich al lange tijd mee bezig houden. Ze ontwikkelden diverse programma’s om de overstap succesvoller te maken, en als leden van het Landelijk Overleg Aansluiting vo-wo zetten ze zich in voor meer samenwerking – niet alleen tussen de universiteiten, maar ook met vo-scholen.

Lees het gehele interview

Lees verder >

Nieuwe checklist LOB uit

maandag 18 september 2023

In september is het resultaat van een mooie samenwerking tussen VO-Raad, BiOND, LAKS en het Expertisepunt LOB opgeleverd: een nieuwe checklist LOB!

De vernieuwde checklist LOB is voorzien van handige linkjes die verwijzen naar relevante documenten, tools, wegwijzers of andere hulpmiddelen per afvinkbare 'check'. Je kunt de checklist op elke website van de samenwerkende partners vinden, en op de site van het LAKS staat er ook een handige checklist specifiek voor leerlingen!

 

Download de checklist hier.

Lees verder >

Motie ingediend met betrekking tot Praktijkvoorbeeld 'Aan de bak garantie'

donderdag 14 september 2023

In de Tweede Kamer is door de leden El Yassini en Kwint een motie ingediend om te ondezoeken op welke manier het programma Aan de Bak garantie breder kan worden ingezet door mbo-instellingen in heel Nederland. Zij zijn van mening dat dit programma kan bijdragen aan een vliegende startop de arbeidsmarkt en in de samenleving.

Meer weten over Aan de Bak Garantie.

Download dan ons praktijkvoorbeeld 'Gaan voor een baan' over dit LOB-programma.

Lees verder >

In mbo-klas leert havist zichzelf kennen

donderdag 7 september 2023

Steeds meer havisten lopen vast in de vierde klas. Ze blijven zitten of stappen zonder diploma over naar het mbo. In een pilotklas op ROC Midden Nederland kunnen zij alvast proeven aan het mbo. 

 

“Waarom moet ik dit leren, wat is het doel ervan?” Dat is wat Stef Sillekens (16) zich bij elk vak afvroeg op de havo. “Alleen maar leren voor een goed cijfer werkt voor mij niet motiverend”, vertelt de leerling die ondanks zijn hoogbegaafdheid vastliep in de vierde. Ook Deejee Henzen (19) kon de motivatie niet opbrengen om huiswerk te maken en te leren. “Ik vond het op school wel leuk, maar vooral vanwege vrienden. Daardoor moest ik alles wat ik in de les had kunnen doen, thuis doen. Dat ging dus niet goed.”

Beide jongens zouden (opnieuw) blijven zitten, maar zover komt het niet. Samen met zestien andere scholieren namen ze voor de zomer deel aan een pilotklas op ROC Midden Nederland in Nieuwegein. Gedurende vier maanden konden ze twee dagen per week proeven aan het mbo en leerden ze zichzelf beter kennen. Het doel van het ‘Mbo-talentprogramma voor havisten’ is dat iedere deelnemer een goede vervolgstap kan zetten, of dat nou op het mbo, toch de havo of elders is. “En dat is gelukt”, vertelt projectleider Mireille Aalfs van ROC Midden Nederland. “Alle leerlingen hebben een keuze kunnen maken die bij hen past. En alle middelbare scholen willen weer meedoen, dus de pilot is geslaagd.”

Lees het volledige artikel

Download het praktijkvoorbeeld

Lees verder >

Bordspel LLO LOB alumni

woensdag 30 augustus 2023

Weet jij wat de relatie is tussen LOB, LLO en Alumni? Bedenk samen oplossingen om als mbo-school het leven lang ontwikkelen binnen de regio te versterken. Speel het bordspel met collega’s en leer van elkaars perspectieven.

Het LOB, LLO, Alumni spel is een unieke samenwerking tussen Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen, Project Alumni en Expertisepunt LOB. Met dit spel transformeren we jouw mbo-school tot de ideale opleidingspartner, waarin loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB), alumni en Leven Lang Ontwikkelen (LLO) samenkomen. Leer elkaars perspectieven spelenderwijs kennen en voer daarna het gesprek over de samenwerking tussen LOB, LLO en Alumni.

Waar beginnen? Duik in het LOB LLO Alumni spel en laat je meeslepen in een avontuur van ontwikkeling, plezier en succes.

Meer weten?

Lees verder >

Praktijkvoorbeeld "Informatie is de sleutel voor een succesvolle overstap naar het mbo"

woensdag 30 augustus 2023

Hoe verminder je uitval van leerlingen in het mbo, en hoe verminder je het aantal leerlingen en studenten dat wel ingeschreven staat maar geen onderwijs volgt, de thuiszitters? Door ze intensief te begeleiden, bijvoorbeeld door een overstapcoach.

Het project ‘Overstapcoaches’ van het Samenwerkingsverband VO Waterland heeft als doel het aantal schoolverlaters en thuiszitters te laten dalen door leerlingen intensief te begeleiden bij de overstap van vmbo naar mbo. In dit praktijkvoorbeeld vertellen overstapcoaches Rob Molenaar en Ashley Finch vertellen over hun aanpak, en waarom die zo goed werkt. “Je moet eerlijk zijn tegen leerlingen, anders blijven ze in hun bubbel.”

Lees het gehele praktijkvoorbeeld

Lees verder >

Monitor LOB

woensdag 30 augustus 2023

Om een beeld te krijgen van de LOB-activiteiten in de scholen en om na te gaan of scholen behoefte hebben aan ondersteuning, wordt door onderzoeksbureau AO Consult de LOB Monitor uitgevoerd. De monitor kent drie meetmomenten: 2018, 2020 en 2023. Dit rapport vat de uitkomsten samen van de eindmeting in 2023.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek en met input vanuit een sessie met vertegenwoordigers van betrokken stakeholders is een reeks aanbevelingen opgesteld om LOB in vo en mbo verder te verbeteren.

Download de eindmeting van de LOB Monitor

Lees verder >

Decanensymposium UVA-HvA: Kansrijk Kiezen

woensdag 2 augustus 2023

Op donderdag 21 september 2023 vindt het 34ste Nationaal Decanensymposium UvA-HvA plaats, met als thema kansrijk kiezen. Het programma van het symposium is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Expertisepunt LOB.

Mag je studiekeuze sturen in het collectief belang?

In veel sectoren - ook de essentiële - is er op dit moment een groot tekort aan medewerkers, met grote gevolgen voor de samenleving. En er speelt meer. De arbeidsmarkt gaat de komende decennia onherkenbaar veranderen. Robotisering bedreigt vele banen én zal zorgen voor gloednieuwe werkzaamheden die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen.

Wat betekent dit voor het onderwijs? Moet je dit soort arbeidsmarktinformatie meenemen in de studie- en beroepskeuzebegeleiding van jongeren? Enerzijds is er een zwaarwegend maatschappelijk belang én maakt het de beroepskeuze van jongeren kansrijker. Anderzijds is er de verworvenheid van individuele keuzevrijheid van jongeren.
En wat betekent deze ontwikkeling voor de rol van de begeleider? Is het beter om je hart te volgen of te kiezen op grond van kansen op de arbeidsmarkt?

We onderzoeken het spanningsveld tussen arbeidsmarktperspectieven en de persoonlijke keuzevrijheid en wat dit betekent voor de begeleiding door decanen, studiekeuzeadviseurs, mentoren en loopbaanbegeleiders uit het vo en mbo. We maken praktische en morele dilemma’s zichtbaar en bespreekbaar en nodigen je uit je eigen positie hierin te onderzoeken.

In de break-out sessies reiken we perspectieven, ideeën en concrete handvatten aan.

Dit jaar is het Nationaal Decanensymposium UvA-HvA in nauwe samenwerking met het Expertisepunt LOB tot stand gekomen.

Programma en aanmelden

Lees verder >