Goedkeuring NGF-voorstel: Technologieonderwijs voor alle kinderen en jongeren
maandag 25 maart 2024
Het doel van het programma Techkwadraat is ieder kind een eerlijke kans te geven om talenten en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, ongeacht achtergrond of sociaaleconomische status. Technologie is overal en speelt in ieders dagelijkse leven een rol. Door kinderen van jongs af aan vertrouwd te maken met de complexiteit en potentie van technologie, leren ze er de waarde van inschatten en de mogelijkheden ervan zien. Binnen het programma Techkwadraat gaan regionale samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen, bedrijven en buitenschoolse organisaties aan de slag om de impact van hun lopende initiatieven en activiteiten op het gebied van technologieonderwijs te vergroten.
Lees verder >Studiekeuzestress? Kies ook met je hart, is het advies van Gilde Opleidingen
woensdag 10 april 2024
Gilde Opleidingen vraagt met de campagne ‘Vandaag maak ik een keuze’ extra aandacht voor het studiekeuzeproces van leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo). De campagne omvat onder meer een lied van singer-songwriter Stef Classens en voorlichtingsmateriaal voor vo-scholen, en past in het brede LOB-beleid van Gilde Opleidingen.
Lees verder >Mandy van der Gaag: ‘Vroege begeleiding kan hoge uitval mbo voorkomen’
woensdag 3 april 2024
Van der Gaag is ontwikkelingspsychologe aan de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze juicht het toe dat het demissionaire kabinet het tegengaan van schooluitval weer hoog op de agenda heeft gezet. ‘Het is belangrijk dat alle jongeren een startkwalificatie verwerven. Dat is gunstig voor de jongeren zelf en voor de samenleving.
De oplossing wordt echter vooral gezocht in een betere begeleiding van studenten die al op het mbo zitten, terwijl goede studiekeuzebegeleiding moet beginnen op de middelbare school.
Lees het hele interview met Mandy van der Gaag
Lees verder >Advies Onderwijsraad: zet opleiden in de beroepspraktijk doelbewust en spaarzaam in
dinsdag 2 april 2024
Laat beroepsopleidingen en beroepspraktijk afwegen welke onderwijsactiviteiten niet noodzakelijkerwijs in de beroepspraktijk hoeven plaats te vinden. En vind alternatieven die minder beslag leggen op de schaarse capaciteit van opleidingsplaatsen en praktijkbegeleiding. Beroepsonderwijs is van groot belang om maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden.
Lees verder >Spel “Next Level: Studeren op het mbo”
donderdag 21 maart 2024
ECIO heeft een kaartspel ontwikkeld die docenten in het voortgezet (speciaal) onderwijs (v(s)o) en praktijkonderwijs (pro) kunnen gebruiken om hun leerlingen klaar te stomen voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Ook mbo-docenten kunnen het spel gebruiken als onderdeel van de introductie voor nieuwe studenten.
Zo krijgen (aankomend) studenten op een leuke manier handige tips en info voor een vlotte start op het mbo.
Aan de hand van het kaartspel gaan leerlingen met elkaar in gesprek aan de hand van vragen per sleutelmoment, waarbij ze niet alleen waardevolle informatie krijgen van de kaarten, maar ook praktische tips om de nodige hulpbronnen te vinden. Deze sleutelmomenten (Kiezen, Aanmelden, Kennismaken, Betalen, Studeren, Praktijkleren en stagelopen) zijn gebaseerd op studieproces in kaart.
Het spel biedt leerlingen niet alleen meer grip te krijgen op het proces en hun keuzes, maar het geeft hen ook meer vertrouwen in zichzelf en hun toekomst. Het is een interactieve en educatieve manier voor hen om zich voor te bereiden op hun volgende stap naar het mbo. Daarnaast geeft het leraren een beter inzicht in hun rol en hoe ze deze leerlingen het beste kunnen ondersteunen.
Lees verder >Kamerbrief over voortijdig schoolverlaters 2022-2023
maandag 11 maart 2024
Uitval blijft onverminderd hoog
In studiejaar 2022-2023 hebben 30.246 jongeren zonder startkwalificatie het onderwijs voortijdig verlaten. Dit aantal is nagenoeg gelijk aan de vorige meting. In studiejaar 2021-2022 waren er 30.242 nieuwe vsv’ers. Deze aantallen zijn te hoog en liggen nog te ver af van de in de werkagenda mbo afgesproken doelstelling: minder dan 18.000 nieuwe vsv’ers in 2026. De vsv-cijfers zijn te raadplegen op het dashboard ‘Voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie’.
Om het tij te keren is het actieplan vsv aan de Kamer gestuurd. In dit actieplan zet de minister stevig in op het aanpakken van de belangrijkste oorzaken van vsv: persoonlijke problemen, ongediplomeerde uitstroom naar werk (groenpluk) en een niet passende studiekeuze. De nieuwste vsv-cijfers laten wederom zien dat dit actieplan hard nodig is.
Lees verder >Lessen uit het onderzoek naar de sociale binding en welzijn van studenten
dinsdag 5 maart 2024
Hoe kunnen we de mentale gezondheid en verbondenheid van studenten verbeteren?
Sinds de coronapandemie zijn er steeds meer zorgen over het mentale welzijn en de verbondenheid van studenten in Nederland. Gelukkig steunt het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) initiatieven om sociale binding en het welzijn van studenten te verbeteren. Met dit onderzoek is gekeken welke aanpakken geïnitieerd zijn en wat de werkzame elementen in deze aanpakken zijn.
In dit onderzoek naar de sociale binding en welzijn van studenten bij Universiteit Leiden (WO), Hanzehogeschool Groningen (HBO), en Noorderpoort Groningen (MBO) in samenwerking met Avans Hogeschool zijn 16 werkzame elementen geïdentificeerd.
Deze elementen komen voort uit 55 aanpakken die beschreven zijn tijdens bijeenkomsten met 33 onderwijsprofessionals (o.a. docenten, opleidingsmanagers, en wellbeing-officers) en 22 studenten van 3 grote onderwijsinstellingen.
Op deze website vind je alle informatie over dit onderzoek.
Werksessie Loopbaanontwikkeling is van iedereen op 14 maart 2024
maandag 4 maart 2024
'We hebben weinig tijd, dus laten we vertragen'
Hoe maak je je team enthousiast? De O van LOB staat niet alleen voor oriëntatie, maar ook en vooral voor (persoonlijke) ontwikkeling. Loopbaanontwikkeling is een thema waar het hele onderwijsteam bij betrokken is: van schoolleider tot docent, iedereen draagt bij aan goede loopbaanontwikkeling. Maar hoe maak je je team hier enthousiast voor en neem je weerstanden weg?
Tijdens deze werksessie gaan we onder andere in gesprek met Daphne Wiersema, onderzoeker in het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen bij de HvA. Daphne deed samen met twee collega's onderzoek naar succesvolle interventies om LOB meer van iedereen te maken en geeft hierover veel praktische tips. Vanuit het Expertisepunt LOB laten we zien welke tools en werkvormen je kunt inzetten om de betrokkenheid van je team te vergroten. Deze werksessie is heel geschikt om samen met een school- of teamleider bij te wonen.
Lees verder >De relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-inschrijvingen
donderdag 15 februari 2024
Jongere kiest studie niet om baankans
Scholieren baseren hun studiekeuze niet aantoonbaar op de baankansen en startsalarissen van een opleiding. Dat blijkt uit CPB-onderzoek dat op 6 februari is gepubliceerd, waarin voor verschillende onderwijsniveaus en studierichtingen de arbeidsmarktperspectieven naast studie-inschrijvingen worden gelegd.
Welke studie iemand heeft gedaan, doet ertoe bij het betreden van de arbeidsmarkt. Het startsalaris en de baankans verschillen tussen sectoren. Over tijd kunnen de arbeidsmarktperspectieven ook verschuiven. Zo wordt verwacht dat er in de toekomst meer vraag zal zijn naar technisch geschoolde mensen.
Vanuit economisch perspectief en vanuit maatschappelijk belang is het wenselijk dat jongeren bij hun studiekeuze in zekere mate rekening houden met veranderende arbeidsmarktperspectieven. Als studie-inschrijvingen niet of nauwelijks reageren op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, ontstaat het risico dat tekorten in bepaalde sectoren blijven voortbestaan. En dat terwijl mensen die niet de juiste vaardigheden hebben werkloos zijn. Met het oog op deze risico’s is het van belang te weten hoe de arbeidsmarktperspectieven van verschillende studierichtingen zich ontwikkelen en in hoeverre het aantal inschrijvingen per studierichting meebeweegt met deze perspectieven.
In dit onderzoek leggen we per studierichting het arbeidsmarktperspectief naast de studieinschrijvingen en concluderen we hieruit dat studiekeuzes niet aantoonbaar meebewegen met de arbeidsmarkt.
Download het volledige onderzoek
Lees verder >Rapportage Pilots praktijkgericht programma vmbo
dinsdag 13 februari 2024
De rapportage uit 2023 sluit aan op de 1e monitorrapportage (Rapportage monitor- en evaluatieonderzoek pilot praktijkgericht programma en nieuwe leerweg vmbo, september 2022). Het gaat om een pilot in het vmbo met nieuwe praktijkgerichte programma’s (pgp’s) in de gemengde leerweg (gl) en de theoretische leerweg (tl).
Lees verder >