Nieuws

Expertisepunt LOB

Minister pleit voor meer praktijkgericht onderwijs voor alle leerlingen

donderdag 20 juni 2024

De minister voor PO en VO vindt praktijkgericht onderwijs in funderend onderwijs van belang om leerlingen de gelegenheid te geven zich breed te kunnen ontwikkelen en te oriënteren. Daarom is een betere balans tussen de waardering voor praktijkgerichte prestaties en andere meer theoretisch te beoordelen leerontwikkelingen gewenst.

In een Kamerbrief licht de minister toe op welke manier zij dat wil bewerkstelligen. Daarnaast onderzoekt de minister de voor- en nadelen van een vijfjarig vmbo en vraagt zich daarbij af of een vijfjarig vmbo de oplossing is voor de uitdagingen waar het vmbo mee te maken heeft. De minister laat deze afweging aan een volgend kabinet.

Uit de Kamerbrief:

  • Breder onderwijsprogramma, minder leerwegen
    De minister kondigt in de brief een pilot aan dat onderzoekt of het verbreden van de leerroutes en verminderen van het aantal leerroutes in de onderbouw meer recht doet aan het brede palet van talenten van leerlingen.
  • Toekomstbestendig vmbo
    In reactie op het advies “Toekomst van de beroepsgerichte programma’s in het vmbo” van SPV wil de minister samen met relevante partijen scenario’s ontwerpen om het vmbo flexibeler te maken, om te komen tot een onderbouwd voorstel voor een toekomstbestendiger vmbo.
  • Vijfjarig vmbo
    Ondanks een verkenning met verschillende varianten van een vijfjarig vmbo als mogelijke oplossing om tot betere leeropbrengsten te komen (basisvaardigheden, afsluiten met startkwalificatie op vmbo, minder uitval in mbo), vraagt de minister zich af of een vijfjarig vmbo de oplossing is voor de uitdagingen waar het vmbo mee te maken heeft. Ze laat deze afweging aan een volgend kabinet.

De MBO Raad is actief betrokken bij deze initiatieven en volgt de ontwikkelingen met veel interesse. In de diverse voorgestelde oplossingen zien we zowel voor- als nadelen.

Meer weten

Lees verder >

De in- en doorstroom monitor ho

donderdag 20 juni 2024

De in- en doorstroommonitor (IDM) is een monitor die cijfermatig in beeld brengt hoe vanaf het mbo, de havo en het vwo de onderwijsstromen lopen in het ho. De nadruk ligt daarbij op het in kaart brengen van de toegankelijkheid van het ho.

De monitor richt zich op de toegankelijkheid van het ho voor verschillende groepen studenten. Als de doorstroom van de ene groep studenten naar verhouding groter of kleiner is dan de doorstroom van de andere groep, bijvoorbeeld mannen vergeleken met vrouwen, is er mogelijk sprake van kansenongelijkheid.

Download de in- en doorstroommonitor

Lees verder >

Nieuwe webpagina LOB en ISK

woensdag 19 juni 2024

Jonge nieuwkomers die leerplichtig zijn beginnen hun onderwijsloopbaan in Nederland in een internationale schakelklas (ISK). Dit traject duurt twee jaar.

Uitgangspunt hierbij is dat nieuwkomers – ondanks dat ze de Nederlandse taal nog aan het leren zijn, de kans krijgen om zich maximaal te ontwikkelen en kunnen doorstromen naar een bij hen passende onderwijsrichting. Naast aandacht voor het Nederlands dient er aandacht te zijn voor de voorbereiding van de leerling op het vervolgonderwijs en de samenleving door middel van LOB.

Om deze isk-scholen te ondersteunen bij het vormgeven en versterken van LOB is er nu een webpagina LOB op de isk met passende LOB-opdrachten, -handreikingen en tools. 

Ga naar de webpagina LOB op de isk

Lees verder >

Voor decanen: vraag een gratis LOB-les aan!

donderdag 13 juni 2024

Vraag een gratis LOB-les aan en laat leerlingen kennismaken met een studie over een gezonde leefomgeving! Als we de wereld van morgen leuker, mooier en gezonder willen maken, dan hebben we niet alleen geavanceerde technologieën nodig, maar ook innovatieve denkers en doeners die ons leefklimaat beïnvloeden met ‘good vibes’.

Wil jij jouw leerlingen voorlichten met een gezamenlijke gastles van 4 hogescholen die samenwerken op het thema ‘gezonde leefomgeving’? Vraag dan een (gratis) LOB gastles aan waarin diverse disciplines samenkomen: van biologie tot marketing en van ondernemerschap tot productontwikkeling. Tijdens deze interactieve en inspirerende worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over een gezonde leefomgeving, hun interesse hierin en de studiemogelijkheden op dit gebied. Zo kunnen zij een bewuste keuze maken voor hun vervolgopleiding.
De les is geschikt voor havisten in klas 3-4 met verschillende profielen: N&G, N&T, E&M en C&M.

Deze LOB-les is een initiatief van HAS green academy, Hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool en Hogeschool Inholland.

Meer informatie vind je op maakerjestudievan.nl.

Lees verder >

E-module: begeleiden van mbo-studenten bij buitenlandervaringen

donderdag 13 juni 2024

Ben jij op zoek naar praktische tools en inzichten om mbo-studenten nog beter te kunnen ondersteunen bij hun studie, stage of reis naar het buitenland? Loop jij tegen drempels aan om internationalisering op een inclusieve manier mogelijk te maken voor alle studenten? Wil jij graag beter zicht op de verschillende vormen van financiering of tools die jij kan gebruiken in jouw rol?

Volg dan de e-module 'Begeleiden van mbo-studenten bij buitenlandervaringen'!

Deze e-module is ontwikkeld om begeleiders te voorzien van waardevolle kennis en hulpmiddelen om mbo-studenten te begeleiden tijdens hun internationale reis, of het nu gaat om stages, uitwisselingsprogramma’s of andere internationale projecten.

Meer weten?

 

Lees verder >

Stagekansen gelijkwaardig maken

maandag 3 juni 2024

Een actie-onderzoek naar de ervaringen en knelpunten van HvA-studenten in het stageproces.

Stages vormen een belangrijk onderdeel van curricula in het mbo en hbo. Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Daarnaast bieden stages de gelegenheid om waardevolle professionele netwerken op te bouwen en een realistisch beeld te krijgen van de arbeidsmarkt. Voor studenten vormen stages dan ook een belangrijke voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Helaas blijkt uit diverse onderzoeken dat niet alle studenten in gelijke mate hiervan kunnen profiteren. In dit rapport worden ongelijke stagekansen besproken vanuit  een breder perspectief op kansenongelijkheid binnen het stageproces dan enkel stagediscriminatie.

Download het rapport

Lees verder >

Van het mooie schooladvies regelrecht in de teleurstelling

woensdag 15 mei 2024

Door nieuwe regels krijgt een grote groep basisschoolleerlingen een hoger schooladvies, zien Arjen Daelmans en Nicole Teeuwen, maar veel kinderen zouden meer tijd moeten krijgen voor hun schoolkeuze.

NRC publiceerde dit opiniestuk over het schooladvies (dakpanadvies) en de doorstroomtoets. Het stuk werd geschreven door Nicole Teeuwen van de Sectorraad Praktijkonderwijs samen met Arjen Daelmans van Platforms VMBO.

Zij geven aan dat voor een echte oplossing niet gedokterd moet worden met de individuele keuze, maar dat de systemische problemen van ons onderwijs aangepakt moeten worden. Gun kinderen de tijd om een keuze te maken. 

Lees het volledige artikel

Lees verder >

Oriëntatie- en heroriëntatieprogramma’s in het mbo

dinsdag 14 mei 2024

Vanaf komend schooljaar 2024 – 2025 wordt door het ministerie van OCW een pilot uitgevoerd met oriëntatieprogramma’s in het mbo. Het doel van deze pilot is om te onderzoeken of en hoe oriëntatieprogramma’s opgenomen kunnen worden in het wettelijke aanbod van het mbo-onderwijs. Op dit moment kent de WEB namelijk nog geen artikel die het mogelijk maakt om een student te laten oriënteren in het mbo.

Het onderzoek, en dus ook de pilot, loopt de komende 4 jaar, tot 2028. Deze pilot is al aangekondigd in de Werkagenda MBO.

Belangrijk aandachtspunt is dat deze pilot betrekking heeft op alle studenten in een (her)oriëntatieprogramma. Met andere woorden: Alle (her)oriëntatieprogramma’s van alle mbo-instellingen vallen onder de pilot en het bijbehorende onderzoek en dienen te worden aangepast aan de kaders van de door OCW ontwikkelde “wetsinterpreterende beleidsmaatregel.” Deze maatregel is op 3 mei jl. gepubliceerd in de Staatscourant.

Lees verder >

Themapagina Begeleiden en beoordelen van studenten op de werkplek

dinsdag 14 mei 2024

Onderwijskennis heeft een nieuwe themapagina Begeleiden en beoordelen van studenten op de werkplek.

Op deze themapagina wordt ingegaan op de vraag hoe je mbo-studenten op hun stageplek zo goed mogelijk kunt begeleiden en hoe je hen beoordeelt op een manier die recht doet aan het leerproces van iedere student.

Meer weten?

Lees verder >

Netwerk mbo Alumniprofessionals

maandag 13 mei 2024

Het 'Project Alumni MBO' van de MBO Raad liep eind 2023 ten einde en wordt voortgezet in een nieuw 'Netwerk mbo Alumniprofessionals', met een zelforganiserende aanpak voor 2024 en 2025.

Het netwerk is bedoeld om ondersteuning te bieden aan vakgenoten. Via een Teams-omgeving en LinkedIn-groep is er onderling contact. Er is een landelijke bijeenkomst gepland op 15 mei 2024. Talloze voorbeelden en instrumenten op het gebied van Alumni zijn door de vernieuwde werkgroep overzichtelijke gemaakt en geborgd in een handige praatplaat.

Ook interessant: 

De verbinding tussen LOB – alumni – Leven Lang Ontwikkelen | Expertisepunt LOB

Lees verder >