Nieuws

Expertisepunt LOB

LOB-scan verbeterd!

dinsdag 23 januari 2024

Er zijn verbeteringen doorgevoerd in de LOB-scan.

Het gaat om de volgende verbeteringen:

  • Het aantal deelnemers voor een nieuwe scan is uitgebreid naar 25 deelnemers.

  • Het is nu voor een procesbegeleider mogelijk om de uitslag van de uitgezette LOB-scans in een nieuwe scan te presenteren, waardoor een overall-beeld wordt gecreëerd van bijvoorbeeld een hele school, waarbij wel het team zichtbaar is. Hiervoor is op de pagina ‘Mijn scans’ de knop ‘Resultaat scans samenvoegen’ geplaatst. Deze knop is alleen te zien als er meer dan één scan is aangemaakt. Het resultaat van de scans blijft onder ‘Mijn scans’ uiteraard ook altijd afzonderlijk te bekijken.

Lees verder >

Haal de drempels naar beroepsonderwijs weg

dinsdag 23 januari 2024

De in- en doorstroom vanuit het voortgezet onderwijs naar het mbo en hbo stokt, terwijl vakmensen juist harder nodig zijn dan ooit. Versterking van het beroepsonderwijs is noodzakelijk om in de vraag naar goed personeel te voorzien én jongeren te laten kiezen wat ze écht willen.

MBO Raad-voorzitter Adnan Tekin schreef samen met VO Raad-voorzitter Henk Hagoort en Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, hierover het volgende opiniestuk dat op 16 januari jl. in De Telegraaf verscheen.

Hier ligt ook een belangrijke rol voor de LOB- en SLB-professionals.  Zowel op het vo, mbo als op het hbo geldt dat LOB/SLB en daarmee inzicht in talenten, kwaliteiten, drijfveren en mogelijkheden van belang is voor het maken van weloverwogen keuzes in studie en loopbaan. ontwikkelen van een eigen identiteit en het leren kiezen voor een (studie)loopbaan die bij de student past. Dit gebeurt door het aanbieden van (arbeidsmarkt)informatie, het laten opdoen van ervaringen, het vastleggen van inzichten over de ontwikkeling van de loopbaancompetenties en het begeleiden van de leerling/student middels het voeren van o.a. loopbaan(reflectie)gesprekken.

Lees het volledige artikel

Lees verder >

Publicatie (Studenten)welzijn, Zingeving en Loopbaanbegeleiding

woensdag 17 januari 2024

Er zijn de laatste jaren veel zorgen over het welzijn van jongeren in Nederland. Hoewel de coronacrisis negatieve invloed heeft gehad op het fysieke en mentale welzijn van jongeren, is dit probleem al ouder: in 2018 kwamen al een aantal rapporten uit die wezen op de mentale druk en hoge maatschappelijke verwachtingen onder deze leeftijdsgroep.

Aangezien wetenschappelijk onderzoek suggereert dat loopbaanbegeleiding op verschillende manieren kan bijdragen aan welzijn, bestuderen we in deze verkenning de relatie tussen (studenten)welzijn, loopbaanbegeleiding en zingeving. We duiken de wetenschappelijke literatuur in en schetsen een beeld van wat er bekend is over deze relatie. Ook schetsen we een kort overzicht welke plek (studenten)welzijn heeft in de Europese en Nederlandse loopbaanbegeleidingscontext. Daarnaast focussen we op de praktijk: we lichten een aantal praktijkvoorbeelden van initiatieven in verschillende Europese landen uit waarin de koppeling wordt gelegd tussen studentenwelzijn en loopbaanbegeleiding.

Download de verkenning

Meer weten of jongerenwelzijn en LOB

Lees verder >

Wat vind jij van het Expertisepunt LOB

donderdag 18 januari 2024

We hebben als Expertisepunt LOB jouw hulp nodig om te weten hoe we jullie nog beter kunnen ondersteunen bij het versterken van LOB. We stellen het dan ook enorm op prijs wanneer je even de tijd neemt om onderstaande vragen te beantwoorden. Op basis van jouw antwoorden kunnen we ook komend jaar weer activiteiten opstarten om samen LOB verder te versterken en te verduurzamen.

Subsidieregeling Verbinding po-vo binnenkort van start

woensdag 17 januari 2024

De subsidieregeling Verbinding po-vo gaat vanaf het schooljaar 2024-2025 van start. De regeling volgt de subsidieregeling Doorstroomprogramma’s po-vo op en heeft als doel om de doorstroom van leerlingen van het po naar het vo te versoepelen. De aanvraagperiode voor de subsidie start naar verwachting in februari 2024.

De subsidie is beschikbaar voor scholen die samenwerken in een coalitie van minimaal twee basisscholen en één middelbare school. Scholen voor speciaal onderwijs kunnen ook deelnemen aan een coalitie. De subsidieregeling wordt naar verwachting begin februari 2024 gepubliceerd.

Meer weten

Lees verder >

Meer kansen voor de stage: een top-10 aan actiepunten

woensdag 17 januari 2024

De beroepspraktijkvorming is hét onderscheidende kenmerk van het beroepsonderwijs in vergelijking met het algemeen vormende onderwijs. Het thema praktijkleren staat prominent in de landelijke afspraken voor de toekomst van het mbo. Zonder goede toegang tot stages en uitstekende begeleiding geen gelijke kansen in het onderwijs en ook geen innovatie op de arbeidsmarkt.

De wereld van de school en het bedrijfsleven raken steeds meer met elkaar verweven. Hiermee worden twee culturen bij elkaar worden gebracht: die van het onderwijs en die van het bedrijfsleven. Een interessante gedachte, maar door de verschillen in leercultuur tevens een stevige uitdaging. Hierover stelde Marc van der Meer, een agenda op met 10 actiepunten die hierbij helpend kunnen zijn.

 

Lees de volledige bijdrage uit het vaktijdschrift van Profiel van Marc van der Meer, zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur voor de mbo sector. Lees verder >

Havisten en vwo'ers willen steeds vaker een vak leren

dinsdag 2 januari 2024

Uit de recente (voorlopige) instroomcijfers van de MBO Raad blijkt dat een groeiend aantal havisten en vwo'ers de weg naar het mbo vindt. Dit schooljaar hebben maar liefst 17.672 jongeren met deze achtergrond gekozen voor het beroepsonderwijs! 

‘Goed kiezen is onderzoeken wat je aanspreekt'

dinsdag 2 januari 2024

Aldus de Associate lector Hogeschool Inholland over inspelen op de snel veranderende arbeidsmarkt.

Beroepsbeelden van jongeren, ouders en loopbaanbegeleiders matchen niet met de beroepswerkelijkheid. Dat leidt vaak tot verkeerde loopbaankeuzes. Jeany van Beelen-Slijper (Inholland Rotterdam) ziet het liefst dat jongeren zoveel mogelijk zelf exploreren wat hen aanspreekt in een vakgebied of -sector.

Als associate lector Human Capital onderzoek je hoe beroepen en functies in de praktijk veranderen en wat de invloed daarvan is bij keuzeprocessen. Waarom is het belangrijk dat jongeren meer weten over de juiste beroepsbeelden?

Lees het gehele artikel.

Lees verder >

Subsidie voor praktijkgerichte havo

donderdag 21 december 2023

Havo-scholen die hun leerlingen de mogelijkheid willen bieden om ook praktijkgericht onderwijs te volgen, kunnen van 8 januari tot en met 23 februari 2024 de subsidie voor praktijkgerichte havo aanvragen. De subsidie kan worden gebruikt om één of beide praktijkgerichte programma’s (Maatschappij en Technologie) aan te bieden of om mee te doen aan de pilot Praktijkroute havo-Educatie.

De subsidie is bedoeld voor scholen of vavo-instellingen die willen deelnemen aan het doorontwikkeltraject naar het praktijkgerichte havo en/of aan de pilot Praktijkroute havo-Educatie. Het is de bedoeling dat scholen leerlingen laten starten met het schoolexamenvak in leerjaar 4 vanaf 2024/2025 (of een schooljaar later). Scholen die meedoen aan het doorontwikkeltraject voor praktijkgerichte programma’s kiezen ervoor om een Praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) en/of een Praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M) te ontwikkelen en uit te voeren.

Meer weten?

Lees verder >

“Jongeren beslissen zélf over hun studiekeuze, maar ouders zijn hun belangrijkste adviseur”

woensdag 20 december 2023

Wat is de rol van ouders bij de studiekeuze van hun kind?

Volgens Hermien Miltenburg, oudervoorlichter aan de Universiteit Wageningen, is die rol groter dan veel​​​​​​​ ouders denken. Haar advies? Wees een klankbord, let op kwaliteitsverschillen tussen studies, en pak af en toe een ‘reigermoment’. En vooral: laat zien dat het ook een leuke zoektocht is.

Lees het gehele praktijkvoorbeeld

Lees verder >