Praatplaat ‘Via de best passende mbo-leerroute op weg naar duurzame inzetbaarheid’
woensdag 17 mei 2023
Des te belangrijker om samen – en met de jongere of (jong)volwassene - een goede afweging te maken wat de best passende leerroute is en wat er nodig is om deze succesvol te laten verlopen. Het kiezen van een best passende leerroute vraagt dan dus extra meedenkkracht van partijen om hen heen.
Het mbo geeft graag samen met deze partijen, in het belang van de lerende, inclusief advies over deze best passende leerroute, als opstap richting zelfredzaamheid en een goed vervolg in de maatschappij.
In deze praatplaat staat het inclusief advies - aan de voor- en achterkant van een mbo leerroute - centraal
Lees verder >Kamerbrief over praktijkgerichte programma’s vmbo
woensdag 17 mei 2023
In deze brief wordt uiteengezet hoe scholen deze praktijkgerichte programma’s in het vmbo mogen aanbieden.
De volgende vragen worden beantwoord:
-
Wat is een praktijkgericht programma?
-
Welke praktijkgerichte programma’s kunnen vmbo-scholen aanbieden?
-
Welke plek krijgen praktijkgerichte programma’s in de leerwegen?
-
Welke rol speelt het praktijkgerichte programma in de doorstroom naar het havo?
-
Welke bekostiging krijgen scholen voor het aanbieden van het praktijkgerichte programma?
Een festival voor leerlingen met 'MAAKDRANG' (save the date!)
maandag 8 mei 2023
Succesfactoren: hoe verhogen we de keuze voor een technisch profiel?
donderdag 4 mei 2023
In opdracht van Jet-Net deed Motivaction onderzoek naar de ervaringen van de jongeren. Meer dan 1.000 jongeren (12 t/m 17 jaar) werd gevraagd naar hun profielkeuze en ervaringen met bètatechniek op school. Wat blijkt? Meer praktijkopdrachten, duiding en context bieden werkt.
Uit het onderzoek blijkt dat praktijkopdrachten, gastlessen en excursies een grote correlatie hebben met de keuze voor techniek. Leerlingen die daadwerkelijk meer in aanraking komen met deze praktijklessen kiezen vaker voor techniek en zijn er ook positiever over. Daarnaast hebben ze ook nog eens meer zelfvertrouwen in deze vakken. Dus ze hebben ook het idee dat ze het beter kunnen. Loopbaanoriëntatie, -ontwikkeling en begeleiding draagt tenslotte bij aan het maken van bewuste keuzes.
De belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn verzameld in zes handige factsheets.
Lees verder >Werkagenda en stagepact: samen aan de slag
maandag 1 mei 2023
Met de werkagenda mbo richten het ministerie van OCW, JOB, BVMBO, de MBO Raad, NRTO, VNO-NCW/MKB Nederland, VNG en SBB zich op drie gezamenlijke prioriteiten voor de komende jaren:
-
het bevorderen van kansengelijkheid
-
het verbeteren van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
-
het versterken van kwaliteit, onderzoek en innovatie.
Voor elke prioriteit zijn doelstellingen gesteld en acties afgesproken waar de betrokken partijen mee aan de slag gaan. Wat staat er gepland voor de komende periode?
De komende periode staan er diverse activiteiten op het programma. Zo organiseert de CKMBO in mei diverse online (be)spreekuren om scholen te ondersteunen bij het opstellen van de kwaliteitsagenda. Tijdens de sessie kunnen scholen vragen stellen, specifieke thema’s bespreken en goede ideeën met elkaar delen. Aanmelden kan via de website van het CKMBO.
De eerstvolgende sessies staan gepland op:
-
8 mei Algemeen (be)spreekuur
-
11 mei Gelijke behandeling mbo-student
-
15 mei Algemeen (be)spreekuur
-
22 mei Algemeen (be)spreekuur
-
Op 8 mei organiseert JOB MBO een dag voor studentenraden over de kwaliteitsafspraken.
Generatie Zelf
maandag 1 mei 2023
In elk verhaal wordt het gedrag van jongeren geduid aan de hand van de wisselwerking tussen externe invloeden (omgevingsfactoren) en interne invloeden (biologische en psychologische ontwikkelprocessen). Zo wordt de zin van onzin gescheiden en een genuanceerd beeld geschetst van deze generatie die de komende jaren meer en meer vorm zal geven aan onze samenleving: als burgers, consumenten en collega’s.
Lees meer in het e-book van Youngworks
Meer weten over wat de verschillen zijn er tussen generaties? Om dit inzichtelijk te krijgen maakte Youngworks samen met Generations INC. een hernieuwde Generatietijdlijn, met daarin een overzicht van alle werkzame generaties.
Lees verder >27 miljoen euro voor maatschappelijke projecten mbo en arbeidsmarkt
maandag 1 mei 2023
Vanuit het Regionaal Investeringsfonds MBO heeft het ministerie van OCW dit jaar € 27 miljoen beschikbaar om de aansluiting tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren.
Minister Dijkgraaf: “Het is fijn om te zien dat veel mbo-scholen door het hele land aan de slag zijn met het verkleinen van het gat tussen het aangeboden onderwijs en wat nu nodig is op de arbeidsmarkt. De tekorten in sommige sectoren zijn zoals bekend op dit moment erg groot. Tegelijk hebben veel toegekende projecten een waardevolle, vooruitziende blik richting de toekomst, door aandacht voor onder andere robotisering, AI en andere innovaties binnen de opleidingen.”
Het gaat om middelen uit het Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF). In de eerste ronde is een bedrag van € 10 miljoen toegekend aan tien projecten die van belang zijn voor maatschappelijke opgaven rond onder meer klimaat, landbouw en zorg. Later dit jaar volgt een tweede aanvraagronde.
Het Regionaal Investeringsfonds MBO heeft in de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan een betere aansluiting van het mbo op de arbeidsmarkt. Sinds 2014 hebben vele tientallen samenwerkingsverbanden zich met een bijdrage uit het fonds kunnen ontwikkelen tot innovatieve en voor studenten aantrekkelijke vormen van beroepsonderwijs. Veelal kunnen die ook na afloop van de subsidie op eigen benen staan.
Lees verder >Persoonlijk ontwikkelplan kan motivatie studenten verbeteren
woensdag 19 april 2023
Voor loopbaanbegeleiding en -oriëntatie zetten mbo-scholen verschillende instrumenten in. Een daarvan is het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), vaak vergezeld van een persoonlijk actieplan (PAP). In het POP reflecteert de student op zijn of haar vaardigheden en competenties, en stelt aan de hand daarvan leerdoelen vast. In het PAP zet de student uiteen met welke acties hij of zij de leerdoelen kan bereiken en welke afspraken er met docenten of begeleiders gemaakt zijn.
Uit onderzoek komt naar voren dat dit soort portfolio-instrumenten alleen effectief zijn als de student hierin voldoende wordt begeleid. Veel studenten zijn namelijk nog niet in staat om zelfstandig te reflecteren op hun ambities, kwaliteiten en motieven. Daardoor ervaren ze instrumenten als het POP als weinig zinvol. Ook kan het aantal reflectieopdrachten en het aantal op te stellen leerdoelen de betrokkenheid en motivatie van studenten negatief beïnvloeden.
Als studenten tot een goed reflectieproces komen, krijgen ze inzicht in wat ze moeten leren, hoe ze het beste leren en wat ze aan ondersteuning nodig hebben. Dit zijn voor studenten de eerste vereisten voor zelfsturend leren.
Vervolgens is het belangrijk dat studenten de uitkomsten van reflectie kunnen omzetten in verbeteracties. Daarvoor zijn aanvullende competenties nodig, zoals zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, initiatief nemen en motivatie om te leren en te plannen. Goede begeleiding is dus cruciaal voor een zinvolle inzet van portfolio-instrumenten.
Lees verder >De kracht van het LOB-cv is dat leerlingen zélf hun kwaliteiten en talenten ontdekken
woensdag 19 april 2023
In dit praktijkvoorbeeld vertellen havo-docent en decaan Stefan Kras van de Johan de Witt Scholengroep en Jessica Visser van De Haagse Hogeschool waarom het LOB-cv zo’n fijne en laagdrempelige manier is om leerlingen te laten nadenken over hun studiekeuze.
Download het praktijkvoorbeeld van de maand
Lees verder >Succesvolle aanpakken van mbo-studenten in een kwetsbare positie
woensdag 19 april 2023
Dat hebben Albeda, Friesland College, Gilde Opleidingen, ROC Midden Nederland, Zadkine, het Nederlands Jeugdinstituut en ECBO tussen 2019 en 2022 onderzocht. Gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en onder begeleiding van een wetenschappelijke begeleidingscommissie.
Benieuwd naar de interventies die je kunt toepassen om deze kwetsbare groepen succesvol door het onderwijs te leiden en hen te laten doorstromen naar een passende vervolgopleiding of duurzame (arbeids)participatie?
Lees dan meer over dit onderzoek en alle kennisproducten die hieruit zijn ontstaan op deze webpagina.
Lees verder >