Praktijkgerichte programma’s havo
woensdag 8 februari 2023
In samenwerking met scholen ontwikkelt SLO praktijkgerichte examenprogramma’s voor havo. Dit sluit aan bij wensen vanuit onder andere de VO-Raad, Vereniging Hogescholen, de Onderwijsraad en het ministerie van OCW. De programma’s sluiten aan bij de behoefte van leerlingen om praktisch bezig te zijn en de relevantie van wat ze leren te ervaren.
Lees verder >Praktijkvoorbeeld van de maand "Stapsgewijs de harde knip overbruggen tussen havo en hbo"
donderdag 2 februari 2023
’Op het hbo krijg je te pas en te onpas feedback! Dat is zó wennen!’ Het is een uitspraak van een eerstejaars student die illustreert waarom de overstap naar het hbo voor studenten echt verwarrend kan zijn. “Deze docent bedoelt het waarschijnlijk goed,” zegt Lieke van Bokhoven, “maar de eerstejaars studenten denken dat ze iets verkeerd doen en raken in verwarring. Het is beter om de feedback rustig op te bouwen.” Lieke van Bokhoven is projectleider regionale samenwerkingen vo-ho aan de Hogeschool Utrecht. Doel van het project: de doorstroom van met name havisten verbeteren. De vraag is : ‘Hoe kunnen we de landing gemakkelijker voor ze maken?’ Er zijn veel initiatieven van individuele opleidingen en bevlogen docenten om de aansluiting te verbeteren. Het doel van dit project is om krachten te bundelen, elkaar te inspireren en kennis te delen.”
Lees het volledige praktijkvoorbeeld
Lees verder >Wat is de link tussen LOB en digitaal burgerschap?
donderdag 2 februari 2023
Hoewel de banen voor het oprapen liggen, blijft netwerken belangrijk.
Waarom dat zo is en wat digitaal netwerken precies in houdt en hoe dit kan helpen tegen kansenongelijkheid lees je in dit artikel in de publicatie 'In gesprek over Digitaal burgerschap'.
Netwerken is meer dan een baan zoeken. Het gaat ook om jezelf profileren en jezelf ontwikkelen via je netwerk. Waar ben ik goed in? Wat wil ik? Via je netwerk kun je over dit soort vragen sparren met bekenden. En digitale middelen maken de lijntjes om te netwerken veel korter.
Binnen LOB is weinig aandacht voor digitaal netwerken. Daar willen we met dit artikel verandering in brengen, want digitaal netwerken biedt mooie kansen. Voor studenten, docenten én bedrijven.
Lees verder >Subsidieaanvraagtermijn verkort MDT verlengd
vrijdag 27 januari 2023
Met een kortlopend MDT-project kunnen gemeentes en scholen 'kennismaken' met de maatschappelijke diensttijd (MDT). Deze projecten helpen jongeren om hun talenten te ontdekken. Deze stageachtige periode draagt bij aan het opdoen van ervaringen in het kader van de (school)loopbaan. Jongeren die op zoek zijn naar een passende (vervolg)opleiding kunnen hieraan deelnemen. Dit kan vanuit school, vanuit een leerplichttraject onder gemeentelijk toezicht, of bijvoorbeeld in een tussenjaar.
Meer weten? Klik hier.
Lees verder >Met aandacht voor LOB heeft de doorlopende leerlijn de beste kans van slagen
donderdag 26 januari 2023
Kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkveldexploratie, netwerken en loopbaansturing. Dat zijn de vijf loopbaancompetenties waar binnen Loopbaanontwikkelingen en Begeleiding (LOB) mee wordt gewerkt. Vaak zitten die loopbaancompetenties ´verstopt´ in het onderwijs.
Het blijkt dat leerlingen en mbo-studenten vaak niet precies weten wat LOB inhoudt. “Maar als je het ze vervolgens uitlegt, zeggen ze: ´Dat is het belangrijkste wat we willen leren!´”, zegt Rebel. “´Ontdekken wat onze kwaliteiten zijn, en hoe je die kunt koppelen aan een opleiding en beroepsperspectief.´”
Lees verder >Handreiking LOB havo/vwo geactualiseerd: Van kiezen naar leren kiezen
donderdag 26 januari 2023
Binnen het onderwijs wordt als het goed is al vroeg de basis gelegd voor het leren kennen van jezelf. Naast het aanleren van kennis, is het net zo belangrijk om op school brede vaardigheden te ontwikkelen, waarbij je als leerling ontdekt welke talenten je hebt en waar je goed in bent of kunt worden. Dit maakt dat leerlingen (met de juiste begeleiding) passende loopbaankeuzes kunnen maken. Omdat de toekomst onvoorspelbaar is en veel banen zoals we die nu kennen niet meer zullen bestaan, is het belangrijk leerlingen hierop voor te bereiden zodat ze bewuste keuzes kunnen maken en regie krijgen en houden over hun eigen loopbaan.
Lees verder >Online module Versterken loopbaanontwikkeling uitgebreid met module 'Het loopbaangesprek'
donderdag 26 januari 2023
In deze module wordt dieper ingegaan op het belang van het voeren van loopbaangesprekken en worden allerlei tips en voorbeelden gegeven over hoe je een loopbaangesprek voert. Zo worden jongeren daadwerkelijk geholpen bij het zetten van een stap in hun loopbaanontwikkeling.
Ook interessant:
Lees verder >
Podcast Koen Vos over brede vorming in het mbo 'Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan’
donderdag 26 januari 2023
Koen Vos (65) heeft als boegbeeld van het practoraat Brede Vorming bij ROC Friese Poort niet de wijsheid in pacht, maar weet intussen dat ook mbo-studenten wel degelijk geïnteresseerd kunnen raken in kunst, filosofie, literatuur en levensbeschouwing.
In deze NIVOZ-podcast hoor je deze practor over zijn praktijk, zijn denken, de urgentie en zijn aanpak.
Beluister de podcast via: https://lnkd.in/eK5HuiTK
Lees verder >Publicatie subsidieregeling verbeteren aansluiting beroepskolom loopt vertraging op
donderdag 26 januari 2023
Over een aantal beslispunten bestaat nog discussie:
-
de focus van de regeling; is deze gericht op (tekort-)sectoren en welke zijn dat dan, of is deze meer breed georiënteerd;
-
de beschikbaarstelling van de doorstroomgegevens (vo-mbo en mbo-hbo) aan de scholen.
Voor de MBO Raad is onduidelijk hoe onze scholen de regeling kunnen uitvoeren zonder deze gegevens. Nadat hierover is beslit moet nog een uitvoeringstoets door DUS-I worden gedaan. Deze toets neemt circa 6-8 weken in beslag. Publicatie van de regeling loopt naar verwachting op zijn minst twee maanden vertraging op.
Lees verder >Vissen in eigen vijver loont
woensdag 21 december 2022
Onderzoek naar uitstroom van leerlingen Uit onderzoek van ResearchNed (2022) blijkt dat het percentage leerlingen dat voor een lerarenopleiding kiest het grootst is op de havo. Wel zijn er grote verschillen tussen scholen: het aandeel per school met betrekking tot doorstroom naar een lerarenopleiding varieert tussen 0 en bijna 23 procent. Deze verschillen zijn blijvend over meerdere jaren. Het is daarom belangrijk dat scholen nadenken over hoe loopbaanontwikkeling een plek vindt in het onderwijs, welke loopbaanactiviteiten bijdragen aan de oriëntatie op het leraarschap en welke kansen er zijn om deze activiteiten te versterken of uit te breiden.
Inzichten en adviezen
Samen met circa 35 schoolbestuurders, directeuren, rectoren en andere onderwijsprofessionals zijn Voion en het Expertisepunt LOB (loopbaanontwikkeling en -begeleiding) hierover met elkaar in gesprek gegaan. Na het zien van een aantal inspirerende voorbeelden uit de regio, zoals een vlog van een docent van het college De Populier, die terugkwam naar haar ‘eigen oude school’, het traject High potentials voor de klas van de RAP regio West-Brabant en het tutoringsprogramma van de RAP regio Zwolle, deelden de aanwezigen hun inzichten over de mogelijke kansen die er zijn rondom LOB in hun eigen onderwijspraktijk, schoolbestuur of regio. Er werd onder andere gesproken over het creëren van hybride banen, samen opleiden, over stageplekken in de bovenbouw van het vmbo en het stimuleren van de docent als rolmodel.
De workshop werd afgesloten met een aantal adviezen van het Expertisepunt LOB over het versterken van loopbaanontwikkeling:
-
Bied waar mogelijk een loopbaangerichte leeromgeving aan
-
Verwerk arbeidsmarktinformatie in het programma
-
Zorg voor het vast opnemen van reflectiegesprekken
-
Organiseer de professionalisering die hiervoor nodig is
Ook ontvingen de deelnemers een factsheet met daarin de belangrijkste tips uit het onderzoek van ResearchNed om de doorstroom naar de lerarenopleidingen te bevorderen. Want vissen in eigen vijver loont!
Lees verder >