Expertisepunt LOB

Veranderstappen: hoe versterk jij LOB op jouw school?

Met deze actiekaart kun je als projectleider of LOB-coördinator de organisatie helpen in beweging te komen en LOB beter op de kaart te zetten. De plaat beschrijft een model van een verandercyclus, tips uit de praktijk en belangrijke randvoorwaarden voor echte verandering. De actiekaart kun je gebruiken bij de start van een verandertraject, maar is ook handig wanneer een project al een tijdje (niet) loopt. Het helpt je als projectleider of coördinator om met je opdrachtgever of team in gesprek te gaan over de veranderaanpak:

  • Wat willen we op de korte en lange termijn bereiken met ons LOB project?

  • Hoe zorgen we dat de juiste mensen betrokken zijn bij de veranderaanpak?

  • Met welke randvoorwaarden voor succesvolle verandering moeten we rekening houden?

Wat kun je doen met deze tool?

De actiekaart kun je gebruiken als hulpmiddel in een gesprek of een werksessie met een (interne) opdrachtgever, leden van een projectteam en collega’s. Bijvoorbeeld als je een nieuw verandertraject gaat voorbereiden of wanneer je een lopend project wilt evalueren en bijstellen. De actiekaart kan je helpen om je eigen rol als projectleider of coördinator te bepalen, een veranderplan op te stellen en om bijvoorbeeld directeuren én teamleden op de juiste manier te betrekken. Natuurlijk met als doel om de kans te vergroten dat er binnen je organisatie een waardevolle verandering plaatsvindt op het gebied van LOB.

Als je al een projectplan of een veranderplan hebt gemaakt kan de actiekaart helpen om te checken of je geen belangrijke stappen of randvoorwaarden over het hoofd ziet. En mocht je in een project werken dat stroef loopt, dan kan de actiekaart helpen om een diagnose te stellen van waar het beter kan.

Expertisepunt LOB

Tips en interessante links

  • Je wilt aan de slag met LOB, maar hoe leg je je collega's nou uit waarom LOB zo belangrijk is. Het filmpje 'LOB hoezo?' helpt je verder.
  • LOB op het Grafisch Lyceum Rotterdam, wees creatief en kies een vorm die past bij je school en je studenten
    Creatief, innovatief en eigenwijs. Dat is hoe het Grafisch Lyceum Rotterdam zichzelf omschrijft. En ja, dat heeft ook invloed op de aanpak van LOB. Sectordirecteur Ron van As en bestuurder Rianne van der Meij vertellen waarom ze kozen voor de term ‘profiel’ in plaats van ‘LOB’, en waarom opleidingen en docenten ruimte moeten krijgen om het traject op eigen wijze in te vullen. “Voor studenten Audiovisueel is een filmpje veel logischer dan een schriftelijk verslag.”
    Lees meer over hoe ze bij het Grafische Lyceum deze verandering hebben aangepakt.
  • Het Deltion College in Zwolle heeft om haar visie te implementeren binnen de onderwijsteams een Praatplaat LOB ontworpen. Via deze praatplaat wordt het gesprek op een beeldende manier op gang gebracht.
  • Gebruik de LOB-scan als start voor LOB-verandering
  • Op het Rijn IJssel College vinden ze het belangrijk dat iedere docent ook coach kan zijn en daarom zijn zij in 2019 gestart met een traject voor het professionaliseren van docenten in de rol van (loopbaan)coach.  De rode draad bij dit traject is dat docenten zelf ontdekken hoe zij hun loopbaancompetenties vorm kunnen geven voor een leven lang leren én kunnen ervaren wat de student ervaart bij het proces van loopbaanontwikkeling. De context is daarbij een coachende grondhouding. Lees meer over het praktijkvoorbeeld Leerpad coachen voor docenten op de werkvloer Rijn IJssel
  • Om het pedagogisch klimaat binnen de entreeopleiding en binnen niveau 2 te verbeteren werkt de Leijgraaf met rubrics. Zaken als verantwoordelijkheid nemen voor je eigen proces, (leren) samenwerken en respect hebben voor je omgeving spelen hierbij een belangrijke rol. Lees meer in het praktijkvoorbeeld Het verbeteren van het pedagogisch klimaat met behulp van rubric