Praktijkpublicatie: Verstevigen van Reflectie in het Technisch Onderwijs
zondag 28 april 2024
Deze publicatie richt zich op het cruciale belang van reflectie in technisch onderwijs. Het behandelt de uitdagingen en noodzaak van reflectie voor studenten en docenten, en biedt praktische strategieën voor het inbedden van reflectie in het curriculum. Dit werk is het resultaat van een driejarig onderzoeks- en ontwikkelproject met Saxion en Windesheim, inclusief workshops en onderzoek onder studenten en docenten.
Ook interessant:
Lees verder >VMBO-Handreiking effectieve elementen loopbaanbegeleiding
donderdag 25 april 2024
‘De arbeidsmarkt is helaas niet zo maakbaar als we willen’
woensdag 24 april 2024
Tekin mist een bredere maatschappelijke discussies over de arbeidsmarkt. ‘Samen met Joany Krijt MBO Utrecht pleit ik voor een nationale arbeidsmarkttop waarin we integraal naar de arbeidsmarkt kijken. Niet alleen naar die van nu maar ook naar die van de toekomst.’ Die integrale kijk én aanpak vormen ook de handreiking die Tekin doet. ‘Laten we kijken naar de belemmeringen en hoe we die samen, met positieve energie, uit de weg ruimen. De urgentie is enorm. We kunnen dit probleem niet alleen oplossen, de arbeidsmarkt is helaas niet zo maakbaar als we willen. Een multidisciplinaire aanpak is nodig. Onze scholen staan te trappelen om aan de slag te gaan. Door bestuurlijke en politieke vertraging dreigt hun motivatie, enthousiasme en energie weg te ebben.’
Lees verder >Verankering van LOB op het Dendron College: Een succesvol traject
maandag 22 april 2024
Sinds 2007 is het Dendron College zeer actief op het gebied van LOB. Hoewel er binnen de school al veel gebeurde, ontbrak het aan een duidelijke LOB-leerlijn.
Samen met een team docenten is gestart met het opstellen van een LOB-visie en verbeterplan. Het doel was niet alleen om activiteiten te beschrijven, maar ook om een concreet plan te creëren dat niet slechts in dossiers verdwijnt. In het plan is vastgelegd wat er op welk moment plaatsvindt.
De insteek van Dendron is dat LOB wordt versterkt in de hele school en niet alleen in het VMBO, ook de Havisten en VWO-ers staan voor het maken van belangrijke keuzes. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het professionaliseren van de docenten. Alle docenten hebben coachtrainingen gevolgd, en recentelijk is er een ontwikkeldag georganiseerd om LOB te verankeren in iedere vakles. LOB behoort namelijk niet alleen tot de verantwoordelijkheid van de decaan, maar van iedereen die werkzaam is op school.
Meer weten over tot welke aanpak dit heeft geleid? Lees het artikel in Sterk Beroepsonderwijs.
Ook interessant:
Lees verder >
Vmbo’ers ontwikkelen zich tot zelfbewuste burgers
donderdag 18 april 2024
‘Als onderwijs doen we nog te weinig om onze leerlingen voldoende voor te bereiden op grote maatschappelijke vraagstukken en ze een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen’, constateerde het Mundus College acht jaar geleden. De schoolleiding gaf docenten de ruimte om een onderwijsprogramma Persoonsvorming en Socialisatie te ontwikkelen. Het programma verbindt burgerschapsonderwijs en identiteitsontwikkeling met vragen als ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat wil ik in de maatschappij?’
Lees verder >Complexe mbo-opleidingsnamen zijn struikelblok in studiekeuze
donderdag 18 april 2024
Studiekeuze is al een lastige opgave voor studiekiezers op het vmbo. De terminologie maakt het nog een stuk complexer.
Benieuwd wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat deze drempel wordt verlaagd en studiekiezers een weloverwogen en toekomstbestendige studiekeuze kunnen maken? Lees dan dit artikel.
Lees verder >Voorbereiding op het ‘echte’ leven Praktijkgerichte programma’s voor de havo
woensdag 17 april 2024
Het zijn andere scholen, door hun voorgeschiedenis en hun omgeving. Over de doelstellingen van het experiment zijn ze het eens. Beide scholen attenderen op de beperkingen van de meer traditionele havo-opleidingen. Kim: “Havoleerlingen zitten, bij wijze van spreken, de hele dag in de boeken. Maar in het werkzame leven worden vaardigheden en denkniveau steeds belangrijker, het gaat om meer dan kennis. Die moet je kunnen toepassen, je moet bovendien kunnen samenwerken.” Ton van der Loop, docent economie en kartrekker van wat het Mondriaan College 20-80 Learning noemt (waarover verderop meer), formuleert het zo: “Alleen in het voortgezet onderwijs denken we nog dat de wereld uit schoolvakken bestaat. In het echte leven gaat het anders, dat weten we allemaal.”
Tot zover de overeenkomsten. Want de verschillen zijn groot. In Oldenzaal ligt het accent nu nog op technologie, in Oss op meer algemene vaardigheden. Dat kan ook, want SLO reikt wel einddoelen aan maar geen lesmethoden. Die ontwikkelen docenten zelf. Met vallen en opstaan. “De les is: durf te beginnen, durf te falen”, geeft Ton alvast mee.
Lees verder >MBO Raad reageert op voortijdig terugtrekken bedrijfsleven uit kansrijk opleiden
donderdag 18 april 2024
De werkgevers concluderen dat met de door SBB voorgestelde aanpak van ‘kansrijk opleiden’ geen afdwingbare afspraken te maken zijn. Zij roepen daarom de hulp in van minister Dijkgraaf. Een ‘SBB-overstijgende aanpak op macrodoelmatigheid is noodzakelijk en onvermijdelijk’, staat in de brief van de werkgevers.
Daar is de MBO Raad het niet mee eens en Tekin betwist dat er geen ruimte zou zijn voor bindende afspraken. “Onze scholen staan pal voor de studiekeuzevrijheid van onze studenten. Het stopzetten van opleidingen vanwege vermeend gebrek aan arbeidsmarktperspectief is absoluut onaanvaardbaar. Het verder beperken van die keuzevrijheid zal alleen maar resulteren in een afname van het aantal studenten dat voor het mbo kiest. We moeten erkennen dat alle opleidingen kansen bieden en de arbeidsmarkt is niet maakbaar op die manier. Ook in het kader van gelijke kansen voor alle studenten, ook ten opzichte van studenten uit het hoger onderwijs, is het essentieel dat ook voor onze studenten studiekeuzevrijheid blijft bestaan.”
Meer weten over integreren arbeidsmarktinformatie binnen LOB?
Lees verder >Goedkeuring NGF-voorstel: Technologieonderwijs voor alle kinderen en jongeren
maandag 25 maart 2024
Het doel van het programma Techkwadraat is ieder kind een eerlijke kans te geven om talenten en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, ongeacht achtergrond of sociaaleconomische status. Technologie is overal en speelt in ieders dagelijkse leven een rol. Door kinderen van jongs af aan vertrouwd te maken met de complexiteit en potentie van technologie, leren ze er de waarde van inschatten en de mogelijkheden ervan zien. Binnen het programma Techkwadraat gaan regionale samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen, bedrijven en buitenschoolse organisaties aan de slag om de impact van hun lopende initiatieven en activiteiten op het gebied van technologieonderwijs te vergroten.
Lees verder >Studiekeuzestress? Kies ook met je hart, is het advies van Gilde Opleidingen
woensdag 10 april 2024
Gilde Opleidingen vraagt met de campagne ‘Vandaag maak ik een keuze’ extra aandacht voor het studiekeuzeproces van leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo). De campagne omvat onder meer een lied van singer-songwriter Stef Classens en voorlichtingsmateriaal voor vo-scholen, en past in het brede LOB-beleid van Gilde Opleidingen.
Lees verder >