Zoektocht naar juiste studiekeuze
donderdag 1 februari 2024
Gezocht: enthousiaste LOB Verbinders
donderdag 25 januari 2024
-
Zie jij kansen om LOB te versterken door de verbinding te zoeken met andere grote onderwijsthema’s in het mbo?
-
Wil jij samen met andere professionals aan de slag om LOB (nog) zichtbaarder en effectiever te maken?
-
Heb je tijd en zin om praktisch aan de slag te gaan voor je eigen school én andere scholen?
Dan ben je waarschijnlijk geknipt om deel uit te maken van de LOB Verbinders!
Heb je interesse? Lees dan de flyer en meld je aan via deze link! Je hoort dan uiterlijk 29 februari of je mee kan doen aan de LOB Verbinders.
Lees verder >LOB-scan verbeterd!
dinsdag 23 januari 2024
Er zijn verbeteringen doorgevoerd in de LOB-scan.
Het gaat om de volgende verbeteringen:
-
Het aantal deelnemers voor een nieuwe scan is uitgebreid naar 25 deelnemers.
-
Het is nu voor een procesbegeleider mogelijk om de uitslag van de uitgezette LOB-scans in een nieuwe scan te presenteren, waardoor een overall-beeld wordt gecreëerd van bijvoorbeeld een hele school, waarbij wel het team zichtbaar is. Hiervoor is op de pagina ‘Mijn scans’ de knop ‘Resultaat scans samenvoegen’ geplaatst. Deze knop is alleen te zien als er meer dan één scan is aangemaakt. Het resultaat van de scans blijft onder ‘Mijn scans’ uiteraard ook altijd afzonderlijk te bekijken.
Haal de drempels naar beroepsonderwijs weg
dinsdag 23 januari 2024
MBO Raad-voorzitter Adnan Tekin schreef samen met VO Raad-voorzitter Henk Hagoort en Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, hierover het volgende opiniestuk dat op 16 januari jl. in De Telegraaf verscheen.
Hier ligt ook een belangrijke rol voor de LOB- en SLB-professionals. Zowel op het vo, mbo als op het hbo geldt dat LOB/SLB en daarmee inzicht in talenten, kwaliteiten, drijfveren en mogelijkheden van belang is voor het maken van weloverwogen keuzes in studie en loopbaan. ontwikkelen van een eigen identiteit en het leren kiezen voor een (studie)loopbaan die bij de student past. Dit gebeurt door het aanbieden van (arbeidsmarkt)informatie, het laten opdoen van ervaringen, het vastleggen van inzichten over de ontwikkeling van de loopbaancompetenties en het begeleiden van de leerling/student middels het voeren van o.a. loopbaan(reflectie)gesprekken.
Lees verder >Publicatie (Studenten)welzijn, Zingeving en Loopbaanbegeleiding
woensdag 17 januari 2024
Er zijn de laatste jaren veel zorgen over het welzijn van jongeren in Nederland. Hoewel de coronacrisis negatieve invloed heeft gehad op het fysieke en mentale welzijn van jongeren, is dit probleem al ouder: in 2018 kwamen al een aantal rapporten uit die wezen op de mentale druk en hoge maatschappelijke verwachtingen onder deze leeftijdsgroep.
Aangezien wetenschappelijk onderzoek suggereert dat loopbaanbegeleiding op verschillende manieren kan bijdragen aan welzijn, bestuderen we in deze verkenning de relatie tussen (studenten)welzijn, loopbaanbegeleiding en zingeving. We duiken de wetenschappelijke literatuur in en schetsen een beeld van wat er bekend is over deze relatie. Ook schetsen we een kort overzicht welke plek (studenten)welzijn heeft in de Europese en Nederlandse loopbaanbegeleidingscontext. Daarnaast focussen we op de praktijk: we lichten een aantal praktijkvoorbeelden van initiatieven in verschillende Europese landen uit waarin de koppeling wordt gelegd tussen studentenwelzijn en loopbaanbegeleiding.
Meer weten of jongerenwelzijn en LOB
Lees verder >Wat vind jij van het Expertisepunt LOB
donderdag 18 januari 2024
Subsidieregeling Verbinding po-vo binnenkort van start
woensdag 17 januari 2024
De subsidie is beschikbaar voor scholen die samenwerken in een coalitie van minimaal twee basisscholen en één middelbare school. Scholen voor speciaal onderwijs kunnen ook deelnemen aan een coalitie. De subsidieregeling wordt naar verwachting begin februari 2024 gepubliceerd.
Lees verder >Meer kansen voor de stage: een top-10 aan actiepunten
woensdag 17 januari 2024
De wereld van de school en het bedrijfsleven raken steeds meer met elkaar verweven. Hiermee worden twee culturen bij elkaar worden gebracht: die van het onderwijs en die van het bedrijfsleven. Een interessante gedachte, maar door de verschillen in leercultuur tevens een stevige uitdaging. Hierover stelde Marc van der Meer, een agenda op met 10 actiepunten die hierbij helpend kunnen zijn.
Lees de volledige bijdrage uit het vaktijdschrift van Profiel van Marc van der Meer, zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur voor de mbo sector. Lees verder >
Havisten en vwo'ers willen steeds vaker een vak leren
dinsdag 2 januari 2024
‘Goed kiezen is onderzoeken wat je aanspreekt'
dinsdag 2 januari 2024
Aldus de Associate lector Hogeschool Inholland over inspelen op de snel veranderende arbeidsmarkt.
Beroepsbeelden van jongeren, ouders en loopbaanbegeleiders matchen niet met de beroepswerkelijkheid. Dat leidt vaak tot verkeerde loopbaankeuzes. Jeany van Beelen-Slijper (Inholland Rotterdam) ziet het liefst dat jongeren zoveel mogelijk zelf exploreren wat hen aanspreekt in een vakgebied of -sector.
Als associate lector Human Capital onderzoek je hoe beroepen en functies in de praktijk veranderen en wat de invloed daarvan is bij keuzeprocessen. Waarom is het belangrijk dat jongeren meer weten over de juiste beroepsbeelden?
Lees verder >