Nieuws

Expertisepunt LOB

Inspiratie voor LOB-teams: Week van Gelijke Kansen van start

maandag 3 november 2025

Van 3 tot en met 7 november staat Nederland in het teken van gelijke kansen voor ieder kind. De Week van Gelijke Kansen opent met een krachtige rap en een nieuwe podcastserie. Door het hele land vinden evenementen, trainingen en ontmoetingen plaats waarin jongeren, scholen, bedrijven en gemeenten samenwerken aan kansengelijkheid.

Gelijke kansen en LOB...
Bij LOB draait om het bieden van eerlijke kansen en het ondersteunen van jongeren bij het maken van bewuste keuzes. De activiteiten van deze week sluiten naadloos aan bij belangrijke LOB-thema’s:

  • Kansengelijkheid & inclusie
    Jongeren krijgen toegang tot kennis en inspiratie, ook over beroepen van de toekomst. Dit helpt om een gelijker startpunt te creëren.
  • Rolmodellen en praktijkervaringen
    Ontmoetingen met professionals en korte stages versterken het beeld van mogelijkheden en vergroten zelfvertrouwen – cruciaal voor loopbaankeuzes.
  • Vaardigheden en arbeidsmarktoriëntatie
    Projecten rond ondernemen, debatteren en kennismaken met AI dragen bij aan competenties die jongeren nodig hebben in hun loopbaan.
  • Samenwerking onderwijs–arbeidsmarkt
    Bedrijven, scholen en gemeenten werken samen om jongeren te ondersteunen. Dit is een kernpunt in een loopbaangerichte leeromgeving.

 

Rap over gezien worden
Drie leerlingen van het Segbroek College in Den Haag maakten samen met RapXpress een rap over opgroeien in een wijk waar kansen niet vanzelfsprekend zijn. Bekijk de videoclip

 

Podcastserie: vijf perspectieven op kansengelijkheid
JINC presenteert een nieuwe podcastreeks waarin jongeren, onderzoekers, scholen, bedrijven en gemeenten hun visie delen. Onderwerpen zijn onder andere:

  • Waarom is kansengelijkheid zo urgent?
  • Wat doen scholen om een eerlijk startpunt te bieden?
  • Hoe ervaren jongeren zelf gelijke kansen?
  • Hoe draagt het bedrijfsleven bij?
  • Wat kunnen gemeenten doen?

 

Aan de slag met LOB
Wil je kansengelijkheid structureel verankeren in jouw school of opleiding?

  • Gebruik de LOB-scan en het reflectiecanvas om te bepalen waar kansen liggen. 
  • Organiseer rolmodellen-activiteiten of bliksemstages en koppel deze aan het loopbaandossier.
  • Bekijk onze praktijkvoorbeelden voor inspiratie. 
  • Wil je meer weten over doorlopende leerlijnen? Ga naar de doorstroompagina

Meer over: de Week van Gelijke Kansen  | JINC | LOB-tools

Lees verder >

Sociale media geen sleutel tot kansrijke studiekeuzes

woensdag 1 oktober 2025

Hoewel sociale media een vaste plek hebben in het leven van jongeren, blijken ze geen doorslaggevende rol te spelen bij het maken van kansrijke studiekeuzes. Dat blijkt uit het onderzoek van Arie Gelderblom, Fabian Dekker, Yvonne Prince en Arie-Jan van der Toorn, uitgevoerd in opdracht van Expertisepunt LOB.

De onderzoekers stellen vast dat de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt dringend verbetering behoeft, zeker in sectoren met grote personeelstekorten zoals techniek, zorg en onderwijs. Inzicht in het keuzeproces van jongeren is daarbij cruciaal.

Hoewel sociale media niet het ‘geheime wapen’ blijken te zijn, kunnen korte, realistische video’s op platforms als Studiekeuze123 en Kiesmbo wél bijdragen aan bewustwording. De vormgeving en inhoud van deze video's – inclusief arbeidsmarktinformatie – moeten echter goed afgestemd zijn op de doelgroep.

Lees het volledige rapport

Lees verder >

Denk mee: versterk LOB in de tweedegraads lerarenopleidingen

vrijdag 5 september 2025

Hoe bereiden we aankomende docenten optimaal voor op hun rol in loopbaanbegeleiding (LOB)? Samen met hogescholen ontwikkelt het Expertisepunt LOB een nieuw onderwijsaanbod LOB voor tweedegraads lerarenopleidingen.

Om ervoor te zorgen dat dit aanbod goed aansluit bij de praktijk, vragen we om input van lerarenopleiders, curriculumontwikkelaars, opleidingscoördinatoren en directeuren. We willen weten hoe LOB nu een plek heeft in het curriculum en welke behoeften er zijn.

 

Vul de vragenlijst in (10 minuten)
Met jouw bijdrage zorgen we dat toekomstige docenten stevig toegerust zijn om leerlingen en studenten te begeleiden in hun loopbaanontwikkeling. De vragenlijst kan ingevuld worden tot 28 september 2025.

Ga naar vragenlijst
 

Waarom meedoen?

Jouw expertise helpt om een onderwijsaanbod te ontwikkelen dat écht aansluit bij de praktijk. Alleen samen kunnen we LOB stevig en toekomstgericht verankeren in de lerarenopleidingen. Je hebt directe invloed op hoe dit onderwijsaanbod eruit komt te zien.

 

Meer weten?
Lees hier meer over het project en de planning.

 

Lees verder >

Onderzoek: betere overstap van mbo naar hbo – wat werkt en wat versterkt?

dinsdag 12 augustus 2025

De overstap van mbo naar hbo blijkt vaak lastig: relatief veel studenten vallen uit of hebben moeite met studiesucces in het hbo. Om die overgang te verbeteren, is in Noord-Nederland tussen 2022 en 2025 het onderzoek “Transitie van mbo naar hbo: wat werkt en wat versterkt?” uitgevoerd.

Wat is onderzocht?

Het onderzoek richtte zich op onderwijsactiviteiten aan beide kanten van de poort:

  • mbo-activiteiten zoals keuzedelen ter voorbereiding op een vervolgopleiding;
  • hbo-activiteiten zoals Eerste 100 dagen-programma’s die studenten helpen bij een goede start.

Het doel van het onderzoeksproject was te achterhalen wat de werkzame bestanddelen zijn van de voorlichtings-, aansluitings- en onderwijsactiviteiten die door mbo en hbo in Noord-Nederland worden ingezet, wat de effecten zijn van deelname aan de activiteiten en wat de onderwijsinstellingen zelf en andere onderwijsinstellingen daarvan kunnen leren. Voor het onderzoek was subsidie beschikbaar via het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

 

Uitkomsten en hulpmiddelen

In mei 2025 zijn de resultaten gepresenteerd tijdens een studiemiddag. Naast het volledige onderzoeksrapport is er ook een hand-out beschikbaar met:

  • een overzicht van de onderzoeksopzet,
  • werkzame elementen van onderwijsactiviteiten voor zowel mbo als hbo,
  • conclusies en aanbevelingen voor de praktijk.

Bekijk alle informatie hierover en de bijbehorende documenten.

 

Subsidie voor betere aansluiting

De bevindingen sluiten aan bij de subsidieregeling Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom. Deze regeling maakt het mogelijk voor samenwerkingsverbanden van vo, mbo en hbo om opleidingsroutes te ontwikkelen in sectoren met een tekort aan vakmensen (o.a. techniek, zorg, onderwijs en klimaat). Meer informatie vind je op de website van DUS-I: Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom
 

Samenwerking in Noord-Nederland

Naast het onderzoeksproject loopt er in Noord-Nederland ook een samenwerking tussen hbo-instellingen en vo-scholen: havohbo.nl. Hier is meer te vinden over activiteiten en producten gericht op een soepele doorstroom.

Lees verder >

Studiekeuzevoorlichting over hoger onderwijs voor ouders met een biculturele achtergrond

maandag 21 juli 2025

Vanaf komend schooljaar verzorgt Djawad Ahmadi speciale studiekeuzevoorlichting voor ouders met een biculturele achtergrond en beperkte kennis van hbo en universiteit. Hij bezoekt scholen in de regio’s Rotterdam, Den Haag, Almere en Amsterdam.

Wie is Djawad Ahmadi?

Djawad werkte bij Hogeschool Windesheim, waar hij onderzoek deed naar ouderbetrokkenheid. In zijn huidige werk bij VB-Management en Stichting Werkshop zet hij dit onderzoek om in de praktijk. Via deze organisaties ontwikkelt en begeleidt hij projecten die ouders actief betrekken bij de studiekeuze van hun kinderen. Zijn aanpak is laagdrempelig, persoonlijk en cultuursensitief. 


Waarom deze voorlichting?
Vanuit zijn persoonlijke achtergrond en professionele ervaring is Djawad uitstekend in staat om ouders in hun eigen taal en cultuur te bereiken. Hij biedt inzicht in het hoger onderwijslandschap, helpt ouders om hun kind op effectieve wijze te begeleiden bij de studiekeuze, en kan indien gewenst tolken meenemen. Dankzij de steun van Wageningen University & Research is deelname kosteloos.

 

Voor wie?

  • Doelgroep: Ouders van havo/vwo-leerlingen met een biculturele achtergrond.
  • Contactpersonen: Havo/vwo-decanen kunnen zich aanmelden via Djawad Ahmadi of Daniëlle Vogels van WUR.
Lees verder >

BBL-offensief uitgebreid toegelicht in Kamerbrief

maandag 14 juli 2025

De Beroepsbegeleidende Leerweg (bbl) is een krachtige opleidingsroute met een sterke aansluiting op de arbeidsmarkt. Om deze route beter onder de aandacht te brengen en toegankelijker te maken, is het bbl-offensief opgericht. In een recente Kamerbrief is dit offensief uitgebreid toegelicht.

Het bbl-offensief heeft als doel om de bekendheid, aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van de bbl te vergroten. Tegelijkertijd speelt het een belangrijke rol in het aanpakken van de krapte op de arbeidsmarkt. Scholen, bedrijven en overheid werken samen aan vijf actielijnen:

  • Meer bekendheid voor de bbl-leerweg: Gerichte campagnes en betere informatievoorziening maken de bbl zichtbaarder voor studenten, ouders en decanen.
  • Betere begeleiding: Intensieve samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven moet zorgen voor optimale begeleiding van bbl-studenten.
  • Aanpak voortijdig schoolverlaten: De bbl wordt ingezet om jongeren zonder startkwalificatie alsnog naar een diploma en werk te begeleiden.
  • Flexibel onderwijs op maat: Meer instroommomenten, betere overstapmogelijkheden tussen bol en bbl en meer ruimte voor vrijstellingen voor zij-instromers.
  • Financiële verbetering: Het minimumloon-bbl wordt gelijkgetrokken met het minimumjeugdloon, wat de inkomenspositie van bbl-studenten versterkt.

Deze gezamenlijke inzet maakt de bbl aantrekkelijker voor studenten die leren graag combineren met werken én direct bijdragen aan maatschappelijke opgaven.

Meer weten?
Lees de Kamerbrief

Lees verder >

Tweede Kamer neemt wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ aan

dinsdag 8 juli 2025

De Tweede Kamer heeft met ruime meerderheid het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ aangenomen. Alle fracties stemden voor, met uitzondering van de PVV en Forum voor Democratie.

Het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ geeft mbo-scholen de wettelijke taak om studenten – die daar behoefte aan hebben – na het behalen van hun diploma nog enige tijd te begeleiden op weg naar werk. Het wetsvoorstel heeft een lange aanloop. Al in 2018 startten een aantal scholen met een proef. Hierbij verzorgden de scholen aan studenten met een entreeopleiding of een mbo-opleiding op niveau 2 twee jaar lang extra begeleiding bij het vinden van werk. De proef verliep goed, waarna het traject startte om tot wetgeving te komen. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’.

 

Eerste Kamer
Op dinsdag 1 juli stemde bijna de gehele Tweede Kamer voor het wetsvoorstel. De enige fracties die tegenstemden waren de PVV en Forum voor Democratie. Minister Bruins hoopt dat de wet snel na het reces in de Eerste Kamer besproken kan worden. De wet zou dan vanaf 1 januari 2026 van kracht kunnen zijn.

Bekijk de uitslag van de stemming in de Tweede Kamer

 

bron: mbo today

Lees verder >

Aanvragen VABOK-regeling

maandag 7 juli 2025

Van 15 augustus tot en met 15 september 2025 kunnen onderwijsinstellingen voor de laatste keer subsidie aanvragen binnen de regeling Versterking Aansluiting Beroepsonderwijskolom (VABOK).

Deze subsidie is bedoeld voor samenwerkingsverbanden van vo-/vavo-/vso-instellingen, mbo’s en hogescholen die samen doorlopende leerroutes ontwikkelen tussen vmbo-mbo-hbo in sectoren met een tekort aan vakmensen, zoals techniek, zorg, onderwijs en kinderopvang.

De regeling richt zich op opleidingen met hoge uitval en vereist een minimumaantal ingestroomde studenten. Alleen opleidingen die voldoen aan specifieke voorwaarden en in de door DUO gepubliceerde overzichten staan, komen in aanmerking.

Meer informatie is te vinden op de website van DUO

Lees verder >

Seksualiteit en LOB: op het eerste gezicht geen logische combinatie, toch?

vrijdag 4 juli 2025

Bij het Expertisepunt LOB richten we ons op loopbaanontwikkeling, -oriëntatie en -(studie)begeleiding van jongeren. Dat betekent: jongeren helpen om zelfinzicht te ontwikkelen, te ontdekken wat ze belangrijk vinden, en keuzes te maken die hun toekomst vormgeven. Op het eerste gezicht lijkt het onderwerp seksualiteit daar misschien niet direct bij te horen.

Toch willen we hier graag even bij stilstaan. Want wie je bent, hoe je je verhoudt tot anderen en hoe je je ontwikkelt in relatie tot je omgeving — dat zijn allemaal aspecten die raken aan persoonlijke ontwikkeling. En precies daar raakt seksualiteit aan zelfinzicht. Weten wat bij je past, waar je grenzen liggen, hoe je online en offline relaties aangaat en welke rol dat speelt in je leven: het zijn allemaal onderwerpen die jongeren helpen bij het nemen van zelfregie.

In dat licht vinden we het belangrijk om aandacht te besteden aan de vernieuwde Wegwijzer Seksualiteit online, ontwikkeld door het ministerie van OCW in samenwerking met verschillende expertorganisaties. Deze wegwijzer helpt scholen om online seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, slachtoffers te ondersteunen én om op school het gesprek aan te gaan over seksualiteit, veiligheid en gedrag.

We nodigen scholen en LOB-professionals uit om dit thema niet uit de weg te gaan, maar het — waar passend — onderdeel te maken van gesprekken over zelfbeeld, keuzes en toekomst. Want alleen met écht zelfinzicht kun je duurzame keuzes maken voor later.

 

Bekijk de wegwijzer

 

Lees verder >

Nieuwe tool helpt Caribische studenten bij voorbereiding op studie in Nederland

vrijdag 27 juni 2025

Jaarlijks starten meer dan 1.600 jongeren uit het Caribisch deel van het Koninkrijk met een studie in Nederland. Een goede voorbereiding is essentieel voor een succesvolle overstap. Daarom is er nu een nieuwe online tool gelanceerd die studenten helpt om snel inzicht te krijgen in wat zij moeten regelen en waar ze recht op hebben.

Campagne ‘Voorbereiden op studeren in Nederland’ van start
Op maandag 23 juni is de campagne Voorbereiden op studeren in Nederland gestart. Deze campagne wijst studenten en hun ouders op de handige tool die beschikbaar is via rijksoverheid.nl/caribischestudenten. De tool biedt in één minuut een helder overzicht van de belangrijkste zaken die studenten vóór hun vertrek naar Nederland moeten regelen. Er is ook een Engelstalige versie beschikbaar.

 

Samenwerking voor betere ondersteuning
De ontwikkeling van de tool is het resultaat van een brede samenwerking tussen onder andere het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, DUO, de Sociale Verzekeringsbank, de SKGZ (voorheen Zorgverzekeringslijn), de Strategic Education Alliance en de Dienst Publiek en Communicatie.

Deze tool sluit aan bij bredere verbeteringen voor Caribische studenten. Zo ontvangen studenten sinds vorig jaar automatisch een burgerservicenummer (BSN) bij het aanvragen van studiefinanciering, waardoor zij al vóór vertrek een DigiD kunnen aanvragen en daarmee eerder zaken kunnen regelen in Nederland.

 

Wat kunt u doen als onderwijsprofessional?
Via de genoemde website zijn communicatiematerialen beschikbaar in zowel het Nederlands als Engels, zoals posters, social media content, voorbeeldteksten en een communicatiekalender. Deze materialen zijn vrij te gebruiken om studenten via uw eigen kanalen te informeren en ondersteunen. Ook voor decanen en LOB-coördinatoren bevat de tool nuttige informatie.

 

Meer weten?
Voor vragen of opmerkingen over de campagne, neem contact op via: campagnemanagement@minaz.nl.

Lees verder >