De in- en doorstroom monitor ho
donderdag 20 juni 2024
De monitor richt zich op de toegankelijkheid van het ho voor verschillende groepen studenten. Als de doorstroom van de ene groep studenten naar verhouding groter of kleiner is dan de doorstroom van de andere groep, bijvoorbeeld mannen vergeleken met vrouwen, is er mogelijk sprake van kansenongelijkheid.
Download de in- en doorstroommonitor
Lees verder >Nieuwe webpagina LOB en ISK
woensdag 19 juni 2024
Jonge nieuwkomers die leerplichtig zijn beginnen hun onderwijsloopbaan in Nederland in een internationale schakelklas (ISK). Dit traject duurt twee jaar.
Uitgangspunt hierbij is dat nieuwkomers – ondanks dat ze de Nederlandse taal nog aan het leren zijn, de kans krijgen om zich maximaal te ontwikkelen en kunnen doorstromen naar een bij hen passende onderwijsrichting. Naast aandacht voor het Nederlands dient er aandacht te zijn voor de voorbereiding van de leerling op het vervolgonderwijs en de samenleving door middel van LOB.
Om deze isk-scholen te ondersteunen bij het vormgeven en versterken van LOB is er nu een webpagina LOB op de isk met passende LOB-opdrachten, -handreikingen en tools.
Ga naar de webpagina LOB op de isk
Lees verder >Voor decanen: vraag een gratis LOB-les aan!
donderdag 13 juni 2024
Wil jij jouw leerlingen voorlichten met een gezamenlijke gastles van 4 hogescholen die samenwerken op het thema ‘gezonde leefomgeving’? Vraag dan een (gratis) LOB gastles aan waarin diverse disciplines samenkomen: van biologie tot marketing en van ondernemerschap tot productontwikkeling. Tijdens deze interactieve en inspirerende worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over een gezonde leefomgeving, hun interesse hierin en de studiemogelijkheden op dit gebied. Zo kunnen zij een bewuste keuze maken voor hun vervolgopleiding.
De les is geschikt voor havisten in klas 3-4 met verschillende profielen: N&G, N&T, E&M en C&M.
Deze LOB-les is een initiatief van HAS green academy, Hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool en Hogeschool Inholland.
Meer informatie vind je op maakerjestudievan.nl.
Lees verder >E-module: begeleiden van mbo-studenten bij buitenlandervaringen
donderdag 13 juni 2024
Ben jij op zoek naar praktische tools en inzichten om mbo-studenten nog beter te kunnen ondersteunen bij hun studie, stage of reis naar het buitenland? Loop jij tegen drempels aan om internationalisering op een inclusieve manier mogelijk te maken voor alle studenten? Wil jij graag beter zicht op de verschillende vormen van financiering of tools die jij kan gebruiken in jouw rol?
Volg dan de e-module 'Begeleiden van mbo-studenten bij buitenlandervaringen'!
Deze e-module is ontwikkeld om begeleiders te voorzien van waardevolle kennis en hulpmiddelen om mbo-studenten te begeleiden tijdens hun internationale reis, of het nu gaat om stages, uitwisselingsprogramma’s of andere internationale projecten.
Lees verder >
Stagekansen gelijkwaardig maken
maandag 3 juni 2024
Een actie-onderzoek naar de ervaringen en knelpunten van HvA-studenten in het stageproces.
Stages vormen een belangrijk onderdeel van curricula in het mbo en hbo. Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Daarnaast bieden stages de gelegenheid om waardevolle professionele netwerken op te bouwen en een realistisch beeld te krijgen van de arbeidsmarkt. Voor studenten vormen stages dan ook een belangrijke voorbereiding op de arbeidsmarkt.
Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Helaas blijkt uit diverse onderzoeken dat niet alle studenten in gelijke mate hiervan kunnen profiteren. In dit rapport worden ongelijke stagekansen besproken vanuit een breder perspectief op kansenongelijkheid binnen het stageproces dan enkel stagediscriminatie.
Lees verder >Van het mooie schooladvies regelrecht in de teleurstelling
woensdag 15 mei 2024
NRC publiceerde dit opiniestuk over het schooladvies (dakpanadvies) en de doorstroomtoets. Het stuk werd geschreven door Nicole Teeuwen van de Sectorraad Praktijkonderwijs samen met Arjen Daelmans van Platforms VMBO.
Zij geven aan dat voor een echte oplossing niet gedokterd moet worden met de individuele keuze, maar dat de systemische problemen van ons onderwijs aangepakt moeten worden. Gun kinderen de tijd om een keuze te maken.
Lees verder >Oriëntatie- en heroriëntatieprogramma’s in het mbo
dinsdag 14 mei 2024
Het onderzoek, en dus ook de pilot, loopt de komende 4 jaar, tot 2028. Deze pilot is al aangekondigd in de Werkagenda MBO.
Belangrijk aandachtspunt is dat deze pilot betrekking heeft op alle studenten in een (her)oriëntatieprogramma. Met andere woorden: Alle (her)oriëntatieprogramma’s van alle mbo-instellingen vallen onder de pilot en het bijbehorende onderzoek en dienen te worden aangepast aan de kaders van de door OCW ontwikkelde “wetsinterpreterende beleidsmaatregel.” Deze maatregel is op 3 mei jl. gepubliceerd in de Staatscourant.
Lees verder >Themapagina Begeleiden en beoordelen van studenten op de werkplek
dinsdag 14 mei 2024
Op deze themapagina wordt ingegaan op de vraag hoe je mbo-studenten op hun stageplek zo goed mogelijk kunt begeleiden en hoe je hen beoordeelt op een manier die recht doet aan het leerproces van iedere student.
Lees verder >Netwerk mbo Alumniprofessionals
maandag 13 mei 2024
Het netwerk is bedoeld om ondersteuning te bieden aan vakgenoten. Via een Teams-omgeving en LinkedIn-groep is er onderling contact. Er is een landelijke bijeenkomst gepland op 15 mei 2024. Talloze voorbeelden en instrumenten op het gebied van Alumni zijn door de vernieuwde werkgroep overzichtelijke gemaakt en geborgd in een handige praatplaat.
Ook interessant:
De verbinding tussen LOB – alumni – Leven Lang Ontwikkelen | Expertisepunt LOB
Lees verder >Ouderbetrokkenheid 2024 bij regelzaken en studeren
maandag 6 mei 2024
De belangrijkste uitkomsten zijn:
-
Ouders zijn zeer emotioneel betrokken bij de fase van studiekeuze en regelzaken.
-
Ouders hechten het meeste belang aan het maken van de juiste studiekeuze, maar raken overweldigd door de grote hoeveelheid keuzes.
-
Ouders verwachten dat de praktische regelzaken makkelijk te regelen zijn en dat de informatie naar hen toe komt. Ze verwachten via mail door de middelbare school en vervolgopleiding te worden geïnformeerd over de belangrijkste regelzaken.
-
Van de Rijksoverheid verwachten ze een overzicht van de belangrijkste regelzaken. Het Persoonlijk Overzicht Studeren is niet heel bekend, maar wordt na het delen ervan tijdens het interview wel gewaardeerd.
-
De eindexamenbrief die OCW in oktober stuurt bevat relevante informatie, maar de inhoud van de brief wordt door de timing niet goed onthouden. Informatie over praktische zaken is relevanter op een later moment in het eindexamenjaar.
De conclusies van dit onderzoek zijn besproken in de werkgroepen van Student Centraal. Dit onderzoek helpt hen bij het doen van praktische aanbevelingen.
Meer weten over LOB en ouderbetrokkenheid?
Lees verder >