Project Wisselstroom: iedere student op de juiste plek
woensdag 12 februari 2025
Om studenten meer keuzemogelijkheden te bieden zijn hogescholen en universiteiten samen aan de slag gegaan met Project Wisselstroom. Het doel is om studenten sneller en met minder uitval in de opleiding terechtkomen die het beste bij hen past.
-
Lees het praktijkvoorbeeld Eerste hulp bij keuzestress: het hbo is na het vwo ook een optie | Expertisepunt LOB
Tekortsectoren bieden al jaren het hoogste salaris en de beste baankansen
woensdag 12 februari 2025
Sturende maatregelen als het verlagen of afschaffen van collegegeld/lesgeld zijn niet effectief om jongeren naar een specifieke sector te bewegen De inhoud van de opleiding en het beroep wegen het zwaarst mee in de studiekeuze (Dialogic et al., 2024).
Toch spelen ook de arbeidsmarktperspectieven na de opleiding een rol (Fouarge et al., 2016). Dat roept de vraag op hoe goed de arbeidsmarktperspectieven in de tekortsectoren zijn. In dit artikel van Koen van der Ven, senior onderzoeker bij SEO Economisch Onderzoek, worden deze in kaart gebracht.
Geconcludeerd wordt dat er grote verschillen bestaan in de arbeidsmarktperspectieven van verschillende opleidingen. De mbo- en hbo-opleidingen tot een beroep in een sector met structurele krapte bieden relatief goede arbeidsmarktperspectieven.
Lees verder >Oproep: vo-scholen gezocht voor beproeven examenprogramma’s
donderdag 6 februari 2025
SLO is op zoek naar scholen die voor de verschillende vakken en schoolsoorten/leerwegen mee willen doen aan het beproeven van deze conceptexamenprogramma’s in de klas en in de school. Scholen die zich aanmelden voor deze try-out onderzoeken in schooljaar 2025-2026 met hun leerlingen, leraren en schoolleiders in hoeverre de conceptexamenprogramma’s - en voor vakken met een centraal examen de conceptsyllabi - bruikbaar en uitvoerbaar zijn.
Meedoen aan de try-out doe je als school voor één, twee of maximaal drie vakken per schoolsoort/leerweg, met in elk geval een schoolleider, twee leraren van het betreffende vak en ten minste twee klassen (voor een aantal vakken gelden hierop uitzonderingen). Doe jij met jouw collega’s mee in schooljaar 2025-2026? Lees snel verder welke vakken worden beproefd, wat we van deelnemende scholen vragen, wat het je oplevert en hoe je je aanmeldt.
Aanmelding voor de subsidieregeling loopt van 3 februari tot en met 28 februari 2025.
Lees verder >Duurzaamheid in loopbaanbegeleiding: een actueel thema in Denemarken
donderdag 6 februari 2025
In Denemarken krijgt duurzaamheid steeds meer aandacht binnen het onderwijs en loopbaanbegeleiding.
De module 'Career Guidance and Sustainability', geïntroduceerd aan de University College Absalon, helpt studenten om duurzaamheid te integreren in hun toekomstige loopbaanpraktijken. Lees hoe deze module kan inspireren en dienen als praktische richtlijn voor een groenere toekomst.
Lees verder >Nieuwe aanvraagperiode VABOK-subsidie
donderdag 6 februari 2025
Vernieuwde mbo-pagina op OCW in Cijfers
donderdag 6 februari 2025
Dinomaker van Naturalis
vrijdag 24 januari 2025
Bij de naam Naturalis denk je misschien niet direct aan LOB, maar het bio-diversiteitscentrum ontwikkelt lesmateriaal om meer begrip te krijgen van de belangrijke beroepen die biodiversiteit met zich meebrengt.
Naturalis heeft daarom een LOB-methode ontwikkeld waarin alle vmbo-profielen zijn vertegenwoordigd. Deze profielen hangen in de methode vast aan een medewerker van Naturalis, die belangrijk is om een dinosaurus op te kunnen bouwen in het biodiversiteitscentrum.
Om docenten mee te nemen in het gebruik van de module, volgt er een webinar op donderdag 6 februari aanstaande. Via deze link kan je je aanmelden voor de webinar.
Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden naar de methode? Neem dan alvast een kijkje op de website van 'Dinomaker'. Voor docenten is er een handige handleiding bijgevoegd.
Lees verder >Week van het loopbaandossier - regio Eemland
vrijdag 24 januari 2025
We waarderen het enorm dat LOB Eemland hun campagne met ons heeft gedeeld, zodat we nog meer ruchtbaarheid aan dit mooie initiatief kunnen geven.
De campagne bevat posters om op de scholen op te hangen en elke dag een aparte LOB-activiteit in het teken van één van de loopbaancompetenties. Doel van de campagne is om aandacht te geven aan het loopbaandossier, voor zowel leerlingen als hun begeleiders/docenten/mentoren. Voortvloeiend uit de LOB-actie is de verwachting dat:
- leerlingen hun loopbaandossier (af)maken en delen met hun vervolgopleiding;
- LOB-begeleiders op de scholen gezamenlijk extra aandacht besteden aan (de ontwikkeling van) het loopbaandossier;
- de vervolgopleider actief vraagt naar het loopbaandossier en het gebruikt tijdens de kennismaking.
Wil je ook meedoen en geïnspireerd worden door het materiaal van LOB Eemland? Download dan het campagnemateriaal en laat ons weten hoe je dit in jouw regio hebt ingezet.
Lees verder >Expertisepunt LOB in de NRO & ComeniusNetwerk-podcast
donderdag 9 januari 2025
Tijdens de Deep Dive 2024 nam Karina Baarda, projectadviseur van Expertisepunt LOB, deel aan een panelgesprek over studentenwelzijn en de in- en doorstroom in het hoger onderwijs. Samen met mede-experts Ottelien Rikhof (TU Delft), Valerie Reiter (Windesheim) en Jessica Nooij (Avans) ging zij onder leiding van Joost Hoebink in gesprek over prikkelende stellingen en de lessen uit het Nationaal Programma Onderwijs.
Enkele thema’s die aan bod komen:
• Hoe kunnen we studentenwelzijn integreren in het onderwijs?
• Wat is de balans tussen studiesucces en welzijn?
• Hoe benutten we inzichten uit de coronaperiode voor structurele verbeteringen?
Luister naar de podcast en ontdek de verschillende inzichten.
De Deep Dive, georganiseerd door NRO en het ComeniusNetwerk, is een waardevolle bijeenkomst waar onderwijsonderzoek, onderwijsinnovatie en praktijk samenkomen.
Sectoroverstijgende visie op LOB: de route naar duurzame borging
dinsdag 7 januari 2025
Het visiedocument schetst vijf kernpunten die nodig zijn om LOB structureel te verankeren binnen het onderwijs:
-
Jongeren ondersteunen bij het ontwikkelen van loopbaanvaardigheden voor een leven lang ontwikkelen.
-
Aansluiting vinden tussen talenten en arbeidsmarktkansen.
-
Creëren van krachtige LOB-leeromgevingen met praktijkervaring en reflectie.
-
Stimuleren van regionale samenwerking tussen onderwijs en het werkveld.
-
Waarborgen van kwaliteit en uitvoering door professionalisering en structurele aanpak.
Samen met het Expertisepunt LOB werken de sectorraden aan een toekomst waarin LOB onze jongeren optimaal voorbereidt op hun keuzes en kansen. Lees het volledige visiedocument.
Lees verder >