Nieuws

Expertisepunt LOB

De in- en doorstroom monitor ho

donderdag 20 juni 2024

De in- en doorstroommonitor (IDM) is een monitor die cijfermatig in beeld brengt hoe vanaf het mbo, de havo en het vwo de onderwijsstromen lopen in het ho. De nadruk ligt daarbij op het in kaart brengen van de toegankelijkheid van het ho.

De monitor richt zich op de toegankelijkheid van het ho voor verschillende groepen studenten. Als de doorstroom van de ene groep studenten naar verhouding groter of kleiner is dan de doorstroom van de andere groep, bijvoorbeeld mannen vergeleken met vrouwen, is er mogelijk sprake van kansenongelijkheid.

Download de in- en doorstroommonitor

Lees verder >

Nieuwe webpagina LOB en ISK

woensdag 19 juni 2024

Jonge nieuwkomers die leerplichtig zijn beginnen hun onderwijsloopbaan in Nederland in een internationale schakelklas (ISK). Dit traject duurt twee jaar.

Uitgangspunt hierbij is dat nieuwkomers – ondanks dat ze de Nederlandse taal nog aan het leren zijn, de kans krijgen om zich maximaal te ontwikkelen en kunnen doorstromen naar een bij hen passende onderwijsrichting. Naast aandacht voor het Nederlands dient er aandacht te zijn voor de voorbereiding van de leerling op het vervolgonderwijs en de samenleving door middel van LOB.

Om deze isk-scholen te ondersteunen bij het vormgeven en versterken van LOB is er nu een webpagina LOB op de isk met passende LOB-opdrachten, -handreikingen en tools. 

Ga naar de webpagina LOB op de isk

Lees verder >

Voor decanen: vraag een gratis LOB-les aan!

donderdag 13 juni 2024

Vraag een gratis LOB-les aan en laat leerlingen kennismaken met een studie over een gezonde leefomgeving! Als we de wereld van morgen leuker, mooier en gezonder willen maken, dan hebben we niet alleen geavanceerde technologieën nodig, maar ook innovatieve denkers en doeners die ons leefklimaat beïnvloeden met ‘good vibes’.

Wil jij jouw leerlingen voorlichten met een gezamenlijke gastles van 4 hogescholen die samenwerken op het thema ‘gezonde leefomgeving’? Vraag dan een (gratis) LOB gastles aan waarin diverse disciplines samenkomen: van biologie tot marketing en van ondernemerschap tot productontwikkeling. Tijdens deze interactieve en inspirerende worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over een gezonde leefomgeving, hun interesse hierin en de studiemogelijkheden op dit gebied. Zo kunnen zij een bewuste keuze maken voor hun vervolgopleiding.
De les is geschikt voor havisten in klas 3-4 met verschillende profielen: N&G, N&T, E&M en C&M.

Deze LOB-les is een initiatief van HAS green academy, Hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool en Hogeschool Inholland.

Meer informatie vind je op maakerjestudievan.nl.

Lees verder >

E-module: begeleiden van mbo-studenten bij buitenlandervaringen

donderdag 13 juni 2024

Ben jij op zoek naar praktische tools en inzichten om mbo-studenten nog beter te kunnen ondersteunen bij hun studie, stage of reis naar het buitenland? Loop jij tegen drempels aan om internationalisering op een inclusieve manier mogelijk te maken voor alle studenten? Wil jij graag beter zicht op de verschillende vormen van financiering of tools die jij kan gebruiken in jouw rol?

Volg dan de e-module 'Begeleiden van mbo-studenten bij buitenlandervaringen'!

Deze e-module is ontwikkeld om begeleiders te voorzien van waardevolle kennis en hulpmiddelen om mbo-studenten te begeleiden tijdens hun internationale reis, of het nu gaat om stages, uitwisselingsprogramma’s of andere internationale projecten.

Meer weten?

 

Lees verder >

Stagekansen gelijkwaardig maken

maandag 3 juni 2024

Een actie-onderzoek naar de ervaringen en knelpunten van HvA-studenten in het stageproces.

Stages vormen een belangrijk onderdeel van curricula in het mbo en hbo. Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Daarnaast bieden stages de gelegenheid om waardevolle professionele netwerken op te bouwen en een realistisch beeld te krijgen van de arbeidsmarkt. Voor studenten vormen stages dan ook een belangrijke voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Helaas blijkt uit diverse onderzoeken dat niet alle studenten in gelijke mate hiervan kunnen profiteren. In dit rapport worden ongelijke stagekansen besproken vanuit  een breder perspectief op kansenongelijkheid binnen het stageproces dan enkel stagediscriminatie.

Download het rapport

Lees verder >

Van het mooie schooladvies regelrecht in de teleurstelling

woensdag 15 mei 2024

Door nieuwe regels krijgt een grote groep basisschoolleerlingen een hoger schooladvies, zien Arjen Daelmans en Nicole Teeuwen, maar veel kinderen zouden meer tijd moeten krijgen voor hun schoolkeuze.

NRC publiceerde dit opiniestuk over het schooladvies (dakpanadvies) en de doorstroomtoets. Het stuk werd geschreven door Nicole Teeuwen van de Sectorraad Praktijkonderwijs samen met Arjen Daelmans van Platforms VMBO.

Zij geven aan dat voor een echte oplossing niet gedokterd moet worden met de individuele keuze, maar dat de systemische problemen van ons onderwijs aangepakt moeten worden. Gun kinderen de tijd om een keuze te maken. 

Lees het volledige artikel

Lees verder >

Oriëntatie- en heroriëntatieprogramma’s in het mbo

dinsdag 14 mei 2024

Vanaf komend schooljaar 2024 – 2025 wordt door het ministerie van OCW een pilot uitgevoerd met oriëntatieprogramma’s in het mbo. Het doel van deze pilot is om te onderzoeken of en hoe oriëntatieprogramma’s opgenomen kunnen worden in het wettelijke aanbod van het mbo-onderwijs. Op dit moment kent de WEB namelijk nog geen artikel die het mogelijk maakt om een student te laten oriënteren in het mbo.

Het onderzoek, en dus ook de pilot, loopt de komende 4 jaar, tot 2028. Deze pilot is al aangekondigd in de Werkagenda MBO.

Belangrijk aandachtspunt is dat deze pilot betrekking heeft op alle studenten in een (her)oriëntatieprogramma. Met andere woorden: Alle (her)oriëntatieprogramma’s van alle mbo-instellingen vallen onder de pilot en het bijbehorende onderzoek en dienen te worden aangepast aan de kaders van de door OCW ontwikkelde “wetsinterpreterende beleidsmaatregel.” Deze maatregel is op 3 mei jl. gepubliceerd in de Staatscourant.

Lees verder >

Themapagina Begeleiden en beoordelen van studenten op de werkplek

dinsdag 14 mei 2024

Onderwijskennis heeft een nieuwe themapagina Begeleiden en beoordelen van studenten op de werkplek.

Op deze themapagina wordt ingegaan op de vraag hoe je mbo-studenten op hun stageplek zo goed mogelijk kunt begeleiden en hoe je hen beoordeelt op een manier die recht doet aan het leerproces van iedere student.

Meer weten?

Lees verder >

Netwerk mbo Alumniprofessionals

maandag 13 mei 2024

Het 'Project Alumni MBO' van de MBO Raad liep eind 2023 ten einde en wordt voortgezet in een nieuw 'Netwerk mbo Alumniprofessionals', met een zelforganiserende aanpak voor 2024 en 2025.

Het netwerk is bedoeld om ondersteuning te bieden aan vakgenoten. Via een Teams-omgeving en LinkedIn-groep is er onderling contact. Er is een landelijke bijeenkomst gepland op 15 mei 2024. Talloze voorbeelden en instrumenten op het gebied van Alumni zijn door de vernieuwde werkgroep overzichtelijke gemaakt en geborgd in een handige praatplaat.

Ook interessant: 

De verbinding tussen LOB – alumni – Leven Lang Ontwikkelen | Expertisepunt LOB

Lees verder >

Ouderbetrokkenheid 2024 bij regelzaken en studeren

maandag 6 mei 2024

Dit verkennende onderzoek is in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door Blauw Research. In het onderzoek is – op basis van interviews met 28 ouders – gekeken naar de behoeftes en ervaren problemen van ouders bij het ondersteunen van hun kinderen bij de regelzaken rondom studeren. Hoewel de behoeftes van ouders bij de studiekeuze eigenlijk niet binnen de scope van het onderzoek vielen – daar is immers al onderzoek naar gedaan – brachten ouders dit tijdens de interviews wel vaak ter sprake. De onderzoekers hebben hier daarom in het onderzoek toch aandacht aan besteed.

De belangrijkste uitkomsten zijn:

  • Ouders zijn zeer emotioneel betrokken bij de fase van studiekeuze en regelzaken.

  • Ouders hechten het meeste belang aan het maken van de juiste studiekeuze, maar raken overweldigd door de grote hoeveelheid keuzes.

  • Ouders verwachten dat de praktische regelzaken makkelijk te regelen zijn en dat de informatie naar hen toe komt. Ze verwachten via mail door de middelbare school en vervolgopleiding te worden geïnformeerd over de belangrijkste regelzaken.

  • Van de Rijksoverheid verwachten ze een overzicht van de belangrijkste regelzaken. Het Persoonlijk Overzicht Studeren is niet heel bekend, maar wordt na het delen ervan tijdens het interview wel gewaardeerd.

  • De eindexamenbrief die OCW in oktober stuurt bevat relevante informatie, maar de inhoud van de brief wordt door de timing niet goed onthouden. Informatie over praktische zaken is relevanter op een later moment in het eindexamenjaar.

De conclusies van dit onderzoek zijn besproken in de werkgroepen van Student Centraal. Dit onderzoek helpt hen bij het doen van praktische aanbevelingen.

Download het onderzoek

Meer weten over LOB en ouderbetrokkenheid?

 

Lees verder >