Aanvalsplan tegen voortijdig schoolverlaten in het mbo
maandag 3 april 2023
Dijkgraaf richt zich met zijn aanvalsplan ook op de aanpak van structurele oorzaken; het voorkomen van uitval door een soepele doorstroom bij een verkeerde opleidingskeuze, betere begeleiding en meer onderwijsruimte voor studenten die eigenlijk liever werken, dan op school zitten.
Lees verder >Vrij voorsorteren op later
maandag 3 april 2023
Aanbevelingen om vo-leerlingen de kans te geven verder te kijken dan typische mannen- en vrouwenberoepen
Dit rapport focust op hoe LOB genderstereotypen kan verminderen of tegengaan.
Om leerlingen voor te bereiden op het maken van een keuze voor een (vervolg)studie zetten middelbare scholen loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) in. LOB is ook bedoeld om leerlingen te begeleiden in het ontwikkelen van inzicht in hun kwaliteiten en mogelijkheden zodat leerlingen een passende keuze kunnen maken. LOB kan een belangrijke rol spelen in het doorbreken van stereotiepe keuzes.
Op basis van het onderzoek identificeert VHTO een aantal risico’s binnen LOB die ervoor kunnen zorgen dat genderstereotypen een rol spelen in het (studie)keuzeproces van leerlingen. VHTO adviseert onder meer:
-
begin op tijd met LOB en laat leerlingen vaak kennismaken met verschillende beroepen en verschillende (counterstereotiepe) beroepsbeoefenaars;
-
maak decanen, mentoren en docenten ervan bewust dat ze onbewuste genderstereotiepe opvattingen kunnen hebben over leerlingen en dat dit invloed kan hebben op de profiel- en studieadviezen die ze geven;
-
toets LOB-methoden en -testen op genderstereotiepe taal- en beeldgebruik;
-
veranker het tegengaan van genderstereotypen in het beleid rondom LOB;
-
houd er rekening mee dat andere kenmerken van leerlingen dan hun gender, zoals het inkomen van hun ouders, hun biculturele achtergrond, hun geloof enzovoort ook kunnen resulteren in stereotypen die de keuzes van leerlingen nóg verder kunnen beperken.
Lees het volledige adviesrapport
Wil jij weten hoe je met LOB stereotype keuzes kunt doorbreken? Stuur dan een mail naar info@expertisepuntlob.nl of benader je regio-contactpersoon.
Lees verder >Kamerbrief over rapport Een stevige positie in het hoger onderwijs
woensdag 29 maart 2023
Associate degree-opleidingen nemen nog steeds toe in aantal en in aantal deelnemers en hebben daarmee een stevige positie bemachtigd in het hoger onderwijs.
Dit rapport doet verslag van de meerjarige monitor (2018-2022) die is uitgevoerd na de verzelfstandiging van de Ad. Daarin staat drie thema’s centraal:
-
het onderwijsaanbod
-
de Ad-student
-
de arbeidsmarktpositie na afstuderen.
Download het rapport Een stevige positie in het hoger onderwijs
Lees verder >MORA Onderwijskwaliteit: voor het in kaart brengen van alle onderwijsprocessen
woensdag 29 maart 2023
In de diverse procesketens staat beschreven welke rol LOB hierin heeft en zijn verwijzingen naar praktische tools en handreikingen van het Expertisepunt LOB opgenomen. Zo worden onderwijsteams vanuit de eigen taak ondersteund en wegwijs gemaakt bij het vormgeven van loopbaanontwikkeling.
Lees verder >Samen bouwen aan de aansluiting vmbo-mbo
woensdag 29 maart 2023
Deze twaalf leerlabs zijn ieder op hun eigen manier aan de slag gegaan met de samenwerking tussen vo en mbo en het verbeteren van de aansluiting tussen beide soorten onderwijs. Er is veel werk verzet, er waren hoogtepunten en er waren hobbels die genomen moesten worden. De opbrengsten zijn gebundeld in een digizine. In tien interviewartikelen met in totaal twaalf leerlabs zijn veel leerlessen en inzichten opgetekend. In een rode‑draad‑artikel zijn de praktijkervaringen samengevat en vertaald naar enkele inzichtelijke modellen en conceptuele kapstokken.
Lees verder >Gevolgen van 16 maanden corona voor het onderwijs
woensdag 29 maart 2023
In het voortgezet onderwijs zijn er zorgen over leerachterstanden, maar nog meer over motivatie, welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook geven leerlingen aan dat zij door corona minder goed weten waar ze wel en waar ze minder goed in zijn, terwijl dit een belangrijke basis is voor het maken van loopbaankeuzes.
In het mbo waren er vooral knelpunten in de beroepspraktijkvorming. De kans dat een student een stage volgde volgens het onderwijsprogramma, bij een erkend leerbedrijf en binnen de sector van de opleiding, was sterk afhankelijk van de sector waarin de student een opleiding volgde. Hierdoor konden veel studenten minder praktijkervaring opdoen. Er worden echter ook voordelen gezien, zoals de intensievere persoonlijke begeleiding van studenten.
In het ho werd vooral ingezet op een goede digitale lesomgeving, docenten vaardiger maken in afstandsonderwijs en inzet van extra werkruimtes. Als studenten zouden mogen kiezen waarin geïnvesteerd wordt zolang er coronabeperkingen van kracht zijn, hadden ze een voorkeur voor investeringen in begeleiding op het gebied van welzijn van de studenten, in studiebegeleiding en in de organisatie van activiteiten ter versterking van de saamhorigheid.
Lees verder >Inspiratie- en uitwisselingsbijeenkomst LOB-CV
donderdag 23 maart 2023
Doel is om samen met vo, mbo & hbo in de regio te gaan opschalen. Maar hoe gaat het eraan toe in de praktijk? Vanuit het vo en het hbo worden ervaringen gedeeld. Daarnaast gaan we graag in gesprek hoe het LOB-cv voor jouw school of opleiding zou kunnen werken.
De volgende punten staan 20 april centraal:
-
Korte intro LOB-cv (doel en gebruik)
-
Gebruik en ervaringen LOB-cv; vo, mbo & hbo
-
LOB-cv - inzet landelijk
-
Knelpunten/belemmeringen LOB-cv en eventuele oplossingen
-
LOB-cv integreren in het LOB-programma
Geïnteresseerd, meld je dan aan via onze Agenda.
Lees verder >Regeling kwaliteitsafspraken 2024-2027 gepubliceerd
donderdag 23 maart 2023
In de werkagenda zijn doelstellingen en maatregelen opgenomen, waaronder maatregelen uit het coalitieakkoord, waaraan mbo-instellingen, het bedrijfsleven en de overheid de komende jaren gezamenlijk werken. Met de onlangs gepubliceerde Regeling kwaliteitsafspraken mbo 2024–2027 kunnen bekostigde instellingen een aanvulling op hun reguliere bekostiging ontvangen om de doelstellingen van de werkagenda te helpen realiseren.
Lees verder >Profielkeuzetool
maandag 20 maart 2023
Een team van onderzoekers heeft deze tool ontwikkeld, waarbij ook het Nationaal Regioorgaan Onderwijsonderzoek bij is betrokken. Na het doorlopen van een aantal vragen, krijg je een advies die je later als PDF aangeboden krijgt.
Wil je meer weten, kijk dan op deze link.
Lees verder >