Nieuws

Expertisepunt LOB

Handreiking LOB havo/vwo geactualiseerd: Van kiezen naar leren kiezen

donderdag 26 januari 2023

Deze handreiking is bedoeld als hulpmiddel bij het versterken en borgen van het bestaande LOB-programma en kan ook fungeren als inspiratiedocument. Dit document is een handreiking aan decanen, mentoren, docenten, teamleiders en schoolleiders in havo en vwo. De school bepaalt en beslist zelf hoe LOB het beste kan worden ingezet, passend bij eigen visie en beleid.

Binnen het onderwijs wordt als het goed is al vroeg de basis gelegd voor het leren kennen van jezelf. Naast het aanleren van kennis, is het net zo belangrijk om op school brede vaardigheden te ontwikkelen, waarbij je als leerling ontdekt welke talenten je hebt en waar je goed in bent of kunt worden. Dit maakt dat leerlingen (met de juiste begeleiding) passende loopbaankeuzes kunnen maken. Omdat de toekomst onvoorspelbaar is en veel banen zoals we die nu kennen niet meer zullen bestaan, is het belangrijk leerlingen hierop voor te bereiden zodat ze bewuste keuzes kunnen maken en regie krijgen en houden over hun eigen loopbaan.

Lees verder >

Online module Versterken loopbaanontwikkeling uitgebreid met module 'Het loopbaangesprek'

donderdag 26 januari 2023

Wil je aan de slag met loopbaanbegeleiding in jouw organisatie? De module Versterken loopbaanontwikkeling wijst je hierbij de weg en zet aan tot actie! De module is nu uitgebreid met het thema 'het loopbaangesprek'

In deze module wordt dieper ingegaan op het belang van het voeren van loopbaangesprekken en worden allerlei tips en voorbeelden gegeven over hoe je een loopbaangesprek voert. Zo worden jongeren daadwerkelijk geholpen bij het zetten van een stap in hun loopbaanontwikkeling.

Ook interessant:

 

Lees verder >

Podcast Koen Vos over brede vorming in het mbo 'Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan’

donderdag 26 januari 2023

“Zonder achtervang leven, of zonder grond waar je op staat, dat is voor veel jonge mensen best zwaar. Ik geloof dat Nietzsche dat al 200 jaar geleden zei (…) Het idee is om met studenten na te denken over: welke oriëntatie zou jij willen kiezen in jouw leven? Op welke manier ga jij koers houden?"

Koen Vos (65) heeft als boegbeeld van het practoraat Brede Vorming bij ROC Friese Poort niet de wijsheid in pacht, maar weet intussen dat ook mbo-studenten wel degelijk geïnteresseerd kunnen raken in kunst, filosofie, literatuur en levensbeschouwing.

In deze NIVOZ-podcast hoor je deze practor over zijn praktijk, zijn denken, de urgentie en zijn aanpak.

Beluister de podcast via: https://lnkd.in/eK5HuiTK

Lees verder >

Publicatie subsidieregeling verbeteren aansluiting beroepskolom loopt vertraging op

donderdag 26 januari 2023

De subsidieregeling verbeteren aansluiting vmbo-mbo-hbo loopt vertraging op. Publicatie van de regeling loopt naar verwachting op zijn minst twee maanden vertraging op.

Over een aantal beslispunten bestaat nog discussie:

  • de focus van de regeling; is deze gericht op (tekort-)sectoren en welke zijn dat dan, of is deze meer breed georiënteerd;

  • de beschikbaarstelling van de doorstroomgegevens (vo-mbo en mbo-hbo) aan de scholen.

Voor de MBO Raad is onduidelijk hoe onze scholen de regeling kunnen uitvoeren zonder deze gegevens. Nadat hierover is beslit moet nog een uitvoeringstoets door DUS-I worden gedaan. Deze toets neemt circa 6-8 weken in beslag. Publicatie van de regeling loopt naar verwachting op zijn minst twee maanden vertraging op.

Lees verder >

Vissen in eigen vijver loont

woensdag 21 december 2022

Het Expertisepunt LOB en Voion verzorgden op 23 november tijdens het congres van de VO-raad gezamenlijk de workshop ‘Vissen in eigen vijver’, met als voornaamste thema: de leerlingen die nu in de klas zitten zijn de potentiële leraren van de toekomst.

Onderzoek naar uitstroom van leerlingen Uit onderzoek van ResearchNed (2022) blijkt dat het percentage leerlingen dat voor een lerarenopleiding kiest het grootst is op de havo. Wel zijn er grote verschillen tussen scholen: het aandeel per school met betrekking tot doorstroom naar een lerarenopleiding varieert tussen 0 en bijna 23 procent. Deze verschillen zijn blijvend over meerdere jaren. Het is daarom belangrijk dat scholen nadenken over hoe loopbaanontwikkeling een plek vindt in het onderwijs, welke loopbaanactiviteiten bijdragen aan de oriëntatie op het leraarschap en welke kansen er zijn om deze activiteiten te versterken of uit te breiden.

Inzichten en adviezen

Samen met circa 35 schoolbestuurders, directeuren, rectoren en andere onderwijsprofessionals zijn Voion en het Expertisepunt LOB (loopbaanontwikkeling en -begeleiding) hierover met elkaar in gesprek gegaan. Na het zien van een aantal inspirerende voorbeelden uit de regio, zoals een vlog van een docent van het college De Populier, die terugkwam naar haar ‘eigen oude school’, het traject High potentials voor de klas van de RAP regio West-Brabant en het tutoringsprogramma van de RAP regio Zwolle, deelden de aanwezigen hun inzichten over de mogelijke kansen die er zijn rondom LOB in hun eigen onderwijspraktijk, schoolbestuur of regio. Er werd onder andere gesproken over het creëren van hybride banen, samen opleiden, over stageplekken in de bovenbouw van het vmbo en het stimuleren van de docent als rolmodel.

De workshop werd afgesloten met een aantal adviezen van het Expertisepunt LOB over het versterken van loopbaanontwikkeling:

Ook ontvingen de deelnemers een factsheet met daarin de belangrijkste tips uit het onderzoek van ResearchNed om de doorstroom naar de lerarenopleidingen te bevorderen. Want vissen in eigen vijver loont!

Lees verder >

KiesMBO: verbeteringen maakt kiezen juiste opleiding nog makkelijker

donderdag 15 december 2022

Op KiesMBO.nl is het vanaf nu mogelijk om beroepen makkelijker te vergelijken op basis van kans op stage, startsalaris en kans op werk. Ook zijn deze cijfers recent geactualiseerd. De informatie helpt scholieren om een goed onderbouwde studiekeuze te maken.

Bekijk het webinar LOB en Kansengelijkheid LIVE via dit nieuwbericht

donderdag 8 december 2022

Via onderstaande live-link met de studio in Utrecht, kan je nu via dit nieuwbericht meekijken met de live-uitzending van webinar LOB en kansengelijkheid. Veel kijk-en luisterplezier!

Podcast Zin in lesgeven: Het goede voorbeeld

donderdag 15 december 2022

Van sommige vo-scholen gaan veel meer leerlingen naar een lerarenopleiding dan van andere blijkt uit onderzoek. Dat is opmerkelijk. Zijn de docenten op de scholen die veel doorstroom naar de lerarenopleiding hebben meer ambassadeur van hun vak? Gaat dat dan intuïtief of bewust?

In dit podcastgesprek vertellen twee docenten, oud-leraar Bart Verbaan en zijn oud-leerling en collega Jeroen van den Ende, van het Haagse Lyceum De Populier over hun invloed bij de keuze voor een vervolgopleiding. Ook Karina Baarda van het Expertisepunt LOB reageert op het gesprek.

Luister de podcast

Lees verder >

Subsidieregeling nazorg mbo met jaar verlengd: vanaf 30 november aan te vragen

donderdag 1 december 2022

OCW verlengt de Subsidieregeling nazorg mbo 2022/2023 met een jaar. Scholen kunnen vanaf 30 november subsidie voor nazorg in 2023/2024 aanvragen.

Het doel van deze subsidie is mbo-instellingen in staat te stellen nazorg te bieden na diplomering. Scholen kunnen dan gediplomeerden met een moeilijke start op de arbeidsmarkt helpen bij de overstap naar werk of een vervolgopleiding. Voor deze aanvraagronde is weer 10,5 miljoen euro beschikbaar.

Scholen dienen vanaf woensdag 30 november tot en met vrijdag 23 december een aanvraag in via deze link. Resteren er na 23 december nog middelen? Dan wordt er vanaf 15 maart 2023 een nieuw aanvraagtijdvak opengesteld. De subsidie wordt dan verstrekt in volgorde van aanvraag totdat de middelen op zijn.

Lees verder >

Samenwerkingsverband mbo-arbeidsmarkt

woensdag 30 november 2022

Is uw school partner in een samenwerkingsverband dat de aansluiting van het mbo-onderwijs op de arbeidsmarkt beoogd te verbeteren? Dan is het goed om te weten dat ook in 2023 subsidie beschikbaar is via het RIF.

Er zijn twee aanvraagrondes. Let op: de eerstvolgende aanvraagronde is al snel en loopt van 1 januari tot en met 31 januari 2023.

Meer informatie over de aanvraagprocedure vind je op de website van DUS-I. 

Lees verder >