Nieuws

Expertisepunt LOB

Vacature Projectadviseur Expertisepunt LOB

donderdag 19 december 2024

Het Expertisepunt LOB zoekt versterking! Heb jij ervaring in het onderwijs en een visie op loopbaanontwikkeling en -oriëntatie (LOB) in havo, vwo en/of hbo? Kun jij schakelen tussen onderwijssectoren en beleidsontwikkelingen? Dan is deze rol als projectadviseur iets voor jou!

Je krijgt de kans om bij te dragen aan het versterken van LOB in Nederland en werkt aan het opbouwen van duurzame samenwerkingen tussen scholen, opleidingen en andere stakeholders.

Interesse?

Lees de vacature en stuur je sollicitatie vóór 19 januari 2025 in!

Lees verder >

Scholen krijgen wettelijke taak bij nazorg gediplomeerden

woensdag 18 december 2024

Mbo-scholen krijgen de wettelijke taak om studenten die een diploma behalen op niveau 1 (entree) of niveau 2 te begeleiden bij het vinden van werk. Volgens het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ behoudt de school deze verantwoordelijkheid maximaal een jaar na het afstuderen.

Het wetsvoorstel, voorbereid door vorige kabinetten en nu ingediend bij de Tweede Kamer, heeft als doel om jongeren die niet eenvoudig aan werk komen te helpen bij het vinden van een baan. Voor het mbo richt de wet zich primair op de jongeren die een entreeopleiding of een opleiding op niveau 2 volgen. Onderzoek heeft aangetoond dat jongeren die niet verder studeren vaak na diplomering moeite hebben met het vinden van werk. Er is sprake van een ‘kwetsbare transitieperiode’. In deze periode, de eindfase van de opleiding en de eerste periode na afstuderen, krijgt de school de opdracht aanvullende begeleiding te bieden.

Begeleiding

Het is de bedoeling dat de verplichte nazorg aansluit bij de begeleiding die de school nu al organiseert in het kader van loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB). De ondersteuning door de school kan bestaan uit persoonlijke gesprekken, aanvullende trainingen of begeleiding op de werkvloer. Omdat de school de jongere goed kent, kan de begeleiding goed aansluiten bij de specifieke behoefte van de jongere. Maximaal een jaar blijft de school betrokken bij de nazorg. De ondersteuning richt zich primair op jongeren die een opleiding volgen op niveau 1 of 2, maar de school kan ook (vrijwillig) kijken naar jongeren op de hogere mbo-niveaus.

Regionaal programma

Volgens het wetsvoorstel moeten scholen bij de nazorg aan gediplomeerden nauw samenwerken met partijen in de regio, zoals gemeenten en werkbedrijven. Het is de taak van de (centrum)gemeente om de totstandkoming van een ‘regionaal programma’ te coördineren. In zo’n programma leggen gemeenten, scholen en doorstroompunten (de voormalige regionale meld- en coördinatiepunten) vast op welke manier zij samenwerken bij de begeleiding van kwetsbare jongeren.

Warme overdracht
Bij die afspraken gaat het onder andere om de ‘warme overdracht’ die er moet zijn tussen school en gemeente. Die overdracht gaat via een overgangsdocument. De jongere dient in te stemmen met de overdracht. Als de jongere dit niet wil, gaat het niet door. Sowieso is de hele extra ondersteuning vrijwillig voor de jongere. De school is wettelijk verplicht de ondersteuning aan te bieden, vanuit het perspectief van de jongere is er sprake van vrijwilligheid.

Inspectie

Het gaat bij de nazorg aan gediplomeerden om een wettelijke taak voor mbo-scholen. De Onderwijsinspectie zal dan ook gaan toezien op de uitvoering van deze taak. Scholen krijgen extra geld om de nieuwe taak uit te voeren. Het landelijk budget dat hiervoor beschikbaar is, wordt opgehoogd van zo’n 50 naar 90 miljoen. De mbo-scholen hebben eerder ook al structureel extra geld gekregen voor het onderwijs aan studenten op niveau 2. Of deze middelen voldoende zijn om de extra werkzaamheden volwaardig te kunnen uitvoeren, moet in de praktijk blijken.

Lees hier meer informatie over het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’

Bron: mbo·today

Lees verder >

Verbeteringen aan de doorstroomtool op basis van feedback

donderdag 5 december 2024

De afgelopen weken zijn er op basis van reacties van gebruikers verschillende verbeteringen doorgevoerd in de Doorstroomtool. We willen iedereen die zijn of haar feedback heeft gedeeld hartelijk bedanken! Dankzij die input is de tool op diverse plekken aangepast en verder geoptimaliseerd.

De doorstroomtool blijft een groeidocument en we moedigen iedereen aan om de tool te blijven gebruiken en nieuwe suggesties door te geven. Samen zorgen we ervoor dat de tool steeds beter aansluit bij de wensen van de gebruikers.

Ga naar de doorstroomtool

Lees verder >

Inspiratielezing: De cruciale rol van de docent in LOB

donderdag 28 november 2024

Hoe generaties voorbereiden op een veranderende toekomst
Wat hebben jongeren nodig om succesvol keuzes te maken in een voortdurend veranderende wereld? In een inspiratielezing vertelt prof. dr. Marinka Kuijpers over het belang van LOB in de lerarenopleiding. Ze benadrukt hoe docenten generatie Z kunnen helpen vaardigheden te ontwikkelen die hen in staat stellen zinvolle keuzes te maken in hun leven en loopbaan. Bekijk de lezing en ontdek hoe het verbinden van zin en zinvolheid hier een sleutelrol in speelt.


Lees meer en bekijk de lezing.

Betere voorbereiding havo-leerlingen op het hbo nodig

donderdag 28 november 2024

Bijna een derde van de havisten die doorstroomt naar het hbo, stopt voortijdig, waarvan één op de tien al binnen een jaar. Een verkenning van de Onderwijsinspectie toont dat betere begeleiding bij studiekeuze en voorbereiding op hbo-studiepraktijk kunnen helpen om deze uitval te verminderen. Hoewel nog niet duidelijk is welke aanpak het beste werkt, zien onderzoekers kansen voor verbetering op beide vlakken.

Onderzoek naar doorlopende leerroute havo-hbo

De Onderwijsinspectie onderzoekt hoe havo-afdelingen het studiesucces van hun oud-leerlingen kunnen vergroten. Sicco Kole legt uit dat scholen met gerichte begeleiding en praktische voorbereiding mogelijk betere resultaten kunnen behalen. Vervolgonderzoek moet verdere inzichten bieden.

Bekijk de inspirerende video over dit onderwerp of lees het volledige onderzoek.

Lees verder >

Nieuwe podcast: ‘Wat is het beste voor je kind?’

woensdag 27 november 2024

Wat is het beste voor je kind? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar zodra kinderen naar school gaan, krijgen ze te maken met verwachtingen van ouders, leraren en de maatschappij. In de nieuwe podcast Wat is het beste voor je kind? onderzoekt Karim Amghar in vijf afleveringen wat kinderen écht nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen.

Samen met ouders, experts en kinderen zelf bespreekt Amghar de impact van onderwijsadviezen, kansenongelijkheid en maatschappelijke verwachtingen. De eerste afleveringen staan stil bij persoonlijke verhalen, met reflecties en praktische tips van deskundigen.

 

Meer weten?
Lees meer over deze podcast via MBO•today of beluister de podcast via de bekende podcastplatforms.

Lees verder >

Routekaart met tips voor intake passend onderwijs

donderdag 21 november 2024

Het Kennispunt MBO Passend Onderwijs ontwikkelde een praktische routekaart en handreiking voor passend onderwijs in het mbo. Deze materialen, ontwikkeld binnen de Verbeteragenda passend onderwijs mbo, bevatten tips en informatie voor professionals, studenten en ouders.

Van kennismaking tot de overgang naar de arbeidsmarkt: de routekaart ondersteunt bij iedere stap in de studentreis. Onderwerpen zoals samenwerking tussen vo/vso/pro en mbo, ouderbetrokkenheid, begeleiding tijdens stages en het informeren van studenten over ondersteuning komen uitgebreid aan bod.

Bezoek deze website van Kennispunt MBO Passend Onderwijs voor deze handige routekaart.

Lees verder >

Praktijkvoorbeeld van de maand: Bij de Netwerkplaats draait alles om het leren van ervaringen

donderdag 21 november 2024

De Netwerkplaats in de Achterhoek is een verbinder tussen LOB-vragen en de arbeidsmarkt.

Heb je een loopbaan- of een leervraag, dan brengen de mensen van de Netwerkplaats je in contact met iemand in de regio die je verder kan helpen. Sander Berendsen, Marij Striekwold en Jorik te Kaat vertellen hoe dat in zijn werk gaat.

Zelf vliegen met een drone? En dan aan alle vijftien directeuren van scholengroep Paraat scholen uitleggen hoe Artificiële Intelligentie werkt? De leerlingen konden het bijna niet geloven. ‘Gaan we dat écht doen?’ vroegen ze. ‘Ja, dat gaan we echt doen’, zei hun leerkracht, Jorik te Kaat. “Je mag echt vliegen met een drone, en je mag écht aan alle directeuren uitleggen hoe AI werkt.” Hij zag hoe de wereld voor zijn leerlingen geopend werd, en hoe enthousiast ze daarvan werden. Jorik te Kaat (Paraat scholen) vormt samen met Sander Berendsen (docent-onderzoeker op het Graafschap College en lerarenopleider bij de HAN) en Marij Striekwold (projectleider vanuit de HAN) de Netwerkplaats. Hun doel is loopbaanvragen en de arbeidsmarkt in de regio Achterhoek bij elkaar te brengen.

Lees het gehele interview

Lees verder >

Podcast met handvatten om Jongeren met autisme beter te begeleiden bij hun loopbaan

woensdag 20 november 2024

Deze podcast van Japke Ebbinge van de Loopbaancoach gaat over kansengelijkheid in het onderwijs. En hoe je door jongeren met autisme beter te begrijpen je ze ook beter kan ondersteunen bij het maken van (loopbaan)keuzes en in de weg naar de eindstreep.

Straks studeren in het mbo of hoger onderwijs

donderdag 14 november 2024

Alle eindexamenkandidaten vmbo, havo en vwo en examenstudenten mbo-4 ontvangen in het najaar informatie over een studie aan de mbo, hogeschool of universiteit.

Meer weten?

Op deze pagina vind je folders en video's met informatie over studiekeuze, aanmelden en studiefinanciering.