Themapagina Begeleiden en beoordelen van studenten op de werkplek
dinsdag 14 mei 2024
Op deze themapagina wordt ingegaan op de vraag hoe je mbo-studenten op hun stageplek zo goed mogelijk kunt begeleiden en hoe je hen beoordeelt op een manier die recht doet aan het leerproces van iedere student.
Lees verder >Netwerk mbo Alumniprofessionals
maandag 13 mei 2024
Het netwerk is bedoeld om ondersteuning te bieden aan vakgenoten. Via een Teams-omgeving en LinkedIn-groep is er onderling contact. Er is een landelijke bijeenkomst gepland op 15 mei 2024. Talloze voorbeelden en instrumenten op het gebied van Alumni zijn door de vernieuwde werkgroep overzichtelijke gemaakt en geborgd in een handige praatplaat.
Ook interessant:
De verbinding tussen LOB – alumni – Leven Lang Ontwikkelen | Expertisepunt LOB
Lees verder >Ouderbetrokkenheid 2024 bij regelzaken en studeren
maandag 6 mei 2024
De belangrijkste uitkomsten zijn:
-
Ouders zijn zeer emotioneel betrokken bij de fase van studiekeuze en regelzaken.
-
Ouders hechten het meeste belang aan het maken van de juiste studiekeuze, maar raken overweldigd door de grote hoeveelheid keuzes.
-
Ouders verwachten dat de praktische regelzaken makkelijk te regelen zijn en dat de informatie naar hen toe komt. Ze verwachten via mail door de middelbare school en vervolgopleiding te worden geïnformeerd over de belangrijkste regelzaken.
-
Van de Rijksoverheid verwachten ze een overzicht van de belangrijkste regelzaken. Het Persoonlijk Overzicht Studeren is niet heel bekend, maar wordt na het delen ervan tijdens het interview wel gewaardeerd.
-
De eindexamenbrief die OCW in oktober stuurt bevat relevante informatie, maar de inhoud van de brief wordt door de timing niet goed onthouden. Informatie over praktische zaken is relevanter op een later moment in het eindexamenjaar.
De conclusies van dit onderzoek zijn besproken in de werkgroepen van Student Centraal. Dit onderzoek helpt hen bij het doen van praktische aanbevelingen.
Meer weten over LOB en ouderbetrokkenheid?
Lees verder >
Praktijkpublicatie: Verstevigen van Reflectie in het Technisch Onderwijs
zondag 28 april 2024
Deze publicatie richt zich op het cruciale belang van reflectie in technisch onderwijs. Het behandelt de uitdagingen en noodzaak van reflectie voor studenten en docenten, en biedt praktische strategieën voor het inbedden van reflectie in het curriculum. Dit werk is het resultaat van een driejarig onderzoeks- en ontwikkelproject met Saxion en Windesheim, inclusief workshops en onderzoek onder studenten en docenten.
Ook interessant:
Lees verder >VMBO-Handreiking effectieve elementen loopbaanbegeleiding
donderdag 25 april 2024
‘De arbeidsmarkt is helaas niet zo maakbaar als we willen’
woensdag 24 april 2024
Tekin mist een bredere maatschappelijke discussies over de arbeidsmarkt. ‘Samen met Joany Krijt MBO Utrecht pleit ik voor een nationale arbeidsmarkttop waarin we integraal naar de arbeidsmarkt kijken. Niet alleen naar die van nu maar ook naar die van de toekomst.’ Die integrale kijk én aanpak vormen ook de handreiking die Tekin doet. ‘Laten we kijken naar de belemmeringen en hoe we die samen, met positieve energie, uit de weg ruimen. De urgentie is enorm. We kunnen dit probleem niet alleen oplossen, de arbeidsmarkt is helaas niet zo maakbaar als we willen. Een multidisciplinaire aanpak is nodig. Onze scholen staan te trappelen om aan de slag te gaan. Door bestuurlijke en politieke vertraging dreigt hun motivatie, enthousiasme en energie weg te ebben.’
Verankering van LOB op het Dendron College: Een succesvol traject
maandag 22 april 2024
Sinds 2007 is het Dendron College zeer actief op het gebied van LOB. Hoewel er binnen de school al veel gebeurde, ontbrak het aan een duidelijke LOB-leerlijn.
Samen met een team docenten is gestart met het opstellen van een LOB-visie en verbeterplan. Het doel was niet alleen om activiteiten te beschrijven, maar ook om een concreet plan te creëren dat niet slechts in dossiers verdwijnt. In het plan is vastgelegd wat er op welk moment plaatsvindt.
De insteek van Dendron is dat LOB wordt versterkt in de hele school en niet alleen in het VMBO, ook de Havisten en VWO-ers staan voor het maken van belangrijke keuzes. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het professionaliseren van de docenten. Alle docenten hebben coachtrainingen gevolgd, en recentelijk is er een ontwikkeldag georganiseerd om LOB te verankeren in iedere vakles. LOB behoort namelijk niet alleen tot de verantwoordelijkheid van de decaan, maar van iedereen die werkzaam is op school.
Meer weten over tot welke aanpak dit heeft geleid? Lees het artikel in Sterk Beroepsonderwijs.
Ook interessant:
Lees verder >
Vmbo’ers ontwikkelen zich tot zelfbewuste burgers
donderdag 18 april 2024
‘Als onderwijs doen we nog te weinig om onze leerlingen voldoende voor te bereiden op grote maatschappelijke vraagstukken en ze een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen’, constateerde het Mundus College acht jaar geleden. De schoolleiding gaf docenten de ruimte om een onderwijsprogramma Persoonsvorming en Socialisatie te ontwikkelen. Het programma verbindt burgerschapsonderwijs en identiteitsontwikkeling met vragen als ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat wil ik in de maatschappij?’
Lees verder >Complexe mbo-opleidingsnamen zijn struikelblok in studiekeuze
donderdag 18 april 2024
Studiekeuze is al een lastige opgave voor studiekiezers op het vmbo. De terminologie maakt het nog een stuk complexer.
Benieuwd wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat deze drempel wordt verlaagd en studiekiezers een weloverwogen en toekomstbestendige studiekeuze kunnen maken? Lees dan dit artikel.
Lees verder >Voorbereiding op het ‘echte’ leven Praktijkgerichte programma’s voor de havo
woensdag 17 april 2024
Het zijn andere scholen, door hun voorgeschiedenis en hun omgeving. Over de doelstellingen van het experiment zijn ze het eens. Beide scholen attenderen op de beperkingen van de meer traditionele havo-opleidingen. Kim: “Havoleerlingen zitten, bij wijze van spreken, de hele dag in de boeken. Maar in het werkzame leven worden vaardigheden en denkniveau steeds belangrijker, het gaat om meer dan kennis. Die moet je kunnen toepassen, je moet bovendien kunnen samenwerken.” Ton van der Loop, docent economie en kartrekker van wat het Mondriaan College 20-80 Learning noemt (waarover verderop meer), formuleert het zo: “Alleen in het voortgezet onderwijs denken we nog dat de wereld uit schoolvakken bestaat. In het echte leven gaat het anders, dat weten we allemaal.”
Tot zover de overeenkomsten. Want de verschillen zijn groot. In Oldenzaal ligt het accent nu nog op technologie, in Oss op meer algemene vaardigheden. Dat kan ook, want SLO reikt wel einddoelen aan maar geen lesmethoden. Die ontwikkelen docenten zelf. Met vallen en opstaan. “De les is: durf te beginnen, durf te falen”, geeft Ton alvast mee.
Lees verder >