Nieuwe publicatie: Iedereen de techniek in?! – Handvatten voor inclusieve talentontwikkeling
De nieuwe publicatie “Iedereen de techniek in?! Handvatten voor inclusieve talentontwikkeling” van TechYourFuture biedt scholen in het voortgezet onderwijs praktische handvatten om inclusieve talentontwikkeling te bevorderen.
Wat vind je in deze publicatie?
- Zes werkzame principes voor inclusief talentbeleid, zoals betekenisvol onderwijs, goede loopbaanoriëntatie, aandacht voor zelfvertrouwen, motiverende pedagogiek, ouderbetrokkenheid en representatie in leerinhoud en rolmodellen.
- Randvoorwaarden voor duurzame implementatie, waaronder de rol van de docent, leiderschap binnen de school en samenwerking met bedrijven en vervolgonderwijs.
- Praktische tips en voorbeelden waarmee scholen direct aan de slag kunnen.
Waarom is deze publicatie relevant?
Techniek en technologie spelen een steeds grotere rol in onze samenleving. Het is belangrijk dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen om kennis te maken met deze domeinen. De publicatie helpt scholen om drempels weg te nemen en leerlingen te ondersteunen bij het ontdekken van hun talenten, met speciale aandacht voor loopbaanoriëntatie, motivatie en het betrekken van ouders.
Voor wie?
Deze publicatie is bedoeld voor schoolleiders, docenten, decanen, mentoren en iedereen die zich inzet voor loopbaanontwikkeling en gelijke kansen in het onderwijs.
De publicatie is nu beschikbaar! Ontdek hoe jouw school kan bijdragen aan inclusieve talentontwikkeling.
Aanvulling door het Expertisepunt LOB
Koppelingen met andere LOB-materialen
Door deze publicatie te combineren met bestaande LOB-materialen ontstaat een krachtig en samenhangend aanbod voor scholen die werk willen maken van inclusieve talentontwikkeling. Zo sluit “Iedereen de techniek in?!” aan bij:
- Loopbaangerichte leeromgeving: De publicatie versterkt de inzichten uit de Wegwijzer Loopbaangerichte leeromgeving en de infographic Faciliteren LOB-leeromgeving, waarin praktische handvatten staan voor het inrichten van een leeromgeving die leerlingen ondersteunt bij het maken van loopbaankeuzes.
- Ouderbetrokkenheid: Er wordt expliciet aandacht besteed aan de rol van ouders, in lijn met de Wegwijzer Ouders en LOB, zodat scholen ouders actief kunnen betrekken bij de loopbaanontwikkeling van hun kind.
- Regionale samenwerking: De handreiking, reflectietool en rapportage Samenwerken in de regio aan doorstroom biedt concrete tools en succesfactoren voor effectieve samenwerking tussen scholen en partners in de regio, wat in de publicatie als randvoorwaarde wordt genoemd.
Door deze materialen te combineren, kunnen scholen gericht aan de slag met het creëren van gelijke kansen, het versterken van loopbaanoriëntatie en het realiseren van een inclusieve en toekomstgerichte leeromgeving voor álle leerlingen.



