Nieuws

Expertisepunt LOB

Nieuw onderzoeksrapport: Wat maakt LOB-activiteiten succesvol?

12-06-2025
Onderwijsinstellingen in het vo, mbo en ho werken dagelijks aan loopbaanontwikkeling, -oriëntatie en -(studie)begeleiding (LOB) om jongeren en jongvolwassenen te helpen richting te geven aan hun toekomst. Maar wat maakt een LOB-activiteit nu écht succesvol? Associate lector Daphne Wiersema en onderzoeker Mieke van Diepen van de Hogeschool van Amsterdam gingen op onderzoek uit.

Het onderzoek – Leren van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk – is uitgevoerd in opdracht van het Expertisepunt LOB en gebaseerd op een analyse van 65 praktijkvoorbeelden uit de databank van het Expertisepunt. De centrale vraag: waarom worden deze voorbeelden als succesvol ervaren?

 

Vijf succescategorieën
Op basis van de analyse identificeerden de onderzoekers vijf categorieën van succeselementen:

  1. De taal van jongeren spreken
  2. Aansluiten bij basisbehoeften van jongeren (relatie, autonomie en competentie)
  3. Samen werken aan LOB binnen de organisatie
  4. Samen werken aan LOB buiten de organisatie
  5. Materiële randvoorwaarden

Opvallend is dat vooral het aansluiten bij de taal en basisbehoeften van jongeren veelvuldig werd genoemd in de praktijkvoorbeelden. Dit laat zien dat effectieve LOB meer is dan alleen goede begeleiding; het vraagt ook om een benadering die jongeren écht begrijpt en betrekt.

 

Meer dan alleen ‘leren kiezen’
Naast het versterken van loopbaancompetenties – zoals vaak centraal staat in definities van LOB – bleken instellingen ook andere doelen na te streven, zoals het verbeteren van taalvaardigheid. LOB wordt in de praktijk dus vaak breder geïnterpreteerd dan enkel ‘leren kiezen’.

Een ander interessant inzicht: sommige LOB-activiteiten richtten zich niet direct op jongeren, maar op het versterken van de leeromgeving of de samenwerking met externe partijen, zoals ouders of het werkveld.

 

Aanbevelingen voor de praktijk
Om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij het ontwerpen en versterken van LOB-activiteiten, bevelen de onderzoekers het volgende aan:

  • Ontwikkel een checklist of handreiking met succeselementen.
  • Presenteer doelen en subdoelen van LOB in een schematisch overzicht.
  • Zorg voor meer eenduidigheid in praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld via een vaste vragenlijst of leidraad.

 

200+ voorbeelden om van te leren
Wij bieden inmiddels ruim 200 inspirerende praktijkvoorbeelden op deze website. Met het nieuwe onderzoek krijgen deze voorbeelden extra waarde: ze maken zichtbaar wat werkt en waarom.

 

Lees het volledige rapport Leren van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk.
Bekijk de praktijkvoorbeelden op onze website.