LOB-opdrachtenbank

Expertisepunt LOB

De LOB-opdrachten uit deze opdrachtenbank kan je op jouw school inzetten binnen het eigen LOB-programma. De opdrachten gaan uit van de loopbaancompetenties en dragen bij aan kansengelijkheid.

De LOB-opdrachten bestaan uit een docentenhandleiding en een jongerenopdracht en kunnen (met bronvermelding) gratis worden gedownload, geprint en gebruikt. Onze docentenhandleidingen zijn meestal met een kleine verandering aan te passen aan je eigen wensen of behoeftes. Je kunt bijvoorbeeld van een docentenhandleiding die speciaal is ontwikkeld voor de BPV kun je met een kleine aanpassing een opdracht maken voor stages binnen het vo.

Wil je zelf een LOB-opdracht maken, maak dan gebruik van onze formats voor de docentenhandleiding en jongerenopdracht. Beschik je over materiaal dat voor elke school vrij beschikbaar is en een aanvulling is op het bestaande aanbod? Stuur ons dan een bericht.

< overzicht

Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

Doelen bijeenkomst 1: Praten over studie- en beroepskeuze (versie ouders)

  • Bewustwording bij ouders van het belang van hun betrokkenheid bij de studie- en beroepskeuze.

  • Inzicht vergroten bij ouders in meer en minder effectieve betrokkenheid (met name de manier waarop het gesprek wordt gevoerd) over de studie- en beroepskeuze.

  • Handvatten voor effectieve en ondersteunende begeleiding van het eigen kind bij de studie- en beroepskeuze.

  • Ouders op een positieve manier leren kijken naar de kwaliteiten en wensen van het eigen kind.

  • Ouders bewust maken van kansrijke sectoren/ beroepen op de arbeidsmarkt.

Doelen bijeenkomst 1: Praten over studie- en beroepskeuze (versie leerlingen)

  • Bewustwording bij leerlingen van het belang van betrokkenheid van ouders bij de studie- en beroepskeuze.

  • Inzicht vergroten bij de leerlingen in meer en minder effectieve betrokkenheid (met name de manier waarop het gesprek wordt gevoerd) over de studie- en beroepskeuze.

  • Handvatten voor het maken van keuzes van de leerling bij de studie- en beroepskeuze.

  • Aandacht voor de kwaliteiten en wensen van de leerling.