Het praktijkonderwijs is in het leven geroepen om zo praktijkgericht mogelijk leerlingen te begeleiden naar vervolgonderwijs of een eerste stap op de arbeidsmarkt. Het voortgezet speciaal onderwijs is inhoudelijk hetzelfde als het reguliere voortgezet onderwijs, maar dan aangepast aan de onderwijsbehoefte van leerlingen met een beperking.
Door jongeren activiteiten aan te bieden, te begeleiden en met hen in gesprek te gaan, ontdekken zij hun talent en vormen ze een realistisch beeld van hun loopbaan- en beroepsmogelijkheden. Aandacht voor LOB in het praktijk en (voortgezet) speciaal onderwijs kan helpen om bewuste en gefundeerde loopbaankeuzes te maken. Op het gebied van LOB wordt in het praktijk- en speciaal onderwijs al volop aandacht besteed, anders dan het vmbo is er echter (nog) geen verplichting voor LOB. Er is dus geen diploma-eis voor LOB, maar, net als op havo- en vwo scholen is er steeds meer aandacht voor LOB binnen de onderwijsprogramma's.
Praktijkvoorbeelden
Tools
Benieuwd hoe andere scholen uitvoering geven aan LOB? Laat je inspireren door deze praktijkvoorbeelden!
Maak gebruik van deze tools om LOB op jouw school te versterken.
De samenwerking vsopro is ontstaan vanuit de ministeries van SZW en OCW en is bedoeld om regionale samenwerking op de aansluiting vso/pro en de arbeidsmarkt te versterken.
Door het ontwikkelen van loopbaancompetenties krijgen jongeren meer inzicht in zichzelf als professional en ontwikkelen hiermee een beeld van welk werk en welke werkomgeving het beste bij hen past. Er zit geen vaste volgorde in hoe de loopbaancompetenties ingezet moeten worden. Wel is het werken aan de competenties een cyclisch proces dat tijdens de gehele onderwijsperiode plaatsvindt. In deze wegwijzer lees je welke loopbaancompetenties er zijn, welk doel ze hebben en hoe kun je ze kunt inzetten.