Praktijkvoorbeelden LOB

Expertisepunt LOB
< overzicht

Workshop speciaal ontwikkeld om de betrokkenheid van bi-culturele ouders te versterken

_____________________________________________________________________________

Daniëlle Vogels en Djawad Ahmadi zetten zich samen in voor oudervoorlichting over studiekeuze, met speciale aandacht voor ouders met een bi-culturele achtergrond en beperkte kennis van het hoger onderwijs. Vanuit hun persoonlijke én professionele ervaring bieden zij kosteloze workshops aan waarin inspiratie, bewustwording en praktische handvatten centraal staan. De workshops zijn bedoeld om ouders beter toe te rusten hun kinderen te begeleiden bij het maken van een passende studiekeuze. Scholen in de Randstad en regio Wageningen kunnen deze interactieve bijeenkomsten aanvragen via Daniëlle of Djawad.
 

▶ Doel van dit praktijkvoorbeeld

▶ Doelgroep

▶ Werkvorm

▶ Wat maakt dit succesvol?

▶ Samenwerking / randvoorwaarden

▶ Downloads of extra materiaal

▶ Duur

_____________________________________________________________________________

Daniëlle Vogels is voorlichter studiekeuzeactiviteiten vanuit Wageningen University & Research met als specialisatie ouderbetrokkenheid. Djawad Ahmadi is voormalig projectmedewerker Ouderbetrokkenheid en Student Empowerment bij Windesheim en doet een master Social Work aan de Hogeschool van Amsterdam. 

Daniëlle Vogels en Djawad Ahmadi ontmoetten elkaar voor het eerst tijdens een workshop van Daniëlle over studiekeuze, tussenjaar en kansen(on)gelijkheid en later opnieuw binnen de werkgroep Oriënteren en kiezen van het ministerie van OCW. Deze ontmoeting vormde het begin van een vruchtbare samenwerking. Twee jaar later zetten zij zich samen in voor een project van Wageningen University & Research, gericht op studiekeuzevoorlichting voor ouders met een bi-culturele achtergrond en beperkte kennis van het hoger onderwijs.


“Al twee jaar ga ik wekelijks naar scholen om ouders voorlichting te geven over studiekeuzes,” vertelt Daniëlle. “Maar meestal zie ik daar vooral witte ouders. Dat viel me eerder ook al op toen ik voorlichting gaf vanuit  het TussenjaarKenniscentrum. Jammer, want uit onderzoek weten we dat jongeren met een bi-culturele achtergrond vaker stoppen met hun studie. Verwachtingen van ouders en omgeving spelen daarin een grote rol. Soms beginnen jongeren aan een studie zonder een goed beeld van wat ze kunnen verwachten, en dan valt het tegen. Met goede voorlichting kunnen we ouders beter toerusten om hun kinderen hierbij te ondersteunen. Voor ouders met een bi-culturele achtergrond is het beter als die voorlichting wordt gegeven door iemand die zelf een bi-culturele achtergrond heeft.”

“Vanaf mijn 22e zet ik mij in om jongeren te ondersteunen bij hun studiekeuze, vertelt Djawad. “Dat zijn jongeren met heel uiteenlopende achtergronden: van jongeren zonder startkwalificatie tot mbo’ers en hbo-studenten die ontdekt hebben dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Vanuit mijn eigen ervaring en achtergrond hebben jongeren met een bi-culturele achtergrond hierbij mijn bijzondere aandacht. Dit schooljaar richt ik mij voor het eerst ook op ouders met een bi-culturele achtergrond. Mijn doel is om op zoveel mogelijk scholen uitgenodigd te worden om daar voor deze groep ouders workshops te geven over hoe zij hun kind kunnen ondersteunen bij hun loopbaanproces. Ik ben ervan overtuigd dat zowel jongeren al ouders bewust(er) met dit proces kunnen omgaan. Als een keuze goed is onderbouwd, is het niet erg als dat uiteindelijk niet de juiste keuze blijkt te zijn!

Mijn persoonlijke ervaring en levensverhaal spelen een grote rol bij mijn betrokkenheid bij dit onderwerp. Op vijfjarige leeftijd vluchtte ik samen met mijn familie vanuit Iran naar Nederland. De eerste negen jaar bracht ik door in asielzoekerscentra en een periode leefden we zelfs op straat. Pas op dertienjarige leeftijd kon ik echt naar school. Ondanks deze moeilijke start wist ik uiteindelijk via omwegen mijn havodiploma te behalen. Net als veel familieleden begon ik daarna aan een studie Rechten, maar al snel merkte ik dat deze opleiding niet bij mij paste. Wat wél bij mij zou passen, wist ik op dat moment niet.

Een toevallige ontmoeting met mijn voormalige maatschappelijk werker bracht de omslag. Hij zag in mij een toekomst in Social Work, en dat bleek een schot in de roos. Nog altijd ben ik dankbaar dat hij dat inzicht met mij deelde. Social Work sluit goed aan bij mijn talenten en drijfveren, en vormt de basis voor mijn inzet om jongeren en ouders met een bi-culturele achtergrond te ondersteunen bij het maken van een weloverwogen studiekeuze.

Veel scholen vragen zich af hoe ze bi-culturele ouders beter kunnen betrekken bij schoolactiviteiten. Mijn belangrijkste advies: vermijd zoveel mogelijk het sturen van e-mails. Persoonlijk contact werkt veel effectiever. Geef ouders bijvoorbeeld via hun kinderen geprinte informatie mee in verschillende talen, of – nog beter – bel ze even op. Waar nodig kan dit met ondersteuning van een tolk.

Ik heb niet de illusie dat ik alle problemen rondom ouderbetrokkenheid van bi-culturele ouders kan oplossen, maar ik kan wel een zetje geven in de goede richting. En wellicht kan ik hierin dankzij mijn levens- en werkervaring juist het verschil maken door een andere aanpak.” 

 

Vanaf dit schooljaar kunnen scholen Djawad uitnodigen voor een interactieve workshop, speciaal ontwikkeld voor ouders met een bi-culturele achtergrond en ouders die minder bekend zijn met het hoger onderwijs. Tijdens de workshop zijn altijd twee studenten met een bi-culturele achtergrond aanwezig om hun persoonlijke ervaringen te delen en ouders te inspireren.

De workshop duurt 1,5 tot 2 uur en bestaat uit drie onderdelen:

  • Inspiratie:  Djawad en de studenten vertellen hun persoonlijke verhaal.
  • Bewustwording: ouders ontdekken hun rol en hoe zijn hun kind kunnen ondersteunen.
  • Praktische tools: concrete handvatten om hun kind te begeleiden, bijvoorbeeld via een rollenspel.

Deelname aan deze workshop is volledig kosteloos. Wageningen University & Research financiert het programma vanuit de ambitie om meer diversiteit binnen het studentenbestand te realiseren. De workshop is in eerste instantie ontwikkeld voor havo- en vwo-ouders, maar Djawad denkt graag mee over een passende variant voor het vmbo.


Scholen in de Randstad en rondom Wageningen (Arnhem, Nijmegen, Ede en Amersfoort), kunnen deze workshop aanvragen. Neem gerust contact op met Djawad of Daniëlle om de mogelijkheden voor jouw school te bespreken.

 

Meer informatie over studiekeuzebegeleiding vanuit Wageningen University & Research:

 

Meer weten? 

Neem contact op met D. Vogels of M. Ahmadi