Sterke LOB-begeleiding bij Curio Start: maatwerk, betrokkenheid en alle ruimte voor keuzes maken
__________________________________________________________________
Curio Start biedt kleinschalig en persoonlijk onderwijs aan studenten met diverse achtergronden, gericht op het ontdekken van talenten en het maken van passende keuzes. Binnen entree en mbo breed is LOB volledig geïntegreerd, met betrokken docenten en maatwerktrajecten. Studenten krijgen ruimte om te groeien via een breed profielaanbod en flexibele routes. De aanpak stimuleert zelfregie en succesvolle doorstroom naar vervolgopleidingen of werk.
Curio Start is een onderdeel van Curio. Dit is een brede mbo- en vmbo-opleider in West-Brabant, die jongeren en volwassenen helpt om hun talenten te ontdekken en zich te ontwikkelen richting werk of een vervolgopleiding.
Een breed en divers onderwijsaanbod
Onder Curio Start vallen onder andere de ISK, de vavo, het praktijkonderwijs en entree/mbo breed.
In dit praktijkvoorbeeld zoomen we in op de succesvolle aanpak van LOB binnen de opleidingen entree en mbo breed. Het doel: studenten met een vaak kwetsbare achtergrond helpen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen en zélf richting te geven aan hun toekomst.
Entree en mbo breed wordt aangeboden op twee locaties: Breda en Bergen op Zoom. Hier worden zo’n 700 studenten begeleid, elk met een eigen verhaal. De kracht van de opleiding zit in de kleinschaligheid. Er wordt gewerkt in onderwijsteams in een huiskamerachtige setting. Dit zorgt ervoor dat studenten zich gezien en gehoord voelen, een belangrijke voorwaarde voor groei. Docenten en conciërges hebben veel aandacht voor de individuele student.
Daarbij is het onderwijsaanbod breed: 9 profielen binnen entree en 8 binnen mbo breed, bol én bbl. Zo kunnen studenten zich goed oriënteren en een richting kiezen die past bij hun wensen en mogelijkheden. Er is een goede samenwerking met beroepscolleges uit de regio, zodat studenten na het basisjaar bij mbo breed gemakkelijk kunnen doorstromen naar een reguliere niveau-2 opleiding. Ook volgen entreestudenten vaktheorie, waarin ze 16 weken les krijgen op het beroepscollege (mbo 2) en alvast wennen aan hun mogelijke nieuwe school; ontzettend waardevol voor de doorstroom.
Jacolien de Regt is vakcoördinator en samen met de vakgroep verantwoordelijk voor het LOB-programma binnen entree/mbo breed, maar zoekt ook de verbinding met andere opleidingen binnen Curio als het gaat om LOB.
Om welk type studenten gaat het bij entree en mbo breed?
“De instroom is zeer divers. Bij de entree-opleiding zien we studenten van verschillende leeftijden en achtergronden: van nieuwkomers tot mensen met diverse ondersteuningsbehoeften op fysiek/mentaal vlak, als ook in houding en gedrag. Wat hebben ze gemeen? Zij hebben allemaal behoefte aan een zorgvuldige opstart naar een vervolgopleiding of baan.
Ook bij mbo breed is de studentenpopulatie gevarieerd. Het gaat om jongeren van 16 tot 23 jaar die, om uiteenlopende redenen, extra ondersteuning nodig hebben bij het kiezen van een passende niveau 2-opleiding. In ons basisjaar krijgen zij de tijd en ruimte om te ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. Dankzij ons brede aanbod van alle profielen is er écht veel te kiezen.
Wat onze opleidingen extra bijzonder maakt, is de flexibele duur en de keuze uit meerdere routes met maatwerk. Wil je na het ervaren in de praktijk toch een ander profiel? Dan kan dat, zonder wisseling van groep of begeleiding. Studenten kunnen tussen een half jaar en anderhalf jaar – of langer – blijven, totdat duidelijk is welke vervolgstap het best bij hen past en zij hier klaar voor zijn. Zo vergroten we de kans op een succesvolle loopbaan voor iedereen.” We kijken verder dan de profielen uit het kwalificatiedossier; zo bieden we geen beveiliging, defensie, ICT en kapper aan, maar hebben we hier wel samenwerkingen voor opgezet, zo komen we tegemoet aan de wensen van onze studenten en besteden we aandacht aan het ervarend leren. Hiermee vergroten we de zelfregie van de student: hij/zij vraagt, wij proberen dit te organiseren. Een voorbeeld is onze succesvolle samenwerking met Rugdekking bij NAC Breda.
Wat maakt jullie LOB-aanpak zo succesvol?
“Allereerst de betrokkenheid van álle docenten én het managementteam. LOB is bij ons volledig geïntegreerd in het onderwijs- en bpv-programma en wordt gezien als een gedeelde verantwoordelijkheid. Dat is niet altijd zo geweest. Drie jaar geleden hebben we per onderwijsteam zogeheten kartrekkers LOB benoemd, in totaal acht. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het programma binnen hun team. Elke acht weken komen we samen om ervaringen en ideeën uit de teams te verzamelen en waar nodig af te stemmen met het management. Als er bijvoorbeeld tijd of geld nodig is voor een onderdeel, onderzoekt de verantwoordelijk manager serieus welke mogelijkheden er zijn.
Binnen onze teams hebben docenten meerdere rollen: ze zijn niet alleen docent, maar ook mentor en bpv-begeleider. LOB is daardoor een vanzelfsprekend onderdeel van het werk. Om die rol goed te vervullen, bieden we docenten ontwikkelkansen. Zo kunnen ze binnen de Curio Academie – ons interne kenniscentrum – sparren met getrainde collega’s over loopbaangespreksvoering en andere LOB-gerelateerde onderwerpen. Daarnaast is er een speciale leeromgeving met veel bruikbaar les- en ondersteuningsmateriaal”.
Hoe ziet jullie LOB-programma er in grote lijnen uit?
Als LOB-werkgroep geloven we niet in één LOB-methode. Want LOB is niet iets wat ‘moet’, het is iets waar studenten écht iets aan kunnen hebben en waarin jij als docent het verschil kunt maken. Bij entree hebben studenten bijvoorbeeld gedurende alle vier periodes van het studiejaar een wekelijks ingeroosterde LOB-les.
- Periode 1: draait om de vraag ‘Wie ben ik?’ en legt de nadruk op groepsbinding en kennismaking: de gouden weken.
- Periodes 2 en 3: staan in het teken van het ontwikkelen van de vijf loopbaancompetenties. In deze fases is het programma flexibel: studenten én docenten hebben keuzevrijheid in de opdrachten en werkvormen.
- Periode 4: richt zich op reflectie, en op trots zijn op de persoonlijke groei en gemaakte keuzes.
Omdat we merkten dat studenten enthousiast reageren op spelvormen, ontwikkelen we vanaf dit studiejaar binnen Start de LOBbox: een doos vol inspirerende materialen, zoals spellen, gesprekskaarten, creatieve werkvormen, post-its, stiften en dobbelstenen. Hiermee kunnen docenten op een speelse manier inspelen op de behoeften van de groep.
Daarnaast hebben alle docenten een LOB-gesprekswaaier. Deze waaier bevat vragen die helpen om het gesprek over het loopbaanproces op gang te brengen – niet alleen in de klas, maar ook gewoon op de gang, bij het kopieerapparaat of onderweg naar het lokaal.
Wij zijn een opleiding die LOB uitstraalt. En dat moét ook, want als studenten niet met vertrouwen keuzes kunnen maken die bij hen passen, krijgen ze niet de kansen die ze verdienen!”
Lees hieronder hoe Curio LOB verder versterkt binnen alle opleidingen van de organisatie.



