Praktijkvoorbeelden LOB

Expertisepunt LOB
< overzicht

Loopbaanland: een kompas voor loopbaanbegeleiding voor het mbo

Een interactieve methodiek om LOB stevig te verankeren in onderwijs- en begeleidingsprogramma’s.

__________________________________________________________________

Loopbaanland is een interactieve methodiek van het Graafschap College die LOB duurzaam en op maat verankert in het mbo-onderwijs. Het biedt een dashboard met tools, kennis en werkvormen voor zowel professionals als studenten, en sluit aan bij de HIP-visie: hybride, innovatief en gepersonaliseerd leren. De aanpak is gebaseerd op negen ontwerpelementen en stimuleert eigenaarschap, dialoog en samenwerking binnen teams. Implementatie gebeurt via LOB-ambassadeurs en gezamenlijke ontwikkeling, zodat studenten zich gesteund voelen en voorbereid zijn op een wendbare toekomst.

 

“Ik hoop dat ook andere mbo-opleidingen in het land met Loopbaanland aan de slag willen gaan!”

__________________________________________________________________

 

Hoe maak je loopbaanbegeleiding écht onderdeel van je onderwijs?
Bij het ROC Graafschap College is hier een krachtig antwoord op gevonden: Loopbaanland. Deze interactieve methodiek, ontwikkeld door Sander Berendsen, helpt teams binnen de sector Zorg, Welzijn en Sport van het Graafschap College om studie- en loopbaanbegeleiding stevig en op maat te verankeren in het curriculum. Loopbaanland is beschikbaar in twee varianten: één voor onderwijsprofessionals en één voor studenten. Binnen de bovengenoemde sector zijn inmiddels meerdere teams gestart met de implementatie van Loopbaanland.

Loopbaanland sluit naadloos aan bij de onderwijsvisie van het Graafschap College: hybride, innovatief en gepersonaliseerd (HIP). Deze visie vraagt om begeleiding waarbij studenten eigenaarschap ontwikkelen over hun leerproces en loopbaan. LOB speelt daarin een cruciale rol; studenten worden niet alleen opgeleid voor een vak, maar ook voorbereidt op een wendbare en betekenisvolle toekomt.

 

Wat is Loopbaanland?

“Loopbaanland is geen kant-en-klare methode die je oplegt, maar een dashboard dat alle facetten van loopbaanbegeleiding op een systematische en onderbouwde manier samenbrengt,” zegt ontwerper Sander Berendsen. “Via interactieve knoppen krijgen gebruikers direct toegang tot relevante informatie, praktische tools, verdiepende kennis en inspirerende werkvormen. Loopbaanland is ook een gedeelde leeromgeving én een instrument voor samenwerking en professionele ontwikkeling. Het helpt onderwijsprofessionals om LOB duurzaam vorm te geven, op een manier die past bij hun eigen leerroute en context.”


 

De basis van Loopbaanland

De methodiek rust op een stevig fundament van negen ontwerpelementen, gebaseerd op de LOB-scan van het Expertisepunt LOB. Deze zijn samengebracht in vier ontwerpkaders:

  1. Wet- en regelgeving, wetenschappelijke bouwstenen, beleid en kwaliteit
    •    Het professionele identiteitsmodel van Manon Ruijters (gericht professionals binnen het Graafschap College/de organisatie)
    •    Het identiteitsmodel van Kariene Mittendorff (gericht op studenten)
    •    De vijf loopbaancompetenties van Kuijpers en Meijers
  2. Het verhaal van de lerende en het verhaal van de organisatie
    •    Wat is het verhaal van de lerende (van student tot docent) en wat is het verhaal van de opleiding (visie, context, beroepscultuur)? 
  3. Gesprekken die er écht toe doen en het loopbaanmagazijn
    •    Via de reflectiemethodiek Leren van verhalen (Berendsen, 2022) leren begeleiders betekenisvolle, studentgerichte gesprekken te voeren, waarbij de dialoog centraal staat.
  4. Begeleiding bij de volgende stap, werken of doorstuderen
    •    Dit ontwerpelement richt zich op het actief begeleiden van studenten naar werk of vervolgonderwijs.

 

Van visie naar praktijk

Volgens Berendsen komt LOB pas écht tot zijn recht als er een gedeelde visie op loopbaanbegeleiding is, een visie die leeft in alle lagen van de organisatie, van bestuurders tot begeleiders. “Borging van LOB in de PDCA-cyclus is daarbij essentieel,” benadrukt hij. “Anders verdwijnt het al snel ‘down the drain’.”

De implementatie van Loopbaanland begon met het meenemen van managers in het verhaal, maar groeide vervolgens uit tot een beweging van onderop. Binnen elk team zijn LOB-ambassadeurs aangesteld: kartrekkers die hun collega’s ondersteunen, de loopbaanplaat toespitsen op hun opleiding en zorgen dat iedereen zijn of haar eigen leerroute binnen Loopbaanland kan volgen.

 

Samen leren, samen ontwikkelen

Tom Aalbers, portefeuillehouder studieloopbaanbegeleiding bij de sector Zorg, Welzijn en Sport, benadrukt het gezamenlijke karakter van het ontwerp: “Loopbaanland is ontstaan vanuit de samenwerking tussen studieloopbaanbegeleiders, loopbaandecanen en opleidingsmanagers. Samen met Sander hebben we gezocht naar een aanpak die dialogisch, vraaggericht en praktijkgericht is. Het nodigt uit om anders te kijken naar leerloopbanen, juist nu de zorgvraag toeneemt en het aantal professionals onder druk staat.”
Volgens Aalbers is het belangrijker dan ooit dat studenten hun talenten leren ontdekken en zich ontwikkelen tot professionals die flexibel en betekenisvol kunnen bijdragen aan de samenleving.

 

Loopbaanland voor studenten

Voor studenten is er een aparte, toegankelijke versie van Loopbaanland met handreiking. Hierin vinden studenten uitleg over de methodiek, opdrachten en ondersteunende materialen om zelf aan de slag te gaan. Toch wordt benadrukt dat studenten dit niet geheel zelfstandig kunnen of hoeven doen.
De kracht van Loopbaanland komt pas echt tot uiting wanneer studenten zich gesteund voelen door hun begeleiders en er beschikbaarheid, veiligheid en vertrouwen is in de begeleiding.

 

Een uitnodiging

“Ik hoop dat andere mbo-opleidingen in het land ook met Loopbaanland aan de slag willen gaan, wie interesse heeft mag altijd contact met me opnemen!” besluit Berendsen.

 

Plaat voor studenten: 

Afbeeldingen gemaakt door: TALUUT Utrecht (Gerbert Greven)