Praktijkvoorbeelden LOB

Expertisepunt LOB
< overzicht

LOB binnen BBL bij ROC Mondriaan: ‘Op maat naar het eindresultaat!’

_______________________________________________________________________

Binnen de versnelde BBL-opleiding Legal, Insurance & HR Services Specialist (niveau 4) van ROC Mondriaan is LOB structureel ingebed in het curriculum en vormt het fundament van de opleiding. Studenten werken via workshops, reflectieopdrachten en een persoonlijk portfolio actief aan hun loopbaanontwikkeling. Er is veel keuzevrijheid, maatwerk en regie: studenten bepalen hun eigen tempo en kiezen opdrachten die bij hun leerbehoefte passen. De opleiding stimuleert leren van en met elkaar, waarbij praktijkervaring, zelfreflectie en persoonlijke groei centraal staan.

_____________________________________________________________________________

Binnen de versnelde BBL-opleiding Legal, Insurance & HR Services Specialist (niveau 4) bij de School for Business & Law in Leidschenveen, is LOB een belangrijk onderdeel van het curriculum. Jennifer Fijma, docent en studieloopbaanbegeleider, ontwikkelde het LOB-programma voor deze opleiding en verzorgt de LOB-lessen in leerjaar 1, 2 en 3. Deze versnelde opleiding is onderdeel van ROC Mondriaan en kan in 2,5-3 jaar worden afgerond.

“Zo’n acht jaar geleden ben ik als docent en begeleider overgestapt naar deze BBL-opleiding, vertelt Jennifer. Hier kan ik al mijn ervaring als docent burgerschap, SLB’er én kennis over LOB inzetten. Zo heb ik jarenlang vanuit Burgerschap les gegeven over ethiek, een thema dat natuurlijk heel mooi aansluit bij een juridische opleiding. We werken binnen de opleiding met een klein team docenten en ik richt me vooral op alles wat buiten de algemeen vormende vakken valt. Kenmerkend voor onze opleiding is dat de groep studenten heel divers is qua achtergrond en leeftijd: 18 plussers, werkenden van allerlei leeftijden, moeders en soms ook statushouders. Ontzettend leuk, maar ook uitdagend qua lesprogramma. De diversiteit van studenten vraagt om een aanpak waarbij ze zelf hun leerroute kunnen uitstippelen en waarbij er voldoende ruimte is om te leren van elkaar. Ons lesprogramma verbindt vakkennis, praktijkervaring en persoonlijke groei en LOB vormt hierbij het cement.”

 

LOB is het fundament van de opleiding
LOB is structureel ingebed in het curriculum: wekelijks krijgen studenten een LOB-les. Deze lessen combineren klassikale workshops met zelfstandige opdrachten. De praktijkervaring van studenten staat daarbij altijd centraal. Burgerschap is een apart vak, maar wordt inhoudelijk soms verweven met LOB. 

Jaarlijks vinden meerdere studievoortgangsgesprekken plaats, waarin de voortgang en ontwikkeling in studie, werk en loopbaanportfolio besproken worden. In deze gesprekken heeft de student de regie en heeft de studieloopbaanbegeleider een coachende rol.

Opdrachten in het portfolio zijn gekoppeld aan de loopbaancompetenties. Het portfolio bestaat uit uitwerkingen van workshops en zelfstandige opdrachten. Hierbij wordt gewerkt met een keuzemenu: per loopbaanonderdeel kan een keuze gemaakt worden uit een divers aanbod aan thema’s en werkvormen. Studenten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een workshop waarin het kwaliteitenspel gespeeld wordt, werken een opdracht uit waarin ze een SWOT (sterkte/zwakte analyse invullen), of kiezen voor een uitwerking van een succeservaring of training op de werkplek. Enkele opdrachten zijn verplicht, maar studenten hebben veel vrijheid in het samenstellen van het portfolio, zodat zij de invulling kunnen afstemmen op hun leerbehoefte. Hierdoor maken zij een heel eigen portfolio (geen leerproces is immers hetzelfde).

Studenten ontvangen per lesperiode feedback op hun loopbaanuitwerkingen.

 

Actief en bewust werken aan je loopbaan
Het doel van LOB binnen de opleiding is helder: studenten actief en bewust laten werken aan hun loopbaan. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen leerjaar 1 en 2 qua doelstelling, maar in leerjaar 2 vindt er meer verdieping plaats en zijn de opdrachten wat complexer. In leerjaar 1 gaat het vooral over zelfreflectie, communicatie, feedback en beroepshouding. In leerjaar 2 ligt de nadruk op thema’s als werkdruk, persoonlijke effectiviteit, professioneel handelen en intervisie op basis van een door studenten ingebrachte casus. 

“Het draait om flexibiliteit en maatwerk: studenten kiezen zelf welke opdrachten/workshops voor hen relevant zijn, afhankelijk van hun werkplek, ervaring en interesses. De  geselecteerde onderdelen werken zij uit middels een verslag, waarbij ook altijd aandacht is voor reflectie op de inhoud (wat haal je eruit/wat brengt het jou?). Binnen mijn lessen en de workshops die ik geef is altijd ruimte voor het gesprek met elkaar. Het is heel leuk om te zien hoe er samenwerkingen ontstaan tussen studenten. Ze kunnen juist omdat ze zo divers zijn qua groep heel veel voor elkaar betekenen in het leerproces. ‘Sta open voor andere perspectieven’ is echt een thema dat wij binnen de opleiding heel belangrijk vinden!”

 

Wat kenmerkt LOB binnen deze BBL-opleiding?

  • Keuzevrijheid: Studenten selecteren opdrachten/workshops die voor hen zinvol zijn.
  • Eigen verantwoordelijkheid: Ze bepalen hun eigen tempo; hoe eerder opdrachten ingeleverd worden, hoe eerder feedback volgt die weer ingezet kan worden voor volgende opdrachten.
  • Regie over het leerproces: Studenten hebben invloed op de inhoud van LOB-lessen en workshops tijdens lesdagen.
  • Leren van en met elkaar: tijdens LOB-lessen worden ervaringen uitgewisseld en is er aandacht voor het kijken naar en vanuit de ander.
  • Praktijkgericht toetsen: Waar eerder een eindpresentatie de norm was, staat nu een eindgesprek centraal, waarin de werkervaring van de student het uitgangspunt is. Er wordt gewerkt met een centrale aandachtspuntenlijst, zoals afgesproken binnen de Business-school. 

“Wat we weleens merken is dat studenten soms weerstand hebben als het gaat om LOB, maar als ze dan aan het eind van de opleiding zijn, zeggen ze dat het ze veel heeft gebracht en dat ze er écht iets aan hebben gehad.”

 

Wat zeggen de studenten over het LOB-programma?

  •  “Door LOB weet ik een stuk beter wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik wil bereiken”
  • “Door LOB heb ik me ontwikkeld in plannen en feedback”
  • “Ook al denk je jezelf goed te kennen, met LOB ga je toch nog verder de diepte in, en dat is leuk!”
  • “Loopbaanles zorgt voor een stukje plezier en zelfkennis”

 

Zie voor een verdere uitleg van het programma:

  • ‘Keuzemenu loopbaan leerjaar 1 & 2’
  • ‘Voortgangsrapportage leerjaar 1’.