3.600 mogelijkheden om stage te lopen bij het Lentiz Floracollege
_____________________________________________________________________________
Het Lentiz Floracollege in Naaldwijk biedt leerlingen van klas 3 en 4 twee keer per jaar de kans om stage te lopen bij een van de 3.600 aangesloten bedrijven. Leerlingen kiezen zelf hun sector, werken aan leerdoelen, krijgen intensieve begeleiding van interne stagebegeleiders en ontvangen een cijfer voor hun stage. Het programma, gecoördineerd door Hans Heemskerk, stimuleert persoonlijke en professionele ontwikkeling en is stevig verankerd in de schoolcultuur. De samenwerking met bedrijven verloopt via betrokken docenten, wat zorgt voor duurzame relaties en een breed aanbod aan praktijkervaringen.
▶ Doel van dit praktijkvoorbeeld
▶ Samenwerking / randvoorwaarden
▶ Downloads of extra materiaal
“Ik snap niet dat niet alle scholen hun leerlingen deze mogelijkheid geven!”
_____________________________________________________________________________
Leerlingen van klas 3 en 4 van het Lentiz Floracollege in Naaldwijk lopen twee keer per jaar stage; één dag per week bij verschillende bedrijven. Tijdens deze stages werken zij aan persoonlijke leerdoelen, maken een verslag en krijgen een eindcijfer voor de stages. Ze worden hierbij vanuit de school intensief begeleid door interne stagebegeleiders.
De school beschikt inmiddels over een indrukwekkend netwerk van 3.600 stagebedrijven, wat maakt dat leerlingen kunnen kennismaken met uiteenlopende sectoren en werkomgevingen. Dit brede aanbod zorgt ervoor dat zij hun talenten kunnen ontdekken en hun vaardigheden optimaal ontwikkelen. Initiator en coördinator Hans Heemskerk geeft al ruim twintig jaar richting aan het stageprogramma. Dankzij zijn inzet en visie verloopt het traject jaar na jaar gestructureerd en succesvol, tot grote tevredenheid van zowel leerlingen als bedrijven.
“Ongeveer twintig jaar geleden startten we met een bescheiden netwerk van veertig bedrijven. Inmiddels is dat uitgegroeid tot maar liefst 3.600 stageplaatsen waar onze leerlingen uit kunnen kiezen. Leerlingen uit leerjaar 3 en 4 lopen twee keer per jaar stage: de eerste periode loopt van de herfstvakantie tot de voorjaarsvakantie, de tweede van de voorjaarsvakantie tot aan de zomervakantie.
Binnen het stageprogramma hebben leerlingen de vrijheid om zelf een sector te kiezen. We stimuleren hen daarbij om steeds nieuwe ervaringen op te doen en in verschillende omgevingen te werken. Dit draagt sterk bij aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Wanneer leerlingen zelf een stageplek regelen, komt het soms voor dat deze niet volledig aansluit bij ons programma. In dat geval zoeken we samen naar een passende oplossing, zodat de stage altijd bijdraagt aan het leerproces en groei van de leerling.”
“Door de stages ben ik zelfstandiger geworden en durf ik makkelijker op mensen af te stappen.“
Begeleiding van de leerlingen
Binnen de school zetten ongeveer twintig collega’s zich in als stagebegeleider. Dit zijn docenten die naast hun reguliere lessen één dag per week besteden aan het begeleiden van leerlingen tijdens hun stage. Zij bespreken de leerdoelen, zorgen voor opdrachten op maat, voeren jaarlijks zo’n acht begeleidingsgesprekken en onderhouden nauw contact met de stagebedrijven.
Onze stagebegeleiders voelen zich sterk betrokken bij hun rol. Het begeleiden van leerlingen buiten de klas zien zij niet alleen als een verantwoordelijkheid, maar ook als een verrijking van hun werk. Het maakt hun functie veelzijdiger, uitdagender en vooral interessanter. Zo dragen zij bij aan de ontwikkeling van onze leerlingen én aan de verbinding tussen school en werkveld. Om ervoor te zorgen dat ook de begeleiders zich blijven ontwikkelen zorg ik voor momenten waarop van elkaar leren centraal staat. Zo is het bij ons op school de gewoonte om in ieder geval twee keer per jaar met elkaar mee te kijken, bijvoorbeeld bij het voeren van de gesprekken met de leerlingen over hun stage.”
“Ik merk dat ik gegroeid ben door de stages. Dit hoor ik ook van mijn ouders”
Contact met stagebedrijven
“Tijdens hun stage krijgen leerlingen begeleiding van een werkbegeleider binnen het bedrijf. De manier waarop dit vorm krijgt, verschilt per sector en organisatie. In de zorg is de begeleiding doorgaans uitstekend geregeld en ook bij erkende leerbedrijven verloopt dit meestal heel gestructureerd. Er zijn echter ook bedrijven waar leerlingen vooral ‘met de mannen meelopen’. In die situaties vraagt de begeleiding vanuit school wat extra aandacht. Toch doen leerlingen ook daar waardevolle ervaringen op die bijdragen aan hun ontwikkeling.
Het contact met de stagebedrijven verloopt altijd via onze stagebegeleiders. Dit is een belangrijk onderdeel van hun werk: zij onderhouden en versterken de relatie met onze partners. Dankzij deze goede samenwerking zijn onze leerlingen jaar na jaar welkom om praktijkervaring op te doen bij een breed scala aan organisaties!”
“Stages hebben mij geholpen bij het maken van een keuze voor het mbo”
Beoordeling en becijfering van de stage
Tijdens de stage houdt de leerling een verslag bij en beoordeelt zichzelf aan de hand van mbo- en LOB-competenties. Aan het eind van de stage volgt een beoordelingsgesprek en ontvangt de leerling een cijfer.
Dit cijfer is als volgt opgebouwd:
- Werkzaamheden in de praktijk (weging 2)
- Stageverslag (weging 2)
- Nakomen van afspraken (weging 1)
Het Lentiz Floracollege is een zogenaamde Groenschool. Het cijfer dat leerlingen krijgen voor de stage wordt volgens een bepaalde formule meegewogen in het onderdeel Groen van het examenprogramma.
Meer weten?
Neem contact op met Lentiz Floracollege
