De LOB-opdrachten uit deze opdrachtenbank kan je op jouw school inzetten binnen het eigen LOB-programma. De opdrachten gaan uit van de loopbaancompetenties en dragen bij aan kansengelijkheid.
De LOB-opdrachten bestaan uit een docentenhandleiding en een jongerenopdracht en kunnen (met bronvermelding) gratis worden gedownload, geprint en gebruikt. Onze docentenhandleidingen zijn meestal met een kleine verandering aan te passen aan je eigen wensen of behoeftes. Je kunt bijvoorbeeld van een docentenhandleiding die speciaal is ontwikkeld voor de BPV kun je met een kleine aanpassing een opdracht maken voor stages binnen het vo.
Wil je zelf een LOB-opdracht maken, maak dan gebruik van onze formats voor de docentenhandleiding en jongerenopdracht. Beschik je over materiaal dat voor elke school vrij beschikbaar is en een aanvulling is op het bestaande aanbod? Stuur ons dan een bericht.
Week van het vakmanschap
LOB-opdracht voor vmbo-leerlingen (2e en 3e klas), hun decanen en mentoren en voor bedrijven waar de leerlingen op bezoek gaan.
Deze opdracht bestaat uit drie onderdelen:
- Een zelfscan voor de leerlingen met vragen en opdrachten voor, tijdens en na het bedrijfsbezoek. Leerlingen gaan op deze manier goed voorbereid op stap, hebben een zinvol en interessant bedrijfsbezoek én denken na afloop van het bezoek - terug in de klas - na over wat het bezoek heeft betekend voor hun profiel- of studiekeuze.
- Een handreiking voor decanen en mentoren: decanen en mentoren krijgen tips hoe ze hun leerlingen zo goed mogelijk kunnen voorbereiden en begeleiden bij het bedrijfsbezoek en achteraf bij de reflectie.
- Tips voor de bedrijven: bedrijven krijgen tips hoe ze ervoor kunnen zorgen het bedrijfsbezoek voor de leerlingen zo betekenisvol en leuk mogelijk te maken.
Alle opdrachten, de handreiking en de tips zijn samengesteld op basis van relevante en bewezen goed werkende praktijkvoorbeelden op de site van het Expertisepunt LOB.
