Zoeken


Alle filters uitzetten


Materialen > Opdrachtenbank

Om LOB in het onderwijs vorm te geven kan een school kiezen om gebruik te maken van LOB-opdrachten voor vmbo, havo/vwo en mbo.
In deze opdrachtenbank staan concrete LOB-opdrachten waar u direct mee aan de slag kunt binnen uw eigen school. Deze opdrachten zijn ontwikkeld in verschillende LOB-projecten en recent geactualiseerd. Alle LOB-opdrachten zijn zowel in WORD als PDF format beschikbaar.
U zoekt eenvoudig op bijvoorbeeld competentie, niveau of de plek in de LOB-cyclus met de zoekcriteria in het linker menu.
Lees meer 


We hebben 15 items voor je met de tags ouders, werkexploratie:

Beroepenavond voor jongeren in hun laatste jaar voor het eindexamen

Beroepenavond voor jongeren in hun laatste jaar voor het eindexamen

einde van de opleiding, werkexploratie, ervaren, oriënteren door informatie, ouders, arbeidsmarkt, alumni, veel, > 60 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
De leerlingen gaan het verband zien tussen de vakken op school en de maatschappij en hun toekomst. De leerlingen hebben kennis gemaakt met diverse beroepen. De...
Challenges uit de beroepspraktijk uitvoeren

Challenges uit de beroepspraktijk uitvoeren

einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
• Door een combinatie van ondernemerschap, ambitie en praktijk worden havo 4-leerlingen gestimuleerd tot het maken van de juiste studiekeuze. Tijdens Dromen en Doen werken zij...
De beroepencarrousel

De beroepencarrousel

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, oriënteren door informatie, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen verbreden en/of verdiepen hun werkbeeld. Verbreden door in gesprek te gaan over werk waar ze weinig beeld van hebben, verdiepen door in gesprek te gaan over werk waar...
Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: een spel over motieven, kwaliteiten en beroepen

Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: een spel over motieven, kwaliteiten en beroepen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, groepsopdracht
Aan de hand van een spel verkennen jongeren en ouders beroepen die passen bij de motieven en kwaliteiten van de jongeren.
Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: presentaties jongeren over hun stage

Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: presentaties jongeren over hun stage

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, groepsopdracht
Leerlingen presenteren de ervaringen die zij hebben opgedaan tijdens hun stage aan hun ouders en andere ouders. Zo reflecteren zij op deze ervaringen en ontdekken zij wat een...
Ervaren in de beroepspraktijk

Ervaren in de beroepspraktijk

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen verbreden en verdiepen hun werkbeeld. Verbreden door werk te onderzoeken waar ze nog geen beeld van hebben, verdiepen door werk te onderzoeken waar ze interesse in...
Ervaren op school

Ervaren op school

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen leren kiezen en nemen steeds meer de regie in handen, wat bijdraagt aan hun motivatie en het eigenaarschap van hun lob-traject. Leerlingen verbreden en/of...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis
Het organiseren van het kennismakingsgesprek heeft de volgende doelen: Vertrouwensband opbouwen tussen de trainer en ouders en leerling. Uitleg geven over het belang van...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch
Tijdens deze bijeenkomsten wordt met ouders en leerlingen gepraat over de studie- en beroepskeuze. Deze bijeenkomst maakt deel uit van het programma ‘Ouders en loopbaankeuzes’....
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doel van deze bijeenkomst is: Ouders informatie geven over het Nederlandse onderwijssysteem, de routes hierin en hoe hierin te bewegen, zodat zij hun kind beter kunnen...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 –  Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 – Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doelen van deze ouderbijeenkomsten zijn: Bewustwording van het belang, het benutten en uitbreiden van het sociaal kapitaal. Bewustwording van het belang van de mensen in je...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 1: kwaliteiten

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 1: kwaliteiten

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de eerste van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 2: Opleidingen en beroepen

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 2: Opleidingen en beroepen

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de tweede van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 3:  Wat kunnen mensen in je omgeving betekenen?

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 3: Wat kunnen mensen in je omgeving betekenen?

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de derde van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie draaiboek...
Profielendag voor derdejaars

Profielendag voor derdejaars

einde van de opleiding, motievenreflectie, werkexploratie, LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, arbeidsmarkt, alumni, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
Leerling kan de samenstelling van elk profiel geven. Leerling leert te reflecteren op eigen waarden en wensen die van belang zijn voor zijn profielkeuze.