Zoeken


Alle filters uitzetten


Materialen > Opdrachtenbank

Om LOB in het onderwijs vorm te geven kan een school kiezen om gebruik te maken van LOB-opdrachten voor vmbo, havo/vwo en mbo.
In deze opdrachtenbank staan concrete LOB-opdrachten waar u direct mee aan de slag kunt binnen uw eigen school. Deze opdrachten zijn ontwikkeld in verschillende LOB-projecten en recent geactualiseerd. Alle LOB-opdrachten zijn zowel in WORD als PDF format beschikbaar.
U zoekt eenvoudig op bijvoorbeeld competentie, niveau of de plek in de LOB-cyclus met de zoekcriteria in het linker menu.
Lees meer 


We hebben 26 items voor je met de tags ouders, individuele opdracht:
Bekijk items: 1 tot 20 (26 totaal)
Beroepen verkennen

Beroepen verkennen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
Door met een familielid te praten, ontdekken en onderzoeken jongeren drie beroepen en weten ze waarom ze dit beroep al of niet interessant vinden.
Bezoek een open dag in het mbo

Bezoek een open dag in het mbo

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, einde van de opleiding, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, oriënteren door informatie, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
De student bezoekt een open dag, zodat hij een beeld krijgt van de opleiding die hij wellicht na het vmbo zou willen volgen.
De beroepencarrousel

De beroepencarrousel

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, oriënteren door informatie, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen verbreden en/of verdiepen hun werkbeeld. Verbreden door in gesprek te gaan over werk waar ze weinig beeld van hebben, verdiepen door in gesprek te gaan over werk waar...
De werelden van techniek verkennen

De werelden van techniek verkennen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Na deze opdracht hebben jongeren samen met een familielid onderzocht welke vormen van techniek het beste bij hen past en waarom.
Een profiel kiezen

Een profiel kiezen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
De jongere maakt een keuze voor een profiel na gesprekken met familieleden.
En nu naar buiten!

En nu naar buiten!

vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren ervaren hoe het is om met 3 mensen uit hun netwerk in gesprek in te gaan over hun loopbaanontwikkeling, hun opleidings- en beroepskeuze.
Ervaren in de beroepspraktijk

Ervaren in de beroepspraktijk

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen verbreden en verdiepen hun werkbeeld. Verbreden door werk te onderzoeken waar ze nog geen beeld van hebben, verdiepen door werk te onderzoeken waar ze interesse in...
Ervaren op school

Ervaren op school

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen leren kiezen en nemen steeds meer de regie in handen, wat bijdraagt aan hun motivatie en het eigenaarschap van hun lob-traject. Leerlingen verbreden en/of...
Ervaringen delen over de opleiding met mijn familie

Ervaringen delen over de opleiding met mijn familie

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, einde van de opleiding, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, weinig, > 60 minuten, individuele opdracht, tijdens de opleiding, netwerken, havo, vwo
Jongeren ervaren hoe het is om hun ervaringen met de opleiding te delen met hun familie.
Het beroep van een familielid

Het beroep van een familielid

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 30 - 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere leert meer over het beroep van zijn ouders of een familielid en kan zodoende een beeld vormen van dit beroep.
Het netwerk van je familie

Het netwerk van je familie

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren onderzoeken welk netwerk hun familie heeft om de mensen in dit netwerk eventueel vragen te stellen over hun beroep of te vragen of zij eventueel kunnen helpen bij het...
Ik vertel mijn familie over mijn bedrijfsbezoek

Ik vertel mijn familie over mijn bedrijfsbezoek

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, weinig, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Jongeren ervaren hoe het is om hun ervaringen met het bedrijfsbezoek te vertellen aan hun familie. Jongeren ervaren hoe het is om een dergelijk gesprek thuis als opdracht uit te voeren.
Informatieavond hbo/wo/DUO

Informatieavond hbo/wo/DUO

einde van de opleiding, ervaren, oriënteren door informatie, ouders, alumni, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren krijgen inzicht in wat er van ze verwacht wordt op het HBO of WO en wat de verschillen zijn met het voortgezet onderwijs op dit moment. Collega’s & ouders worden...
Kwaliteiten

Kwaliteiten

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 30 - 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere onderzoekt in welke situaties hij welke kwaliteiten heeft laten zien.
Oog voor je eigen talent

Oog voor je eigen talent

tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere leert, in de veilige omgeving van het klaslokaal, zich uit te spreken over zijn/haar eigen kwaliteiten en wensen. Op basis van hun gemaakte cv en op basis van gesprekken...
Op zoek naar de juiste mbo opleiding

Op zoek naar de juiste mbo opleiding

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, oriënteren door informatie, ervaren op school / privé, ouders, alumni, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
De jongeren onderzoeken op een intensieve manier welke mbo-opleiding zij uiteindelijk willen gaan doen. De begeleiding hiervoor begint al in de eerste jaren van het vmbo. Zij...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis
Het organiseren van het kennismakingsgesprek heeft de volgende doelen: Vertrouwensband opbouwen tussen de trainer en ouders en leerling. Uitleg geven over het belang van...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch
Tijdens deze bijeenkomsten wordt met ouders en leerlingen gepraat over de studie- en beroepskeuze. Deze bijeenkomst maakt deel uit van het programma ‘Ouders en loopbaankeuzes’....
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doel van deze bijeenkomst is: Ouders informatie geven over het Nederlandse onderwijssysteem, de routes hierin en hoe hierin te bewegen, zodat zij hun kind beter kunnen...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 –  Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 – Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doelen van deze ouderbijeenkomsten zijn: Bewustwording van het belang, het benutten en uitbreiden van het sociaal kapitaal. Bewustwording van het belang van de mensen in je...


Bekijk items: 1 tot 20 (26 totaal)