Zoeken


Alle filters uitzetten


Materialen > Opdrachtenbank

Om LOB in het onderwijs vorm te geven kan een school kiezen om gebruik te maken van LOB-opdrachten voor vmbo, havo/vwo en mbo.
In deze opdrachtenbank staan concrete LOB-opdrachten waar u direct mee aan de slag kunt binnen uw eigen school. Deze opdrachten zijn ontwikkeld in verschillende LOB-projecten en recent geactualiseerd. Alle LOB-opdrachten zijn zowel in WORD als PDF format beschikbaar.
U zoekt eenvoudig op bijvoorbeeld competentie, niveau of de plek in de LOB-cyclus met de zoekcriteria in het linker menu.
Lees meer 


We hebben 14 items voor je met de tags ouders, gemiddeld:

Beroepen verkennen

Beroepen verkennen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
Door met een familielid te praten, ontdekken en onderzoeken jongeren drie beroepen en weten ze waarom ze dit beroep al of niet interessant vinden.
Bezoek een open dag in het mbo

Bezoek een open dag in het mbo

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, einde van de opleiding, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, oriënteren door informatie, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
De student bezoekt een open dag, zodat hij een beeld krijgt van de opleiding die hij wellicht na het vmbo zou willen volgen.
De werelden van techniek verkennen

De werelden van techniek verkennen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Na deze opdracht hebben jongeren samen met een familielid onderzocht welke vormen van techniek het beste bij hen past en waarom.
Een profiel kiezen

Een profiel kiezen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
De jongere maakt een keuze voor een profiel na gesprekken met familieleden.
En nu naar buiten!

En nu naar buiten!

vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren ervaren hoe het is om met 3 mensen uit hun netwerk in gesprek in te gaan over hun loopbaanontwikkeling, hun opleidings- en beroepskeuze.
Het netwerk van je familie

Het netwerk van je familie

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren onderzoeken welk netwerk hun familie heeft om de mensen in dit netwerk eventueel vragen te stellen over hun beroep of te vragen of zij eventueel kunnen helpen bij het...
Oog voor je eigen talent

Oog voor je eigen talent

tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere leert, in de veilige omgeving van het klaslokaal, zich uit te spreken over zijn/haar eigen kwaliteiten en wensen. Op basis van hun gemaakte cv en op basis van gesprekken...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis
Het organiseren van het kennismakingsgesprek heeft de volgende doelen: Vertrouwensband opbouwen tussen de trainer en ouders en leerling. Uitleg geven over het belang van...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doel van deze bijeenkomst is: Ouders informatie geven over het Nederlandse onderwijssysteem, de routes hierin en hoe hierin te bewegen, zodat zij hun kind beter kunnen...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 –  Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 – Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doelen van deze ouderbijeenkomsten zijn: Bewustwording van het belang, het benutten en uitbreiden van het sociaal kapitaal. Bewustwording van het belang van de mensen in je...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 1: kwaliteiten

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 1: kwaliteiten

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de eerste van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 2: Opleidingen en beroepen

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 2: Opleidingen en beroepen

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de tweede van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 3:  Wat kunnen mensen in je omgeving betekenen?

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 3: Wat kunnen mensen in je omgeving betekenen?

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de derde van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie draaiboek...
Wat houdt je allemaal bezig?

Wat houdt je allemaal bezig?

vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Jongeren ervaren wat het betekent als zij zich voorbereiden op een bedrijfsbezoek. Jongeren informeren ook zelf hun ouders/verzorgers.