Zoeken


Alle filters uitzetten


Materialen > Opdrachtenbank

Om LOB in het onderwijs vorm te geven kan een school kiezen om gebruik te maken van LOB-opdrachten voor vmbo, havo/vwo en mbo.
In deze opdrachtenbank staan concrete LOB-opdrachten waar u direct mee aan de slag kunt binnen uw eigen school. Deze opdrachten zijn ontwikkeld in verschillende LOB-projecten en recent geactualiseerd. Alle LOB-opdrachten zijn zowel in WORD als PDF format beschikbaar.
U zoekt eenvoudig op bijvoorbeeld competentie, niveau of de plek in de LOB-cyclus met de zoekcriteria in het linker menu.
Lees meer 


We hebben 15 items voor je met de tags ouders, begin van de opleiding:

En nu naar buiten!

En nu naar buiten!

vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren ervaren hoe het is om met 3 mensen uit hun netwerk in gesprek in te gaan over hun loopbaanontwikkeling, hun opleidings- en beroepskeuze.
Het beroep van een familielid

Het beroep van een familielid

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 30 - 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere leert meer over het beroep van zijn ouders of een familielid en kan zodoende een beeld vormen van dit beroep.
Het netwerk van je familie

Het netwerk van je familie

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren onderzoeken welk netwerk hun familie heeft om de mensen in dit netwerk eventueel vragen te stellen over hun beroep of te vragen of zij eventueel kunnen helpen bij het...
Ik vertel mijn familie over mijn bedrijfsbezoek

Ik vertel mijn familie over mijn bedrijfsbezoek

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, weinig, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Jongeren ervaren hoe het is om hun ervaringen met het bedrijfsbezoek te vertellen aan hun familie. Jongeren ervaren hoe het is om een dergelijk gesprek thuis als opdracht uit te voeren.
Kwaliteiten

Kwaliteiten

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 30 - 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere onderzoekt in welke situaties hij welke kwaliteiten heeft laten zien.
Op zoek naar de juiste mbo opleiding

Op zoek naar de juiste mbo opleiding

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, oriënteren door informatie, ervaren op school / privé, ouders, alumni, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
De jongeren onderzoeken op een intensieve manier welke mbo-opleiding zij uiteindelijk willen gaan doen. De begeleiding hiervoor begint al in de eerste jaren van het vmbo. Zij...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: bijeenkomst 0 - Kennismakingsgesprek

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis
Het organiseren van het kennismakingsgesprek heeft de volgende doelen: Vertrouwensband opbouwen tussen de trainer en ouders en leerling. Uitleg geven over het belang van...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 1 - Praten over studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch
Tijdens deze bijeenkomsten wordt met ouders en leerlingen gepraat over de studie- en beroepskeuze. Deze bijeenkomst maakt deel uit van het programma ‘Ouders en loopbaankeuzes’....
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 2 – Onderwijs en beroep, wat valt er te kiezen?

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doel van deze bijeenkomst is: Ouders informatie geven over het Nederlandse onderwijssysteem, de routes hierin en hoe hierin te bewegen, zodat zij hun kind beter kunnen...
Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 –  Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

Ouders en loopbaankeuzes – Organiseren LOB ouderbijeenkomsten: Bijeenkomst 3 – Hulp van familie en vrienden bij studie- en beroepskeuze

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Doelen van deze ouderbijeenkomsten zijn: Bewustwording van het belang, het benutten en uitbreiden van het sociaal kapitaal. Bewustwording van het belang van de mensen in je...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 1: kwaliteiten

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 1: kwaliteiten

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de eerste van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 2: Opleidingen en beroepen

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 2: Opleidingen en beroepen

mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, vmbo kader / theoretisch, vmbo basis, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de tweede van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie...
Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 3:  Wat kunnen mensen in je omgeving betekenen?

Ouders en loopbaankeuzes – Thuisopdracht 3: Wat kunnen mensen in je omgeving betekenen?

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, kwaliteitenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, ervaren, reflecteren en vastleggen, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, 30 - 60 minuten, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Deze thuisopdracht is de derde van drie thuisopdrachten, die aansluiten bij LOB-lessen van de studenten. Scholen kunnen ervoor kiezen om de bijeenkomsten, zoals ontworpen (zie draaiboek...
Wat doen mensen in je omgeving?

Wat doen mensen in je omgeving?

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 0 - 30 minuten, individuele opdracht
Jongeren gaan met mensen uit hun directe omgeving in gesprek over hun werk.
Wat heb je aan een netwerk?

Wat heb je aan een netwerk?

vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, netwerken, ervaren, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 0 - 30 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
Jongeren ervaren wat het nut van een netwerk is.