Zoeken


Alle filters uitzetten


Materialen > Opdrachtenbank

Om LOB in het onderwijs vorm te geven kan een school kiezen om gebruik te maken van LOB-opdrachten voor vmbo, havo/vwo en mbo.
In deze opdrachtenbank staan concrete LOB-opdrachten waar u direct mee aan de slag kunt binnen uw eigen school. Deze opdrachten zijn ontwikkeld in verschillende LOB-projecten en recent geactualiseerd. Alle LOB-opdrachten zijn zowel in WORD als PDF format beschikbaar.
U zoekt eenvoudig op bijvoorbeeld competentie, niveau of de plek in de LOB-cyclus met de zoekcriteria in het linker menu.
Lees meer 


We hebben 35 items voor je met de tags ouders:
Bekijk items: 1 tot 20 (35 totaal)
Beroepen verkennen

Beroepen verkennen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
Door met een familielid te praten, ontdekken en onderzoeken jongeren drie beroepen en weten ze waarom ze dit beroep al of niet interessant vinden.
Beroepenavond voor jongeren in hun laatste jaar voor het eindexamen

Beroepenavond voor jongeren in hun laatste jaar voor het eindexamen

einde van de opleiding, werkexploratie, ervaren, oriënteren door informatie, ouders, arbeidsmarkt, alumni, veel, > 60 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
De leerlingen gaan het verband zien tussen de vakken op school en de maatschappij en hun toekomst. De leerlingen hebben kennis gemaakt met diverse beroepen. De...
Bezoek een open dag in het mbo

Bezoek een open dag in het mbo

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, einde van de opleiding, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, oriënteren door informatie, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
De student bezoekt een open dag, zodat hij een beeld krijgt van de opleiding die hij wellicht na het vmbo zou willen volgen.
Challenges uit de beroepspraktijk uitvoeren

Challenges uit de beroepspraktijk uitvoeren

einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
• Door een combinatie van ondernemerschap, ambitie en praktijk worden havo 4-leerlingen gestimuleerd tot het maken van de juiste studiekeuze. Tijdens Dromen en Doen werken zij...
De beroepencarrousel

De beroepencarrousel

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, oriënteren door informatie, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen verbreden en/of verdiepen hun werkbeeld. Verbreden door in gesprek te gaan over werk waar ze weinig beeld van hebben, verdiepen door in gesprek te gaan over werk waar...
De werelden van techniek verkennen

De werelden van techniek verkennen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Na deze opdracht hebben jongeren samen met een familielid onderzocht welke vormen van techniek het beste bij hen past en waarom.
Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst

Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, ervaren, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen en ouders/ verzorgers gaan een praktijkopdracht uitvoeren in twee profielen, om te verkennen of dit bij de kwaliteiten en motieven van de jongere past.
Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: een spel over motieven, kwaliteiten en beroepen

Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: een spel over motieven, kwaliteiten en beroepen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, groepsopdracht
Aan de hand van een spel verkennen jongeren en ouders beroepen die passen bij de motieven en kwaliteiten van de jongeren.
Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: presentaties jongeren over hun stage

Draaiboek interactieve ouderbijeenkomst: presentaties jongeren over hun stage

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, groepsopdracht
Leerlingen presenteren de ervaringen die zij hebben opgedaan tijdens hun stage aan hun ouders en andere ouders. Zo reflecteren zij op deze ervaringen en ontdekken zij wat een...
Een profiel kiezen

Een profiel kiezen

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht
De jongere maakt een keuze voor een profiel na gesprekken met familieleden.
En nu naar buiten!

En nu naar buiten!

vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren ervaren hoe het is om met 3 mensen uit hun netwerk in gesprek in te gaan over hun loopbaanontwikkeling, hun opleidings- en beroepskeuze.
Ervaren in de beroepspraktijk

Ervaren in de beroepspraktijk

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen verbreden en verdiepen hun werkbeeld. Verbreden door werk te onderzoeken waar ze nog geen beeld van hebben, verdiepen door werk te onderzoeken waar ze interesse in...
Ervaren op school

Ervaren op school

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, werkexploratie, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen leren kiezen en nemen steeds meer de regie in handen, wat bijdraagt aan hun motivatie en het eigenaarschap van hun lob-traject. Leerlingen verbreden en/of...
Ervaringen delen over de opleiding met mijn familie

Ervaringen delen over de opleiding met mijn familie

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, einde van de opleiding, loopbaansturing, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, weinig, > 60 minuten, individuele opdracht, tijdens de opleiding, netwerken, havo, vwo
Jongeren ervaren hoe het is om hun ervaringen met de opleiding te delen met hun familie.
Het beroep van een familielid

Het beroep van een familielid

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, kwaliteitenreflectie, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 30 - 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongere leert meer over het beroep van zijn ouders of een familielid en kan zodoende een beeld vormen van dit beroep.
Het netwerk van je familie

Het netwerk van je familie

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren op school / privé, ouders, gemiddeld, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren onderzoeken welk netwerk hun familie heeft om de mensen in dit netwerk eventueel vragen te stellen over hun beroep of te vragen of zij eventueel kunnen helpen bij het...
Het talenteninterview

Het talenteninterview

mbo niveau 3 - 4, tijdens de opleiding, einde van de opleiding, kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, reflecteren en vastleggen, ervaren op school / privé, ouders, weinig, 30 - 60 minuten, groepsopdracht
Jongeren bevragen elkaar op elkaars talenten. Ze ervaren wat het is om elkaar te vertellen waar ze talent voor hebben.
Ik vertel mijn familie over mijn bedrijfsbezoek

Ik vertel mijn familie over mijn bedrijfsbezoek

vmbo basis, vmbo kader / theoretisch, mbo niveau 1 - 2, mbo niveau 3 - 4, begin van de opleiding, tijdens de opleiding, netwerken, hele LOB-cyclus, ervaren in beroepspraktijk, ouders, weinig, > 60 minuten, individuele opdracht, groepsopdracht
Jongeren ervaren hoe het is om hun ervaringen met het bedrijfsbezoek te vertellen aan hun familie. Jongeren ervaren hoe het is om een dergelijk gesprek thuis als opdracht uit te voeren.
Informatieavond hbo/wo/DUO

Informatieavond hbo/wo/DUO

einde van de opleiding, ervaren, oriënteren door informatie, ouders, alumni, veel, > 60 minuten, individuele opdracht, havo, vwo
De jongeren krijgen inzicht in wat er van ze verwacht wordt op het HBO of WO en wat de verschillen zijn met het voortgezet onderwijs op dit moment. Collega’s & ouders worden...
Kiezen doe je niet alleen, maar samen met je ouders

Kiezen doe je niet alleen, maar samen met je ouders

einde van de opleiding, netwerken, loopbaansturing, oriënteren door informatie, ouders, arbeidsmarkt, veel, > 60 minuten, groepsopdracht, havo, vwo
Leerlingen worden zich bewust van de informatie die zij missen om een goede loopbaankeuze te maken. Leerlingen leren een stappenplan te maken die hen helpt bij het kiezen van een...


Bekijk items: 1 tot 20 (35 totaal)