Loopbaandossier



Loopbaandossier

Met de invoering van profielen in het vmbo is loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) een verplicht onderdeel van de examenprogramma’s in het vmbo. Onderdeel van deze wetgeving is dat alle vmbo-leerlingen een loopbaandossier moeten maken tijdens de opleiding. De wettelijke eisen staan omschreven in Kerndeel C van de nieuwe VMBO-profielen, deel B van de wettelijke regeling examenprogramma’s en zijdelings ook in het wetsvoorstel ‘aanmelddatum en toelatingsrecht MBO’.

Het loopbaandossier zegt niets over de examencijfers, maar geeft een beeld van de passies, talenten, keuzes en mogelijkheden van de leerling. De wetgeving biedt veel ruimte om als school zelf keuzes te maken in de manier hoe het loopbaandossier eruit komt te zien en welke resultaten en activiteiten als input dienen voor het loopbaandossier. Zo kan de input komen uit de vakken en projecten, buitenschoolse activiteiten zoals stages en meeloopdagen, maar ook uit het profielwerkstuk.

Om aan de wettelijke eisen te voldoen dient het loopbaandossier vier componenten te bevatten:\

  • de leerling moet aantonen dat hij loopbaanvaardig is. Dit kan aan de hand van de vijf loopbaancompetenties
  • de leerling moet zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk maken
  • de leerling moet aangeven welke activiteiten zijn uitgevoerd die hebben bijgedragen tot het ontwikkelen van loopbaancompetenties
  • per activiteit dient de leerling aan te geven:
    • de beoogde doelen (Wat is je doel?)
    • de resultaten (Wat heb je gedaan?)
    • de evaluatie en een conclusie (Wat heb je ontdekt?)
    • de vervolgactiviteiten (Wat ga je hiermee doen?)

Aan de slag

Inspiratie